Чуйте повече от интервюто на Георги Митов с директора на Софийската филхармония маестро Найден Тодоров!
Изтъкнатите български музиканти Марио Хосен и Людмил Ангелов се събират на сцената на зала "България", за да отбележат 30 години Нов български университет. Двамата почетни професори във ВУЗ-а ще бъдат съпроводени от Софийската филхармония под палката на маестро Найден Тодоров, който е свързан с учебното заведение чрез редовните си изяви на диригентския подуим в майсторските класове на Райна Кабаиванска в НБУ. В програмата са включени рядко изпълнявани аранжименти на емблематични произведения на патриарха на българската класическа музика Панчо Владигеров: „Рапсодия Вардар“ и „Песен“ в аранжимент за цигулка и оркестър. Публиката ще чуе и Концерт във фа за пиано и оркестър от Джордж Гершуин, както и виртуозната творба „Влахерна” за симфоничен оркестър на проф. Георги Арнаудов.
Суперзвездата на пианото Мария Жоао Пиреш ще свири за първи път със Софийската филахрмония. След Марта Аргерич, Иво Погорелич и сестри Лабек, Мария Жоао Пиреш е следващият голям пианист, който се доверява на професионализма на Софийската филхармония и на маестро Найден Тодоров и се включва в сезона на националния оркестър.
На 19 юни от 19 ч. в зала „България" ще звучат Концерт за пиано и оркестър №27 и Симфония №25 от Моцарт. Час и половина преди началото на концерта в рамките на фестивала „Софийски музикални седмици“ маестро Тодоров ще представи пред публика своята първа книга „Полъх от ангели“.
Известна със своя перфекционизъм, божествен звук и фино и дълбоко вникване в същността на музиката, която изпълнява, Мария Жоао Пиреш повече от половин век е сред топ имената на класическата музика.
„Не предлагам интерпретация на творбата, опитвам се да я изследвам, да я наблюдавам, на нейно пълно разположение съм. Оставайки неутрална, предавам на слушателя и на себе си написаното от композитора” - казва пианистката - крехка чаровна жена от не най-„класическата“ музикална страна, която успя да се превърне в един от водещите изпълнители на нашето време.
Слушателите са поразени преди всичко от нейната необикновена творческа харизма, късата „момчешка“ прическа и малки, по стандартите на пианистите пръсти, които извличат магически звуци от пианото. Дори патриархът на португалското кино Мануел Оливейра, който снима Мария в два негови филма от 90-те - Божествена комедия (1991) и Писмото (1999), обръща внимание на нейния изумителен артистичен облик.
Най-малката от четири дъщери на обикновено семейство от Лисабон, Мария започва да свири на пиано на тригодишна възраст. На 5 изнася първия си концерт, на 7 свири с оркестър, а на 9 печели голямата национална награда за млади музиканти. След като завършва Лисабонската консерватория, Мария получава стипендия от Гюлбенкян, армено-турски петролен магнат, който се установява в Португалия, и продължава обучението си в чужбина - в Мюнхен и Хановер. Световната слава идва за нея през 1970 г., когато 26-годишната пианистка печели в Брюксел Международния конкурс на Бетовен. От този момент нататък тя започва активно да изнася концерти на най-добрите сцени на Европа, Азия, Африка и Америка. Тя е не просто желан, а мечтан гост на големите оркестри и музикални фестивали.
Блестящата кариера на пианистка е прекъсната през 2005 г. от сърдечен удар, след което тя заминава за Бразилия за дълги години, където води уединен живот. Но още преди това, през 1999 г., Пиреш създава в родината си, в селската пустош в северната част на страната, международния културен център Белгаиш, където обучава млади музиканти от цял свят, провежда майсторски класове, беседи и съвместни представления с тях. Тя се завръща след дългото отстъпление и продължава да работи там и до днес. И не само на пианото, но и в къщата, в кухнята и в градината.
Днес Мария Жоао Пиреш изнася концерти изключително рядко, а да я чуеш на живо е истинско щастие. Но тя продължава усилено да записва дискове – основно с музика на любимите ѝ Моцарт, Шуберт, Шопен и Шуман. Много от тези записи са спечелили престижни музикални награди.
Пиреш е майка на четири големи дъщери и баба на петима внуци. Тя има и осиновен син Клаудио, когото отглежда с много любов.
Ограничено количество билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.
Маестро Найден Тодоров разкри вълнението си и от още една предстояща среща на сцената на зала "България". На 23 юни от 19 ч. в зала „България" солисти на Националния ни оркестър ще бъдат Акико Суванаи, Евгени Божанов и Емануел Чекнаворян. Изявените музиканти ще покажат своето майсторство в две от най-обичаните произведения на Феликс Менделсон-Бартолди - Концерт за цигулка, пиано и струнен оркестър в ре минор, MWV O4 и Концерт за цигулка и оркестър в ми минор, оп.64