Посолството на Република Италия в България и Италианският културен институт в София представят изложбено-панелен проект, който прави ретроспекция на етапите на „Голямото пътешествие“ на Европа, (Grand Tour), от XVIII век в Южна Италия, изминато отново от неаполитанската художничка – Адриана Пинятели Мангони. Експозицията бе открита от Н.Пр.Джузепина Дзара- посланик на Италия в България, г-жа Мария Маца- директор на Италианския културен институт в София и проф. Антонело Мильоци - преподавател от Музейния център за селскостопански науки (MUSA) към Неаполския университет „Федерико II“.
Изложбата представлява разказ чрез изображения, който ни връща много назад във времето. Той изминава очертания от огъня маршрут на активните в наши дни вулкани. Започва от Флегрейските полета и Везувий, преминава през подводната в голямата си част дъга, включваща активните вулкани на островите Стромболи и Вулкано, и накрая завършва с Етна. Изображенията се стремят да фиксират фрагменти от вулканичния пейзаж така както са били възприети и тълкувани от първите пътешественици, учени, художници и поети от XVII век и в началото на XVIII и XIX век.
През XVIII век третият по големина град в Европа Неапол е изпълнен с тълпи от чужденци, търсещи места и обекти по следите на прочути личности. Те са наследници на аристократи от английски, френски и руски произход, посветени на дипломатическа кариера или утвърдени писатели, които в края на XVII век пристигали в Италия, за да обогатят собствените си познания.
Първият етап бил Париж – за усъвършенстване на френския, много търсен за времето си език. Задължителна спирка от Grand Tour, както се наричало авантюристичното пътешествие с кон или карета, продължаващо седмици наред, бил Неапол – гостоприемен град, в който се намирал Сър Уилям Хамилтън. Той бил посланик на Великобритания в Неаполитанското кралство, запален по археология, предшественик на вулканологията, колекционер на произведения на изкуството и автор на множество картини с пейзажи и руини. За тези пътувания свидетелстват картините от гваш или гуаш – с бързи и решителни движения на четката за по-бързо изсъхване на цвета върху дъската, колосани платна и хартиени листчета с Неапол и Везувий, с първите разкопки на Помпей и Ерколан – за спомен и показване на приятели и роднини.
Оживеният дискурс за корените и процеса на обединяване на Европа е много актуален. В тази връзка Адриана Пинятели Мангони иска да допринесе за осъзнаването на ролята на Италия в оформянето през Просвещението на корените на съвременна Европа и на самото европейско единство. Така авторката замисля един petit tour, малко неопросвещенско пътешествие назад във времето, възстановяващо спомена за обиколката на Европа от края на XVIII и началото на XIX век в Магна Греция.
Европейските естествоизпитатели от края на XVIII век са работели в тясно сътрудничество, независимо от водещите до конфликти политически позиции на родните им държави. Докато политическото разделение на Европа е доведено до крайност от френските революционери, пруските и английски монархически режими и Папската държава в Италия, основателите на съвременната вулканология – французите Бартелеми Фожа дьо Сен-Фон, Льокок, Гетар и Доломьо, германецът фон Хумболт, англичанинът Хамилтън, италианецът Спаланцани – си сътрудничат за обективното и научно опознаване на природните явления и в частност – на вулканите.
Въздух Вода Земя Огън на Адриана Пинятели Мангони е пътешествие, съпроводено от вулканите на Магна Греция, от Просвещението до Романтизма. Литературно и художествено пътешествие между територията и историята, научната и хуманитарна мисъл, изкуството и поезията, паметта за миналото и преразглеждането на настоящето.
Все исках да запечатвам и съхранявам в паметта си образа на онова, което винаги съм обичала – природата в нейните най-удивителни проявления: вулканите, небето, морето, с неговите багри и състояния, бреговете, маслиновите дървета, изгревите, ветровете, земята, водата, въздуха, огъня. А те, чиято красота е привличала множество ентусиазирани пътешественици, непрекъснато ме смайват и подтикват да разбирам техните произход, история, контекст и взаимосвързаност, тоест да ги възприемам не просто като разнообразие, а като възхитително и изключително богатство на многоликата еволюция. (Адриана Пинятели Мангони).
Проектът се провежда с кураторската подкрепа на Музейния център за селскостопански науки (MUSA) към Неаполския университет „Федерико II“ и неговия директор проф. Стефано Мацолени, който любезно предостави дигиталните материали за изложбата.
Изложбата е със свободен достъп за посетители на оградата на резиденцията на Посолството на Република Италия в София на улица „Париж“ от 5 септември до 20 декември 2024 г.