Чуйте повече в интервюто на Георги Митов-Геми със Стоян Караиванов, разположено в звуковия файл под главната снимка!
На 16 май 2022г. от 19:30ч. в зала „България“ ще звучи музиката на Астор Пиацола, изпълнена от ансамбъл 5/4 Танго. През миналата година той бе създаден от музикантите Стоян Караиванов, Людмил Ангелов, Цветан Недялков, Йован Богосавлиевич (Сърбия) и Маргарита Калчева по повод 100- годишнината от рождението на аржентинския композитор. Сега по време на Европейския музикален фестивал те ще отбележат 30 години от кончината му със забележителни и рядко изпълнявани произведения. В допълнение, балетистите Марта Петкова и Никола Хаджитанев, премиер-солисти от Софийската опера и балет ще танцуват по специално създадената хореография на Светлин Ивелинов. Билетите за концерта са в продажба на касата в зала „България“ и онлайн на www.ticketsbg.com. 22-рото издание на „Европейски музикален фестивал“ се реализира под патронажа на кмета на София г-жа Йорданка Фандъкова и с финансовата подкрепа на Министерството на културата, Национален фонд „Култура“ и Столичната община - Календар на културните събития на СО за 2022 г. Партньор за концерта на 16 май е и Софийската филхармония.
“Програмата е непозната, като единственото произведение, което се изпълнява често е цикъла “Годишните времена на Буенос Айрес”. Това са 4 отделни танга, написани в рамките на 12 години, които Пиацола решава по-късно да обедини под едно общо заглавие”, разкри в ефира на Classic FM Radio бандонеонистът Стоян Караиванов. “Програмата е балансирана така, че всеки от нас има какво да покаже от себе си в тази музика, а не обикновено ансамблово камерно свирене. Всеки от нас може да бъде солист в тази програма”, допълни той.
С “Портрет на Алфредо Гоби” Пиацола отдава почит към наричания от него “баща на аржентинското танго и типичните танго оркестри” Алфредо Гоби. В творбата има две специфични сола на цигулката, които имитират теми от неговото творчество. “Тук не се забелязва танго нуево. Пиацола се придържа към фразирането на цигулката, така и към ритмичния акомпанимент, който идва от типичното танго”, каза още Караиванов.
Пиацола и Гоби са били съседи в Буенос Айрес. Пиацола е искал да се научи да аранжира композициите си за трио или квинтет, но не е знаел как. Една сутрин той отива на вратата на Гоби, като му заявява, че иска да закупи негов аранжимент. Плахият Гоби споделя, че не може да го продаде, но след като разбира причината за настоятелността, “отваря вратите” на Пиацола към аранжирането.
В програмата на предстоящата музикална вечер е включен Концерт за квинтет /Concierto Para Quinteto/, който е рядко изпълняван в оригиналния си състав, като в него се преплитат класически и танго елементи. Творбата, написана за Квинтета на Пиацола, съдържа три части с много импровизации на бандонеона във втората част. “Това е изненадата на сцената. Нямам идея как ще изпълня бавните импровизационни части, така че ще пожелая успех на колегите, които трябва да ме следват”, споделя с усмивка Стоян Караиванов.
На 16 май ще прозвучи и произведение, посветено на Енрике Кичо Диас – най-добрият контрабасист в историята на тангото. Той е участвал в ансамбли на Астор Пиацола, а също и в Оркестъра на Освалдо Пулиезе. По-големият брат на Кичо, Давид Диас, е бил първи цигулар в Оркестъра на Анибал Тройло. Пиацола кани Кичо в първите си два квинтета, както и в последния си състав Секстето Майор. Впоследствие пише "Kicho" в памет на музиканта с много импровизационни елементи за контрабас.
Стоян Караиванов описа “Tristezas de un Doble A” като “произведение за фабриката бандонеони Doble А, произвела “Страдивариусите” в нашата сфера. “Doble A” произлиза от инициалите на създателя на инструмента Алфред Арнолд. Творбата разкрива историята на един тъжен инструмент, като настроението й е носталгично. “За мен това произведение е специално, защото е главно за бандонеон и е 11 минути импровизация”, допълни талантливият български музикант.
Караиванов смята, че в тангото е “задължително да грешиш”, тъй като липсват записи на бандонеонисти, които са идеални от техническа гледна точка. “Техническите грешки не трябва да вълнуват бандонеониста, като трябва да бъдат сведени до минимум.... С моя преподавател Фабио Фурия не коментираме технически произведенията, а характерите и историята им. Уча се от Хуан Хосе Мосалини, който е бил дългогодишен член на Оркестъра на Пулиезе и създател на голям танго оркестър. През юни ми предстои да работя с Даниел Бинели- втори бандонеон в Секстето Майор на Пиацола и 12 години е работил с Оркестъра на Пулиезе.
Стоян Караиванов е първият български бандонеонист, който свири по класическа аржентинска система, която не се преподава в България. По думите му, “1 от 100 бандонеона се използват от професионални изпълнители в наши дни. Според него, има ограничено количество бандонеони в света”.
Преди концерта в София, на 3 май с китариста Цветан Недялков и Симфониета Видин младият музикант Стоян Караиванов ще представи Двойния концерт за бандонеон и камерен оркестър на Пиацола, а на 5 май ще свири с Плевенска филхармония под палката на Димитър Косев с Концерта за бандонеон и оркестър “Аконкагуа”, Адиос нонино” и “Трес тангос”. “Никой от младото поколение не е правил тази програма от последния концерт на Пиацола. Няма бандонеонист в света, който в рамките на 48 часа да изпълни симфоничното творчество за бандонеон и оркестър на Астор Пиацола. Аз ще го направя и за щастие ще бъда в България, а не в Аржентина”, подчертава Стоян Караиванов.