Софийската филхармония и Светлин Русев в програмата на Международния фестивал „Мартенски музикални дни

Софийската филхармония и Светлин Русев в програмата на Международния фестивал „Мартенски музикални дни"

Същата програма софийската публика ще може да чуе на 17 март в зала „България"

На 19 март Софийската филхармония и цигуларят Светлин Русев под диригентската палка на Вахан Мардиросян ще са гости на Международния фестивал „Мартенски музикални дни". Обичаният от всички цигулар ще представи Концерт за цигулка и оркестър от Ерих Корнголд.

Не е ясен конкретният повод за написването на Концерта му за цигулка и оркестър в Ре мажор (1945-1946), но периодът съвпада с уволнението на Корнголд от филмовата индустрия. Композиторът е смятан за родоначалник на холивудския стил във филмовата музика. Нещо повече - той се превръща в идеолог на „холивудския саундтрак".Съществува информация за 23 негови филмови партитури, най-вече за Warner Bros., които са естествено продължение на изискания виенски класически стил.
Холивуд може да се „чуе" в Концерта за цигулка. Началната тема на първата част е взета от филма „Another Dawn" от 1937 г., втората - лирична тема Moderato Nobile е от филма „Хуарес" от 1939 г. Във втората част на концерта Корнголд въвежда тема от саундрака към „Anthony Adverse", отличен с Оскар през 1936 г. Финалът е изграден на теми от „Принцът и просякът" (1937). Корнголд посвещава концерта на съпругата на Густав Малер - Алма, в която е влюбен.

Диригентът Вахан Мардиросян допълва програмата с увертюрата-фантазия „Ромео и Жулиета" от Чайковски и Втората симфония на Скрябин.

Същата програма софийската публика ще може да чуе на 17 март в зала „България".

Билети за концерта в Русе – тук

За концерта в София – на касата на зала „България и в Ивентим.

 

Професионалния си път Светлин Русев започва като възпитаник на Музикалното училище в Русе и продължава след 1991 г. във Висшата национална консерватория по музика в Париж в класовете на Жерар Пуле, Деви Ерли и Жан-Жак Канторов. През 1994 завършва с отличие и с две първи награди от дипломните си изпити по цигулка и камерна музика. Обявен е за „Откритие на 2000-та година" от ADAMI и година по-късно е избран за стипендиант на Natexis-Banques Populaires Corporate Foundation.

Лауреат е на международните цигулкови конкурси в Индианаполис; в Мелбърн и „Маргарита Лонг – Жак Тибо" в Париж. През май 2001 на Международния конкурс в Сендай – Япония печели първа награда, специалната награда на публиката и специалната награда за най-добро изпълнение на Бах. Оттогава осъществява блестяща кариера на световните сцени – на Болшой театър и зала Чайковски в Москва, Сънтори Хол в Токио, Центъра за изкуства в Сеул, зала „Плейел", ЮНЕСКО, Театър „Шанз-Елизе", Театър „Шатле", Cité de la Musique, Театър „DelaVille", Национална концертна зала „Бела Барток" - Будапеща, AlteOper – Франкфурт, Palais des Beaux Arts в Брюксел, Концертхаус в Берлин, Двореца на ООН в Женева, Културен център Кирчнер в Буенос Айрес и др. Солира на едни от най-реномираните оркестри: Националния оркестър на Франция, Оркестъра на националното радио на Франция, Оркестъра на Романска Швейцария, Националния оркестър на Белгия, Сеулската филхармония, Токийската филхармония, Симфоничния оркестър на Индианополис, Филхармоничния оркестър „Джордже Енеску" – Букурещ, Оркестъра на Румънското национално радио, Cremerata BalOca и др. Свири като солист под палката на известни диригенти, сред които са Леон Флайшер, Йехуди Менухин, Юзо Тояма, Марек Яновски, Джон Акселрод, Франсуа-Ксавие Рот, Жан-Жак Канторов, Мюнг-Вун Чунг, Емануел Кривин, Денис Ръсел-Дейвис, Лионел Бренгие, Емил Табаков, Найден Тодоров и др.

Носител е на наградата „Кристална лира" през 2007, 2016, 2019 и на „Музикант на годината" за 2006. Удостоен е с Почетната награда на президента на Република България за изключителни постижения в областта на изпълнителското изкуство (2019).

Свири на цигулка Страдивариус от 1710 „Camposelice", предоставена му от Музикалната фондация Nippon.


Роденият в Армения Вахан Мардиросян завършва с отличие Парижката консерватория през 1996 г. Оттогава се изявява като диригент и концертиращ пианист на международните сцени. Дългогодишен главен диригент е на Симфоничния оркестър на Кан, Франция и музикален ръководител на Националния камерен оркестър на Армения. От сезон 2019/2020 е главен диригент на Градския камерен оркестър на Хонг Конг и паралелно от 2021 г. е музикален ръководител на Кралския камерен оркестър на Валония. Като постоянен гост-диригент концертира с Пражката филхармония, Оркестъра на Пражкото радио, Националния оркестър на Pays de la Loire - Франция, Арменския филхармоничен оркестър, Чешки камерни солисти, Ливанския филхармоничен оркестър, оркестър „Амалгам" (сборен състав на музиканти от Страсбург, Баден-Баден и Фрайбург), оркестъра на Тулонската опера, Камерния оркестър на Новосибирската филхармония, Real Orquestra Sinfonica на Севиля, Филхармонията на Южна Вестфалия и Софийската филхармония. След изключително успешен дебют с Токийския филхармоничен оркестър през 2014 г., Мардиросян е поканен да дирижира симфоничния оркестър NHK и Японския филхармоничен оркестър за сезон 2014/2015. През 2017 г. изнася клавирен рецитал в Карнеги Хол в Ню Йорк. Дирижира Националната филхармония на Украйна на турне в Япония, изпълнявайки Девета симфония на Дворжак, и повторно дирижира Токийския филхармоничен оркестър в Сънтори Хол.

На компактдискове са издадени негови записи със Симфоничния оркестър на Пражкото радио, Северозападногерманската филхармония, Кралския камерен оркестър на Валония, Националния камерен оркестър на Армения.

Изявите му като пианист включват солови участия в концертите на Бах, Хайдн, Моцарт, Бетовен, Григ, Шостакович, изпълнявани под диригентството на Курт Мазур, Пааво Ярви, Ютака Садо, Джон Акселрод, Юрий Аронович.

Ключови думи: