Софийската опера представя „Рейнско злато

Софийската опера представя „Рейнско злато" от Вагнер на 10 декември

На 10 декември от 19ч. в Софийската опера и балет

Чуйте повече в интервюто на Радостина Узунова с изявената българска оперна певица Мариана Цветкова в звуковия файл под главната снимка!

На 10 декември от 19ч. в Софийската опера и балет Евън - Алексис Крист ще дирижира операта "Рейнско злато" от Рихард Вагнер. Само преди броени  дни Евън- Алексис Крист дирижира "Електра" от Рихард Щраус, двете опери са от фестивала "Вагнер-Щраус", който тече в Софийската опера

За "Рейнско злато":

Софийската опера и балет ще представи операта „Рейнско злато" от Рихард Вагнер. През 2010 година с премиерата на "Рейнско злато" се постави начало на тетралогията "Пръстенът на нибелунга", която завърши през 2013 г. Тогава се навършиха 200 години от рождението на композитора Рихард Вагнер.

Целта на директора на театъра, режисьора Пламен Карталов, беше да бъде опроверган предразсъдъкът, че музиката на Рихард Вагнер е само за немски певци. Около убеждението, че всеки добър белкантов певец - а българските са такива, може да пее Вагнер се  обедини екипът на първата постановка от неговата мащабна тетралогия "Пръстенът на нибелунга" - "Рейнско злато". С артистите , за тяхната стилова и езикова подготовка, работи и световноизвестният музикален педагог Рихард Тримборн, смятан за един от най-добрите познавачи на Вагнеровите творби в света. Солистите са избрани между близо 70 кандидати - само българи. "Идеята за този проект тръгна от амбицията да бъде осъществен само с наши артисти, сподели Пламен Карталов.
"Тетралогията на гениалния композитор "Пръстенът на нибелунга" е била и остава най-дискутираната работа, между всички, от творчеството на Вагнер. Наистина, може да се нарича „космическа трагедия", изтъква маестро Карталов.
И обяснява: "Тя е базирана на митове и е политическа сага за разрушението на човешкото общество, на мрачен сблъсък и кървави борби между кланове. От един свободен свят на всемирната хармония на природата се ражда злият дух на разрушението. Вагнеровите герои могат да са между нас, да са за съжаление наши съвременници, да са напъхани в нашето общество и в класови борби, познати ни толкова добре. Затова най-съвременният прочит на Вагнер днес е политически, коментира Маестро Карталов."

На 10 декември в „Рейнско злато" участват:

Вотан - Николай Петров

Донер - Светозар Рангелов

Фро - Хрисимир Дамянов

Логе - Даниел Острецов

Алберих - Пламен Димитров

Миме - Красимир Динев

Фазолт - Стефан Владимиров

Фафнер - Петър Бучков

Фрика - Мариана Цветкова

Фрая - Силвана Пръвчева

Ерда - Благовеста Мекки-Цветкова

Воглинде - Милена Гюрова

Велгунде - Силвия Тенева

Флосхилде - Александрина Стоянова-Андреева

Представлението ще донесе на публиката изключително и необикновено преживяване. За това допринасят не само артистите, но и целият постановъчен екип:

Диригент: Евън-Алексис Крист

Режисьор: Пламен Карталов

Художник: Николай Панайотов

Режисьор мултимедия: Вера Петрова

Художник мултимедия: Георги Христов

Диригент на хора: Виолета Димитрова

Художествено осветление: Андрей Хайдиняк

Музикална подготовка: Рихард Тримборн

Субтитри: Юлия Кръстева

„Пръстенът на нибелунга" е  блестяща панорама на творчеството на Рихард Вагнер, последван от „Тристан и Изолда"  и :Парсифал" Те придават нов блясък на Софийски културен календар и се вписват най достойно на световната Вагнерова оперна традиция. Спектаклите на Софийската опера се представиха с голям успех в Германия, Русия, Словения и Беларус.

 

За диригента Евън-Алексис Крист :

Роден в Лос Анджелис в семейство на музиканти с гръцки корени, Евън-Алексис Крист прекарва детството си в Лас Вегас. От ранна възраст свири на обой и пиано, учи математика и композиция в Харвардския университет и дирижиране в Университета за музика и театър в Лайпциг.

От 2008 до 2018 г. е генерален музикален директор на Държавния театър в Котбус. Според критиката "той се справя чудесно" и внася "космополитност, харизма и ентусиазъм – това избърса праха от музикалния живот в театъра и вдъхнови многобройна нова публика". През 2010 г. жителите на града го избират за "Гражданин на Котбус на годината".

Концертните програми от серията "Осем световни премиери в осем концерта" получават възторжени отзиви в немската преса в продължение на няколко години, а през 2011 г. оркестърът печели наградата на Асоциацията на германските музикални издатели за най-добра концертна програма сред всички немски оркестри. По време на неговото ръководство броят на абонатите се увеличава с повече от 33% и достига капацитет от 95%. За първи път в своята 100-годишна история, оркестърът предприема турнета в чужбина и осъществява няколко записа за компактдиск. Заедно с музиканти от оркестъра той развива новаторски формати като нова серия фамилни концерти, концерти в полунощ, флашмобове, кросоувър (жанрово смесени) проекти и концерти с филмова музика. Наред с това, специална висока оценка получават интерпретациите му на симфониите на Малер и Бетовен и Вагнеровия цикъл "Пръстенът на нибелунга".

Високото качество на творческата работа на оркестъра получава признание и подкрепа с грантове с висока стойност, присъдени от фондация "Ернст фон Сименс", Берлинската академия на изкуствата, "Импулс Нойе Музик" и програмата на федералното правителство "Отлични оркестри в Германия".

След периода в Котбус концертни ангажименти отвеждат Евън-Алексис Крист при различни оркестри в Германия, между които Бременската филхармония, оркестъра на WDR Funkhaus, "Нордвестдойче филхармони", "Анхалтише филхармони" в Десау, Държавния театър на Заарланд и Държавния театър в Олденбург, както и на концертни сцени в чужбина. Сред тях са поредицата концерти с израелския симфоничен оркестър "Ришон Лезион", Тел Авив, през лятото на 2019 г. и "Оркестра Класика да Мадейра" през януари 2020.

Този сезон Евън-Алексис Крист дирижира Загребската филхармония на концерта за откриване на 150-ия сезон,което е и първият концерт на оркестъра след прекъсването на концертния сезон през пролетта. През октомври 2020 дирижира грузинския камерен оркестър "Инголщат" в концертна серия, включваща запис на компактдиск за компанията "Капричо" с музика от Йеньо Такач. Следва покана от Радио-филхармонията NDR за създаване на филмова музика и отново гостуване на "Оркестра Класика да Мадейра".

През лятото на 2018 г. Евън-Алексис Крист дебютира на фестивала "Имлинг" с нова постановка на "Вълшебният стрелец" от Вебер с Мюнхенския симфоничен оркестър и "Орфей и Евридика" на Глук, а по-нататък е поканен за новите постановки на "Прилепът" от Йохан Щраус (2019) и "Пепеляшка" от Росини (2021).

В допълнение към богатия си класически репертоар, той дирижира над 60 световни премиери и е получава множество високи оценки за новаторските си концертни програми. Широкият му оперен репертоар включва всички големи опери на Моцарт, Вагнер, Щраус, Верди и Пучини, както и съвременни опери.

Евън-Алексис Крист вече е работил с над 50 оркестъра и оперни театри, включително концерти с Немския симфоничен оркестър в Берлин, Симфоничния оркестър на Зюдвеструндфунк (Щутгарт), Симфоничния оркестър на "Хесишер рундфунк" (Франкфурт), Бременската филхармония, Симфоничния оркестър на Мюлуз, Филхармоничния оркестър на Люксембург и гостувания в Театър Аалто Есен, Държавния театър във Висбаден, Държавната опера в Хановер, Държавния театър в Касел, театъра в Бон, Националния театър в Манхайм и театъра в Санкт Гален.

През 2011 г. дебютира на фестивала в Залцбург, където дирижира операта на Салваторе Скиарино "Макбет" с оркестъра "Клангфорум Виена".

След първия си ангажимент през 2003 г. в операта в Портланд, щата Орегон, той е ангажиран като първи капелмайстор и заместник генерален музикален директор в театър "Майнфранкен" във Вюрцбург от 2003 до 2005 г. След това, от 2005 до 2008 г., работи като първи капелмайстор във Вупертал, като в същото време изпълнява длъжността генерален директор на театър "Майнфранкен" във Вюрцбург.

В края на ноември 2020 Евън-Алексис Крист ще дебютира в Софийската опера и балет с новата постановка на Пламен Карталов на "Електра" от Рихард Щраус. Предстоят му концерти с Нюрнбергския симфоничен оркестър, Новия филхармоничен оркестър на Вестфалия, филхармоничния оркестър на Сараево и филхармоничния оркестър "Дуисбург" в Концертгебау – Амстердам.

Ключови думи: