На 10.04.2025 от 18:30 ч. в НМА "Проф. Панчо Владигеров" при вход свободен ще гостува изтъкнатият испански китарист Хосе Мигел Морено. Той ще даде началото на поредицата безплатни концерти под надслов "Духът на испанската и латиноамериканската музика", който организира Институт Сервантес- София.
Хосе Мигел Морено е роден в Мадрид и започва своя музикален път, воден от баща си, в много ранна възраст. По време на обучението си той печели, наред с други, Първа награда на Incontri Chitarristici di Gargnano (Италия 1977г.). Специализирал се е в историческата интерпретация, като репертоарът му е много обширен (от XVI до началото на XX век) и го изпълнява със старинни инструменти от конкретната епоха: вихуела, ренесансова и барокова китара, ренесансова и барокова лютня, теорба и класическоромантична китара; всички те оригинали или достоверни копия. В тази област Хосе Мигел Морено единодушно е признат за един от най-големите специалисти днес.
Свирил е на най-важните фестивали и музикални центрове в Европа, Австралия, Азия и Америка: „Музикферайн“ във Виена, Фестивал Гранада, Фландрия, театър „Шанз–Елизе” в Париж, „Театро Реал“ и „Аудиторио Насионал” в Мадрид, Биенале в Бризбейн, „Уигмор Хол“ в Лондон, „Зала Пушкин“ в Москва, „зала Глазунов“ в Санкт Петербург, музея Метрополитън в Ню Йорк, „Концертхаус“ във Виена, фестивалите за старинна музика в Брюж, Барселона, Утрехт, Щутгарт, Инсбрук, Ескориал, Нант, Сент, Рибовиле, Париж, „Хокутопия“ в Токио, Фестивал за старинна музика в Санкт Петербург, Прага, Рига, Талин и др. В почти всички посетени страни е записвал за радиото и телевизията. Дълго време си сътрудничи редовно с Тереза Берганца. Също така има многобройни турнета и записи с Hespèrion XX (включително Lachrimae на Джон Доуланд, за лютня и ансамбъл цигулки). През 1990 г. основава ансамбъла La Romanesca, а през 1999 г. ансамбъла Orphénica Lyra, и двата посветени на изпълнението на испанска и европейска ренесансова и барокова музика.
От 1980 г. развива педагогическата си дейност като гост-преподавател в университети, консерватории и курсове в Европа, Америка и Азия. Заедно с лютиера, Лурдес Ункила, години наред изследва историческата конструкция на инструментите от семейството на лютнята и китарата. Хосе Мигел Морено е записвал за Philipps, EMI, Glossa, Deutsche Harmonia Mundi и Astrée.
От 1992 г. записва ексклузивно за Glossa, звукозаписна компания, на която е съосновател. На практика цялата му дискография е отличена с награди от специализираната преса (Choc от Le Monde de la Musique, Diapason d'Or, 10 от Répertoire, Editor's Choice de Gramophone, Want List de Fanfare, CD Compact Awards, Rhythm, 5 estrellas de Goldberg, международна награда от Fondazione Giorgio Cini de Venecia и др.).
Като отличия той спечели наградата Trujamán de La Guitarra през 2003 г., наградата за почетен член от Amigos de La Guitarra de Valencia през 2016 г., наградата за почетен член от La Sociedad de La Vihuela през 2017 г., почетната награда на GEMA през 2020 г. и почетна награда на European Guitar Foundation през 2021 г., наред с други.
„ИСПАНСКАТА КИТАРА XVII – XVIII в. “
Символично, този концерт е посветен на еволюцията на испанската китара през последните 200 години: от публикуването на първата книга за вихуела, El Maestro, от Луис Милан (1536) до датата на публикуване на Instruccion de Música sobre Guitarra Española, от Гаспар Санц (1697). Не е лесно да свириш на два толкова различни един от друг инструмента в един и същи концерт: вихуелата е строга и близка, а бароковата китара е по-ярка и бляскава. Накратко, два независими свята, които отговарят на две много различни естетики. В този концерт използвам специфични техники за всеки от инструментите, така че да се постигне максимална надеждност и красота в интерпретацията. Изкуството във всеки момент е неповторимо и ненадминато. По този начин, въпреки че очевидно техниката на бароковата китара, приложена към музиката на вихуела, може да й придаде по-голям блясък, в действителност няма да постигнем нищо друго освен пълното отдалечаване от естетиката и музикалния вкус на испанския Ренесанс и следователно от самата същност на музиката.
Използвал съм два инструмента, създадени според модели от всяка епоха. Инструментите от семейството на китарата като цяло не издържат на времето така добре, както тези на цигулката например, и в някои случаи е за предпочитане да се използват съвременни копия, а не стари модели. В случая с вихуелата всяка реконструкция трябва да се основава частично на свиренето на китара, тъй като нито иконографията, нито двата запазени, не достатъчно представителни, инструмента дават недвусмислена информация. Случаят на бароковата китара е различен, тъй като има оригинални инструменти, на които да се базираме. Избрах инструмент с характеристики типични за Испания през 1700 г.
За да тълкуваме тези композитори, никога не трябва да се отклоняваме от тяхната среда и социална сфера, неразделни фактори от тяхното музикално творчество. Да се съди за тези творци извън рамките на тяхното време не би имало никакъв смисъл и би изопачило самата причина за съществуването им. Безценно е, че вече са били проведени музикологични изследвания върху тези автори. Въпреки това вярвам, че е необходимо да извърим още път, за да достигнем до истинския им произход и по този начин да отдадем справедливост на онези, които са играли основна роля, както много други големи музиканти, които не са включени в този концерт, в еволюцията на испанската китара.
Програма ИСПАНСКАТА КИТАРА XVI – XVIII в.
Хосе Мигел Морено, вихуела и барокова китара
Вихуела
Аноним (XVI в.) Al alva venid (песенно произведение XVI в.)
Клоден дьо Сермиси – Мигел де Фуеняна (XVI в.) Glosa sobre Tan que vivray (муз, произведение от XVI в.)
Диего Писадор (XVI в.) Dezilde al cavallero (муз, произведение от XVI в.)
Луис де Нарваес (XVI в.) La canción del Emperador (песенно произведение XVI в.) Четири вариации на тема “Guárdame las vacas ” (XVI в.)
Кристобал де Моралес - Мигел де Фуеняна (XVI в.) De Antequera sale el moro (песенно произведение XVI в.)
Диего Ортис ( ок.1510 – ок.1570 г.) Recercada 5a (инструмент. композиция, XVI-XVII в.) Recercada 7a (инструмент. композиция, XVI-XVII в.) Recercada 2a (инструмент. композиция, XVI-XVII в.)
Алонсо Мудара (1510 – 1580 г.) Pavana de Alexandre (двроцов танц, XVI в.) Fantasía de pasos de contado (танц-фантазия, XVI в.) Beatus ille (песенно произведение, XVI в.) Fantasia que contrahaze la harpa a la manera de Ludovico (композиция за арфа, XVI в.)
Барокова китара
Франсиско Герау (ок.1649 – ок.1717 г.) Villanos (испански танц, XVII в.) Canarios (испански танц, XVI-XVIII в.)
Антонио Мартин и Кол (XVII - XVIII в.) Canarios (испански танц, XVI-XVIII в.)
Гаспар Санс (1640 – ок.1710 г.) Españoletas (испански танц, XVI в.) Pavana al ayre español (дворцов танц, XVI в.) Pavana al ayre español (дворцов танц, XVI в.) Rujero y Paradetas (испански танц, XVII в.) Folias (бърз испански танци, XVII в.) Canción (песенно произведение) Esfachata de Nàpoles (муз, произведение от XVII в.) La miñona de Cataluña (песенно произведение XVII в.) Lantururú (песенно произведение XVII в.) Canarios (испански танц, XVI-XVIII в.)