Творби на Равел отпреди 100 години стават обществено достояние
Снимка: Les Amis de Maurice Ravel

Творби на Равел отпреди 100 години стават обществено достояние

24 композиции

От 1 октомври 2022г. отпаднаха авторските права върху 24 композиции на Морис Равел (1875–1937). Те са публикувани преди 1920г. и сега вече стават обществено достояние, съобщи Radio Classique. Сред вече освободените от авторски права са някои прочути творби за пиано, като „Павана за една починала инфанта“ (Pavane pour une infante défunte), сюитата „Гробът на Купрен“ (Le Tombeau de Couperin) или „Валсът“ (La Valse). „Новината е добра за тези, които искат да изпълняват нотите на Морис Равел, да ги откупуват или да правят техни адаптации, но пък е недотам добра за неговите наследници“, коментира френската радиостанция. След юридически неуредици продължили шест години, със статут на „освободени“ се ползват вече и други шедьоври, като „Болеро“ (Le Boléro) и Концерта за лява ръка (Concerto pour la main gauche) за пиано и оркестър.

Асоциацията на приятелите на Морис Равел посочва, че сред тези 24 заглавия се откриват следните нотни издания: всички творби за пиано на композитора, повечето от мелодиите за глас и пиано, трите хорови песни (Trois Chansons) от 1914-1915г. и почти всички оркестрови и оперни произведения, издадени преди 1920г., включително  „Испански час“ (L'Heure espagnol), „Майка ми гъската“ (Ma Mère l'Oye) и „Дафнис и Хлое“ (Daphnis et Chloé). След изтичане на давността по тяхното авторско право, съгласно френското законодателство (70 години след смъртта на композитора, заедно с удължения за срока на Първата и Втората световни войни по съответните членове от Кодекса за интелектуална собственост), сега те вече навлизат в публичното пространство и реално заживяват своя втори живот.

Асоциацията, която редовно изнася актуална информация за всички събития свързани с музиката на Равел, наскоро напомни за навършването на един век от първото изпълнение на една гениална оркестрация върху клавирния цикъл на друг велик композитор: „Преди сто години, на 19 октомври 1922г., в Парижката опера (Palais Garnier) е премиерата на оркестрацията на Морис Равел върху „Картини от една изложба“ на Модест Мусоргски, под диригентството на Серж Кусевицки. Морис Равел е работил върху тази оркестрация от май до септември 1922г. на два етапа в дома си „Le Belvédère“ в Монфор-л'Амори, където за първи път оркестрира „Голямата Киевска порта“ (La Grande Porte de kyiv) и във вила „Le Frêne” на неговата кръстница г-жа Фернан Драйфус, майка на неговия ученик, приятел и първи биограф Ролан-Манюел“.

Ключови думи:
@