Йордан Камджалов: „Вагнер е образец за интердисциплинарна личност!“

Йордан Камджалов: „Вагнер е образец за интердисциплинарна личност!“

Дирижира концерти в София

Чуйте интервюто на Юра Трошанова с маестро Йордан Камджалов в звуковия файл под главната снимка!

„Той нарича себе си философ, нарича себе си поет и почти не нарича себе си композитор. Един човек, който, както знаем проектира и театъра в Байройт – така че, в пълния смисъл той е един интердисциплинарен творец и едно естествено продължение на астронома Хершел.“ С тези думи  Йордан Камджалов обрисува не друг, а великия Рихард Вагнер /1813–1883/, комуто посвещава втория си концерт от Просветния цикъл „Интердисциплинарни творци“. Началото на тези специални концерти бе положено още през лятото, а в интервю за Класик ФМ тогава диригентът обобщи защо изобщо поема в тази посока: „Прегръдката между науката и изкуството винаги ме е вълнувала…“ Така първата извънредно развита личност, с която започна новият цикъл, бе композитора и астроном Вилхелм Хершел /1738–1822/, а почти пет месеца по-късно, днес Камджалов иска да се поклони и пред разностранната гениалност на Рихард Вагнер. „Едно много, много, много любовно послание“, уточнява той, „не знам дали някога съм правил по-любовна програма, защото, както знаем, „Зигфрид идилия“ е посветена на едно бебе, на детето, което се ражда на Вагнер и което той самият нарича Зигфрид. Всъщност, както знаем от северозападната европейска митология, това е спасителят на света. А „Везендонк песните“ са посветени на може би най-голямата му муза в живота“, споделя диригентът. Избраната програма на Оркестър Генезис за тази вечер включва: симфоничната поема „Зигфрид идилия“ и вокалния цикъл „Песни по Матилде Везендонк“ със солист Пламена Гиргинова, която „презентира по един изключително фин начин Вагнер“, подчертава диригентът. Според него, тези две творби имат смисъла на „екстремни, необичайни за времето си прояви на любовта, без никакво клише и задръжки“. Той е наясно, че широката публика по-скоро не познава камерните качества на Вагнер, а разпознава неговите огромни платна, но пък „самият той /Вагнер/ казва, че през целия си живот не е написал нещо толкова красиво, колкото „Песните по Везендонк“.

В личен план, Вагнер е авторът, с когото Камджалов се е занимавал още от ученик. „Всички мои дипломни работи и проекти в България и в чужбина са били свързани с него, това е автор, който ме е докоснал още от самото начало и който мечтая да показвам, постоянно“. Той е „човекът музика, човекът драма, човекът опера“, защото „настина нямаме друг човек в човешката история, който да слага себе си изобщо извън класациите на композиторите!“ Вагнеровата програма ще бъде изнесена в два концерта в рамките на една вечер – от 18 и 20ч. на 28 октомври 2021г. в Сити Марк Арт Център, при вече познатата последователност:  въведение – музикално изпълнение – следконцертни диалози /между сцената и публиката/, водени от самия диригент. А след това, в края на месеца музикантите от Оркестър Генезис и Йордан Камджалов заминават за Италия и на 30 октомври ще бъдат в Рим, за да се представят с музика на Моцарт и Вагнер, след което отпътуват за Белуно, Северна Италия. Там ще работят за една нова артистична структура „с ореола на великия, несравнимия български бас Борис Христов“ – Йордан Камджалов е съосновател на вече създадената в Италия Международната асоциация „Борисов Христов“, той е и музикален директор и главен диригент на Международна академия и фестивал, чиято дейност тепърва ще се разгръща. „Това нямаше да съществува без големия български бас Орлин Анастасов – той стои пряко в основата!“, категорично подчертава Камджалов.

Снимка: Yordan Kamdzhalov / facebook

Ключови думи: