Световнопризнатата пианистка Пламена Мангова и
Снимка: Facebook: Plamena Mangova

Световнопризнатата пианистка Пламена Мангова и "Софийски солисти" в първи концерт за Сезон 2024

Музика от Бетовен и Шнитке ще прозвучи на 24 януари в Зала „България“, от 19:00ч.

В първият концерт за Сезон 2024, световнопризнатата българска пианистка Пламена Мангова и Камерен ансамбъл "Софийски солисти", под диригентството на Константин Добройков ще изпълнят за българската публика Концерт за пиано и струнен оркестър от Алфред Шнитке. Във втората част на концерта, Камерен ансамбъл "Софийски солисти" ще представят Струнен квартет Оп.130/133 "Голяма фуга" от Л. ван Бетовен. Събитието предстои на 24 януари в Зала „България“, от 19:00ч.


Драгомир Йосифов в свой анализ върху Струнен квартет Оп.130/133 от Бетовен споделя: „Голямата фуга на Бетовен е изцяло отправена към бъдещето, арогантно прескачайки настоящия тогава (1825) естетически момент. Това отбелязва и рецензентът на Альгемайне музикалише цайтунг, който след аркастично-недоумяващо описание на фугата („сякаш ни говорят на китайски“) завършва с това, че едва ли велик майстор като Бетовен не знае какво прави и навярно уши от бъдещето ще оценят опуса и пълно ще му се насладят. С това той дава едно от определенията на абсолютния шедьовър – несвоевременен“.

Снимка: БНР


Константи Добройков, художествен ръководител на „Софийски солисти“ относно Концерт за пиано и струнен оркестър от Шнитке разкрива:
„Концертът за пиано и струнни е написан през 1979 г. за много кратък период от време. Тази едночастна композиция се основава на принципите на сонатната форма, цикличната форма, както и на вариациите. Оригиналното подзаглавие на Концерта е било „Вариации, но не по темата“. Това е алюзия към факта, че всички вариации представляват фрагменти от темата, а темата прозвучава в нейната цялост едва в самия край на композицията – като един своеобразен стрък надежда, изникващ от предхождащия хаос и ужас. Началото на разработката навява усещането за Скерцо, а каденцата може да бъде разглеждана като еквивалент на бавна част“.

Билети могат да бъдат закупени в мрежата на EVENTIM, на касите на концертен комплекс „България“ (ул. Аксаков 1) и на място в деня на събитието.

 

След спечелената втора награда на конкурса „Кралица Елизабет“ през 2007 Пламена Мангова започва блестяща международна кариера с концерти от Европа до Южна Корея, Япония и Хонг Конг. Учила е при проф. Марина Капацинская в НМА „Панчо Владигеров“, след това във Висшето музикално училище „Кралица София” в Мадрид при Дмитрий Башкиров и при Абдел-Рахман Ел Баша в музикалния колеж „Кралица Елизабет” в Белгия. Посещавала е майсторските класове на Леон Флейшер, Розалин Турек, Кристиан Цимерман, Андрас Шиф, Наталия Гутман и Тереза Берганца. Лауреат е и на международните конкурси за пиано „Paloma O’Shea” в Сантандер и за камерна музика „Vittorio Gui” във Флоренция.

Била е солист на Staatskapelle Berlin с Пабло Ерас Касадо, „Московски солисти“ с Юри Башмет, Английски камерен оркестър под диригентството на сър Колин Дейвис, Филхармоничния оркестър на Токио, Симфония Варсовия, „Софийски солисти“, Люксембургска филхармония, Националния оркестър на Белгия, Симфоничния оркестър на Санкт-Петербург, Камерния оркестър на Европейския съюз, Лайпцигския Радиооркестър, Ротердамската филхармония, и др. Концертирала е под палката на сър Колин Дейвис, сър Андрю Дейвис, Еманюел Кривайн, Лауренс Фостер, Валтер Велер, Яп ван Зведен, Дмитрий Юровски, Гилберт Варга, Жан-Бернар Помие, Емил Табаков, Росен Миланов, Найден Тодоров, и др. Свири камерна музика с известни артисти като Мария Жоао Пиреш, Борис Березовски, Огюстен Дюме, Михаела Мартин, Паскал Морагес, Алексей Огринчук, Александър Князев. Изнася концерти в залите на Берлинската филхармония, Сънтори Хол в Токио, Кенеди център във Вашингтон, Концертгебау в Амстердам, Гевандхаус в Лайпциг, Филхармонията на Санкт Петербург, Филхармонията на Люксембург, „Бозар“ в Брюксел, Театър „Шатле“ в Париж, „Де Сингел“ в Антверпен, „Комише опер“ в Берлин, фестивалите във Вербие, Токио, Нант, Международния клавирен фестивал La Roque d’Anthéron, „Бах академия“ в Щутгарт.

Ключови думи: