Почина всепризнатият Бернард Хайтинк - един от най-влиятелните диригенти през последните 70 години
Бернард Хайтинк (1929-2021)

Почина всепризнатият Бернард Хайтинк - един от най-влиятелните диригенти през последните 70 години

На 92-годишна възраст

Един от най-влиятелните и всепризнати диригенти през последните 70 години Бернард Хайтинк издъхна на 92-годишна възраст в Лондон.  

След като учи в Амстердамската консерватория, той е приет като цигулар в Нидерландската филхармония, докато учи дирижиране при Фердинанд Лайтнер. Нидерландският маестро е назначен за ръководител на Холандския радиооркестър през 1957 г. Година по-рано Хайтинк дебютира начело на Кралския Концертгебау оркестър, като в последния момент заменя на поста Карло Мария Джулини. Оттогава и до края на 80-те години кариерата му е тясно свързана с престижния музикален състав, на който е главен диригент от 1961 г., споделяйки позицията с ветерана Ойген Йохум.

В периода 1967 г. - 1979 г.  Хайтинк също работи като главен диригент на Лондонския филхармоничен оркестър, а от 1978 до 1988 г. ръководи Фестивала Глайндбърн.

Бернард Хайтинк на Фестивала Глайндбърн

От 1988 до 2002 г. поема управлението на  Кралската опера „Ковънт Гардън“ в Лондон, след което две години е начело на Щатскапеле Дрезден. От 2006 до 2010 г. е главен диригент на Чикагския симфоничен оркестър.  Впоследствие кариерата на Хайтинк продължава с редовни диригентски ангажименти с авторитетни световни оркестри до окончателното му оттегляне от сцената през 2019 г.

 

В областта на звукозаписа Бернард Хайтинк оставя трайна следа с два интеграла с творби на Густав Малер, като се открояват и дисковете му с произведения на Брукнер, Щраус, Моцарт, Бетовен и др. Той несъмнено е строг последовател на симфоничния канон, но кариерата му също така е тясно свързана с оперното изкуство, което личи в огромни звукозаписни колекции, създадени под неговата палка. Творби на Моцарт или Щраус, ръководени от него, са отправна точка за следващите поколения диригенти.

Бернард Хайтинк пред Нюйорската филхармония

 

Неговият стил, както самият той заявява неведнъж, е в баланса между интелектуалното и емоционалното. Методичен и педантичен на пулта, неговите прочити на музикални шедьоври се характеризират с ослепително техническо съвършенство и стриктно уважение към партитурата, далеч от всякакви субективни или реторични излишъци, както и от всякаква обективна въздържаност.

Маестро, дълбок поклон!

Ключови думи: