Василий Петренко пред Classic FM:

Василий Петренко пред Classic FM: "Музиката и пеенето са сред задължителните предмети. Ако политиците се вслушат в това, има смисъл."

На 21 декември, от 19 ч. в зала "България"

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов с Василий Петренко, преведено от Ангелина Александрова и озвучено от Павел Сотиров, което е разположено в звуковия файл под главната снимка!

Музикалният директор на Кралския филхармоничен оркестър и главен диригент на Младежкия оркестър на Европейския съюз Василий Петренко ще дирижира Софийската филхармония за изпълнението на музиката от балета "Лешникотрошачката" от П.И.Чайковски. Това е едно от изключителните събития за класическата музика у нас, което предстои този четвъртък, 21 декември, от 19 ч. в зала "България". В концерта ще участва и Детския филхармоничен хор. Билети ще намерите на касата на зала „България“ и в мрежата на Ивентим.
 
 „„Лешникотрошачката“ е един от най-прочутите балети изобщо в света и един от символите на Коледа. Много от фрагментите от балетната музика са известни не само като отделни произведения, но звучат и в реклами т.е не само на любителите на класическата музика, а на най-широката публика. Тази приказка е на Е.Т.А. Хофман, а не само шампанско, мандарини и шоколад. Историите на Хофман винаги имат философско значение и подтекст. В края на живота си композиторът  Пьотр Илич Чайковски разработва две теми във всички свои произведения. Първата тема е съотношението между живота и смъртта, което откриваме в четвъртата, петата и шестата му симфонии, както и в Симфония „Манфред“. Втората тема, която го вълнува, е как момичето се превръща в жена, как протича процеса на менталното съзряване и как това се случва чрез любовта", разказа пред Classic FM маестро Василий Петренко.

„В операта „Йоланта“ на Чайковски героинята се научава да вижда света през призмата на любовта, но не само към възлюбения си Роберт, но и към Господ. Това е духовно оперно произведение. В балета „Лешникотрошачката“ Клара или Маша осъзнава израстването си чрез любовта към необикновената играчка, която се оказва омагьосан принц. Балетът завършва с апотеоз, в който тя осмисля себе си. За времето си „Лешникотрошачката“ е изключителна новост. В него се използва току-що изобретеният клавишен музикален инструмент челеста, докаран от Париж по молба на композитора. Чайковски го купува със собствените си средства, като държи в карго сандък, за да не го види никой. До последния миг публиката не е знаела под какъв акомпанимент ще бъде изпълнен Танца на Феята-драже. Затова считам, че това произведение е като едно пътуване, което се развива през цялото време.  Аз се опитвам да бъда верен на мислите на Хофман и максимално близо до това, което е написал Чайковски", поясни Петренко.

 
 
Снимка: liverpoolexpress.co.uk
 
Василий Петренко е музикален директор на Кралския филхармоничен оркестър oт 2021г. и главен диригент на Младежкия оркестър на Европейския съюз от 2015. След безкрайно успешния петнадесетгодишен мандат като главен диригент на Кралския филхармоничен оркестър в Ливърпул (2006-2021), днес той е почетен диригент на състава. Бил е главен диригент на Филхармоничния оркестър на Осло (2013-2020), главен диригент на Националния младежки оркестър на Великобритания (2009-2013) и главен гост-диригент на Михайловския театър в Санкт Петербург, където на 18 години започва професионалния си път като постоянен диригент (1994–1997). Също е главен гост-диригент и впоследствие артистичен директор на Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия от 2016, но в отговор на руската инвазия в Украйна, спира работата си в Русия до възстановяването на мира.
 
Редовно дирижира топ оркестри като Берлинската филхармония, Гевандхаус - Лайпциг, Баварски радиосимфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Лондон, Лондонската филхармония, Академия „Nazionale di Santa Cecilia“, Санкт Петербургската филхармония, Националния оркестър на Франция, Чешката филхармония, Датския национален симфоничен оркестър, NHK Symphony, Симфоничния оркестър на Сидни, Филхармонията на Лос Анжелис, симфоничните оркестри на Сан Франциско, Бостън, Чикаго, Филаделфия, Сейнт Луис и Монреал, Израелската филхармония.
Ключови думи: