Ексклузивно- Хосе Кура преди премиерата на „Ернани

Ексклузивно- Хосе Кура преди премиерата на „Ернани": „Това, което се случва, е сюрреалистично"

"България има огромни гласове", коментира аржентинският маестро

Тази вечер, 16 март, на голямата сцена в Доходното здание за първи път в Русе сценично ще бъде поставен един от ранните шедьоври на Джузепе Верди - операта “Ернани”. Събитието е в рамките на 61-вото издание на фестивала "Мартенски музикални дни".

Новата мащабна продукция на Държавна опера- Русе ще бъде показана и на 18 март в зала 1 на НДК в София. Режисурата е дело на Орлин Анастасов, а диригент - постановчик на спектакъла е световноизвестният тенор Хосе Кура.

Билети ще откриете ТУК

„Атмосферата на работа е много приятна и имат огромно желание да представят спектакъла по най-добрия начин, имайки предвид времето, в което светът е в сложна ситуация, под напрежение, тъй като недалеч оттук се води война. Много е важно хората да правят хубава музика с достойнство и желание". Така аржентинският маестро Хосе Кура описа работата си със солистите, хора и оркестъра на Държавна опера- Русе броени часове преди премиерата на операта „Ернани". „Като говорим за певци и гласове, винаги съм казвал, че в България има огромни гласове, така че изненади не мога да очаквам както на други места, където не откривам такива вокални данни", допълни всепризнатият тенор и диригент.

„„Ернани” няма хор, като Хора на поробените евреи от „Набуко” например,... но има сопранови и баритонови партии, които са популярни. Тя привлича ценителите, а би била любопитна и за неспециалистите, които често си задават въпроса „Коя е тази опера?”", разказва Хосе Кура. Той очаква с нетърпение гостуването си в София, където се завръща след като там през 2003г. дирижира симфоничен концерт. „Никога не съм ме канили като певец във вашата столица", отбеляза маестрото.

Още от самото начало на международната си кариера като един от водещите тенори в света на класическата музика, Хосе Кура успешно свързва работата на диригентския подиум със забележителната си вокална изява. Неговият вроден музикален усет го довежда до извайването на оригинални интерпретации и като диригент. Затова, дори разцвета на кариерата на Кура като световно певческо чудо, не успя да засенчи работата му на диригентския пулт. Интерпретацията на Хосе Кура на не толкова често изпълняваната опера на Верди заедно със състава на Русенската опера ще се впише в световната музикална история. Оперният певец и диригент активно работи и като композитор. Творбите му в жанра на духовната кантатно-ораториална музика „Stabat Mater“, „Magnificat“, триптихът „Ecce Homo“, „Te Deum“ и „Missa de Rеquiem“ както и операта му, посветена на бароковия композитор Антонио Вивалди „Монтесума и Червения свещеник“ се радват на вниманието на публиката в звукозаписни издания и концертни изпълнения.

Хосе Кура ще бъде представен само на русенската публика също и като певец, и като композитор. Във вокален рецитал, озаглавен „От България до Аржентина“, съвместно с българското сопрано Цветелина Василева на 20 март от 18.00 часа на сцената на Зала „Филхармония“ в Русе аржентинският певец ще изпълни свои авторски песни и други творби от аржентински композитори. Цветелина Василева ще изпълни песни от български композитори. Клавирният акомпанимент ще бъде осъществен от унгарската пианистка Каталин Чилаг и от българската пианистка и диригент Вилиана Вълчева. „Важно е да бъда културен посланик на страната ми. Ще представим песни с чудесни поетични текстове от Пабло Неруда, Луис Сернуда и др. Заедно с няколко български песни ще изразим един жест на братство между България и Аржентина", посочи Хосе Кура.

Авторитетният музикант сподели своята гледна точка за руската инвазия в Украйна: „Това, което се случва, е сюрреалистично и също така е анахронизъм. Стават неща, които сме си мислили, че никога няма да станат в модерния свят. Преди 80-100 години, да, но сега през 2022г. считахме, че човечеството е оставило в миналото и е преминало в съвремието с интернет и другите нововъведения. Изглежда, че никога не трябва да “сваляме гарда”, а винаги да стоим нащрек, докато нашето мислене като човешки същества не се превърне в наш неприятел. Живеем в деликатна обстановка не само заради инвазията в Украйна, която вече е невероятна. Лицата на хората са изпълнени с болка. Още веднъж ни се показва, че все още сме много далеч от идеалното общество, в което отвъд икономическите, географските и културните различия сме обединени от нещо общо като братството и любовта помежду ни. Може би ви звучи наивно от висотата на моите 60 години, но това е урокът на природата и така трябва да бъде. Ако живеехме в противоборства, едва ли щяхме да стигнем до тази стъпка напред- да живеем в модерния свят, в който смятаме, че живеем, а изведнъж ни поставят в ситуация, която напомня на Средновековието. Считаме се за толкова модерни, че се държим сякаш сме от пещерите. Без да правя точни оценки, които са и очевидни, мисля, че грешката е огромна. Има още много път да бъде извървян, за да стигнем до идеалния свят, а това не означава единствено хората да имат интернет навсякъде у дома".

Според Хосе Кура, отмяната на професионални ангажименти на руски музиканти е „деликатна тема, в която нещата трябва да се разглеждат поотделно и да се преценят реалните факти и реалните взаимовръзки. Не знам каква е връзката между Гергиев и Путин, нямам никаква идея и каква е връзката на Нетребко с Путин – дали се познават отблизо или не, дали са приятели или не. Не бих могъл да правя оценки на неща, които не познавам отблизо, а за тях съм чел по вестниците, слушал по радиото или гледал по телевизията. Отговорно е да изразяваш мнение само като си прочел вчерашния вестник за сериозни неща, които не трябва да се случват. За да кажеш дали нещо е правилно или не, трябва да разполагаш с малко повече информация от тази, която очевидно разпространяват медиите".

Чуйте повече в интервюто на Георги Митов-Геми с Хосе Кура, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Ключови думи: