Забележителният Огюстен Дюме ще свири тази вечер, 19 октомври, от 19.00ч в зала "България" с цигулката на Леонид Коган. Това призна музикантът пред Classic FM броени часове преди да излезе на сцената със Софийската филхармония. В програмата са включени произведения от Моцарт, Сен-Санс, Равел и Менделсон. Билети за концерта ще откриете на касата на залата и в мрежата на Ивентим.
"Великият цигулар Леонид Коган е трябвало да изнесе концерт с Оркестъра на Тонхале Цюрих. Вечерта преди събитието, музикантът носи собствения си инструмент на лютиер, който да направи допълнителни настройки и поправки. По това време цигулката му е дадена от правителството на бившия Съветския съюз и Коган е бил длъжен да свири само на нея. В ателието на лютиера той вижда друг инструмент и моли да го изпробва. Майсторът се съгласява. Коган го прави, но остава толкова очарован, че задава въпроса каква е тази цигулка. Отговорът бил Гуарнери дел Джезу. Коган отвърнал, че трябва да свири именно на нея. За съжаление, по договора със Съветския съюз няма право да използва друг инструмент, освен на цигулката, дадената му под наем от правителството. Ето защо в продължение на 9 години той носи в калъфа си 2 цигулки и свири само на новооткритата Гуарнери дел Джезу, но не казва, че го прави. След като периодът на наема изтича, Леонид Коган заявява, че ще свири само на дел Джезу и така продължава да го прави през следващите 19 години", разказа Огюстен Дюме. "Много време след това тя стигна в ръцете ми. Преди мен, немският виртуоз Волфганг Шнайдерхан работи с този инструмент, след което цигулката дойде при мен. Аз свиря на нея от 14 години", признава музикантът. "Аз имам сходна история, защото също така попаднах на инструмента в лютиерско ателие в Лондон. Преди имах Страдивариус, който трябваше да се поправи. Майсторът и даде шанс да опитам Гуарнери дел Джезу и така си останах с тази цигулка. Тя е закупена от голяма компания, но за да придобиете представа, застраховката й е за 15 млн. евро", добави Дюме.
"Никога не съм решавал да се занимавам с дирижиране. Работя с много камерни състави. Един колега от Камерата Академика Залцбург ме помоли да свиря с този оркестър и да ги ръководя. Истинският тласък ми даде авторитетния легендарен диригент Херберт фон Караян. Той ми каза: „Огюстен, ти си прекрасен цигулар. Не искаш ли да опиташ да дирижираш, за да видим дали ще се получи?“ Пробвах, но това не беше мое решение. По време на запис, Караян заяви, че ще помоли асистента си да даде възможност да дирижираш записа. Аз бях щастлив, но не съм сигурен, че асистентът е бил радостен. Така започна всичко. Аз съм музикант или цигулар, който дирижира, но не съм диригент. Не мисля, че има цигулар, който е диригент. При пианистите е различно- Даниел Баренбойм започва като пианист, а днес е прочут маестро. Кристоф Ешенбах, който ще гостува на Софийската филхармония през следващата седмица, е също такъв пример, както и Владимир Ашкенази и Лахав Шани. Както разбирате, нямате цигулар, който да е диригент на пълен работен ден. Причината е, че ако не репетираш с цигулката си по 5-6 часа на ден, ти си загубен. Затова се представям като музикант, който дирижира".
Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Огюстен Дюме, разположено в звуковия файл под главната снимка в началото на статията!