Режисьорът Вера Петрова за работата си над постановката на операта „Дама пика“ от Чайковски

Режисьорът Вера Петрова за работата си над постановката на операта „Дама пика“ от Чайковски

Премиерата предстои на 18 ноември 2022г.

Чуйте повече от интервюто на Радостина Узунова с Вера Петрова, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Софийската опера ще представи първата си опера за сезон 2022/ 2023 „ Дама пика“ от Чайковски на 18 ноември. Следващите премиерни дати са на 19, 20 и 22 ноември. За работата си над „Дама пика“ Вера Петрова споделя следното.

Достоевски определя „Дама пика“ като „връх в изкуството на фантастичното“. Провокацията за нашия екип да прочете заглавието беше, че ние сме основно в полето на фантастичното.

Адаптациите, екранизациите и произведенията на различни изкуства, вдъхновени от повестта на Пушкин „Дама пика“ започват да се появяват веднага след издаването на произведението. Това е едноименната опера на Чайковски (1890 г. е първата постановка на операта), трите опери, останали по-непознати, първите екранизации, които се появяват още по времето на нямото кино и британската екранизация от 1949, определена от Уес Андерсън и Мартин Скорсезе като истинска класика. Защо теоретичните спорове около реалистичните и фантастични елементи в повестта продължават да занимават умовете на изследователите на Пушкин (повестта излиза за първи път през 1834 г.)?

Както при всички велики произведения и генезисът на творбата на Пушкин и операта на Чайковски оставя пред всички нас предимно отворени въпроси, без отговор, затова всеки творец търси да пренесе към публиката, това което прочита в произведението. Изборът дали да бъдем само в рационалното или във фантазния прочит е дълбоко личен и съкровен. Няма вярно или грешно, има път, през който всеки творец, постановъчен екип и артист минава. Но едно е ясно – в „Дама пика“ пластовете на осъзнатото и неосъзнатото са много повече, отколкото за нас изглеждат.

Чайковски също създава музика, която потвърждава, че животът е като хазартна игра – или като игра, която дава възможност за трансформация на живота? Той, според нашия екип, закодира в думата „игра“ философската сентенция, провокирана от източните учения, че животът и реалността всъщност са илюзия и се подчиняват само на вътрешния ни свят, такъв какъвто го излъчваме към пространството, етера. Не случайно Махатма Ганди казва: „Единствените демони, с които трябва да се борим, са тези, които са вътре в нас.“

Всички образи, с изключение на Герман, са плод на неговата фантазия, на неговото вътрешно съновидение, според нашия екип. В този смисъл всеки герой, който се появява е вид архетип. Архетип, който нашият Герман създава в своя фантастичен сън. Черната дама, Графинята, не прави изключение. Фантастичното е толкова красиво закодирано под формата на уж реализъм, че влизаме в уникално съновидение, което не знаем дали е илюзия, сън или нова реалност, към която всички се стремим.

Това поне е четенето на нашия екип. Прекрасна е работата ни в целия екип, защото всеки един допълва другия в търсенето, четенето, усещането на това прекрасно и сложно заглавие.

Удоволствие е да се работи в екипа на Андрей Галанов – диригент, Нела Стоянова – сценограф, Християна Михалева-Зорбалиева – костюмограф, хореограф – Александра Тихомирова, хормайстор – Виолета Димитрова, целият асистентски екип и нашите фантастични артисти – солисти и хор, която са в състояние да претворят всяка фантазия. Според нашия екип, историята не е просто до игра на карти, нито до реалността, в която живеем. Нашите търсения са в дълбокото подсъзнание на главния герой, на неговото лично пътешествие. И понеже го представяме под формата на фантастичен сън, в който той попада, всичко променя своето звучене и присъствие. Противоречието стои в това, кое смятаме за реалност или илюзия. В съновидението си Герман може да бъде и Човек, и Бог! А кой говори през тези същности – в съня – всичко е възможно...

Краят на Герман и Лиза е не само техен, ужасен финал. Нека не забравяме, че всеки край е и начало – колелото на вечността, което говори във всеки един от нас.

Ключови думи:
@