София Проданова покори Международния конкурс на името на Йохан Себастиан Бах с барокова цигулка

София Проданова покори Международния конкурс на името на Йохан Себастиан Бах с барокова цигулка

Сериозен български успех в престижната музикална надпревара

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми със София Проданова, разположено в звуковия файл под главната снимка! 

XXIII-ия Международен конкурс на името на Йохан Себастиан Бах, който се провежда в Лайпциг, приключи с българска победа. Младата цигуларка София Проданова влезе в Топ 3 на лауреатите със своята барокова цигулка, като така стана първата българка, която се явява с този инструмент на Баховия конкурс.

 

Музикалната надпревара се провежда на всеки 4 години, като в това издание се включиха 37 музиканти от 19 държави, разпределени в категориите пиано, клавесин и цигулка/барокова цигулка. До последния тур, проведен на 22 юли 2022г., достигнаха 18 млади музиканти от 13 националности, като отличията бяха раздадени на първите трима класирани от всяка категория. „Финалният кръг бе изцяло с творби на Бах. Изпълних Партита в ми мажор, Шакона (задължително изпълнение) и реших да изсвиря Концерт в ла минор с оркестър. Трябваше да ръководя състава, тъй като нямаше диригент. Имах един час, в който да убедя оркестъра в моите идеи, интерпретация, артикулация, но те бяха приятелски настроени и много ми помогнаха“, разкри в ефира на Classic FM София Проданова. В челната тройка се класираха Шарлот Спруит от Нидерландия и Куингджу Уенг от Китай. "С Шарлот бяхме съквартиранти през последните 3 години, имахме едни и същи преподаватели и е невероятно съвпадение, че преминахме заедно през този процес и се подкрепяхме", поясни Проданова. За нея не е важна паричната награда, а че е забелязана и има честта да получи наградата на името на Бах. Председател на журито бе Роберт Левин, като ръководството в категорията „Цигулка/барокова цигулка“ бе поверено на японския цигулар и диригент, роден в Боливия, Рио Таракадо, а сред членовете се открояват имената на „кралицата на бароковата цигулка“ Рейчъл Поджър и Павло Безносюк. 

Пловдивската цигуларка София Проданова гради кариера в различни стилове – от ранна барокова до съвременна музика, изявява се и като импровизатор. Oбучението й по цигулка започва в НУМТИ "Добрин Петков" в Пловдив при Евгения Ночева. През 2014 г. получава пълна стипендия и място в престижното Yehudi Menuhin School. Там работи с преподаватели като Даяна Галвидите, Джена Шери, Наташа Боярски, Андраш Келер, Алина Ибрагимова, Робърт Левин и др.

От 2017 г. София учи в Guildhall School of Music and Drama в класа по цигулка на Дейвид Такено, барокова цигулка при Павло Безносюк и импровизация с Дейвид Долан.
От 2020-2022 София е Нов Ансамлист в Arcangelo – великобритански ансамбъл за старинна музика, с тях редовно свири в Уигмор Хол със партньори като цигуларката Алина Ибрагимова, мандолиниста Ави Авитал, сопранотоКаролин Съмсън, записва дискове с челиста Никола Алтщед, контратенора Тим Мийд, а през 2021 участва в изпълнението на Матеуспасион от Бах на BBC Proms в Роял Алберт Хол.

София Проданова често си партнира с членове на някои от водещите оркестри във Великобритания: Академията за старинна музика, Оркестъра от епохата на Просвещението, Английски барокови солисти. Във Франция работи с Ансабмъл Пигмалион, с диригент Рафаел Пишон, а в следващите месеци й предстоят проекти в Германия с Ансамбъл Балтазар - Нойман, във Финландия с Хелзинки Барок.

Снимка: София Проданова

„Младежта не ходи на концерти. В България рядко са привлечени да чуят класическа музика. В Англия се организират концерти в пъбове, барове, където младите хора могат да си пият напитката и да слушат квартети, а музикантите говорят открито с публиката за произведенията. Не на всички им се ходи в големите концертни зали, където да бъдат добре облечени, за да се чувстват на място. Не мисля, че така е нужно да комуникираме тези произведения на изкуството, а те да стигнат до повече уши“, отбеляза София Проданова.

Днес младото дарование изпълнява по-малко познат класически репертоар с Ансамбъл Istante Collective и е сред основателите на Apollo's Cabinet – група от млади инструменталисти (блокфлейта, цигулка и континуо). Участва в проекти на Оркестър "Spira Mirabilis", известен с това, че изпълнява симфонични произведения без диригент. Работила е водещи барокови цигулари, водачи и концертмайстори на любимите й ансамбли, като Кати Дебрецени, Катрин Мансън, Боян Чичич, Зефира Вълова, Софи Гент и Рейчъл Поджър. Като импровизатор участва в научни експерименти, водени от Imperial College, London & Tokyo Institute of Technology. Последният от тях е проведен през 2019г., като заключението е, че мозъчната активност на музикантите и публиката е по-силна при импровизация, отколкото при прецизно и точно изпълнение, следвайки стриктно нотния текст.

Ключови думи: