Италианският ансамбъл SolInTrio ще гостува в София с „Песни от свещената гора“

Италианският ансамбъл SolInTrio ще гостува в София с „Песни от свещената гора“

14 май 2023 г., неделя, 19:30ч., СГХГ – Вход свободен

На 14 май 2023 г., неделя, от 19:30ч., в Софийската градска художествена галерия ще гостува забележителния ансамбъл SolInTrio. Музикантите пристигат по покана на Италианския културен институт в София и ще представят „Песни от свещената гора“. Входът за публиката е свободен.

Програмата ще бъде поднесена от Роберто Каравела – сантур, дудук Симонпиетро Кусино – виолончело Джовани Аулета – пиано и Фулвия Роберти – четец. 

Композициите, които са подготвили, са следните: Apekema I (Annuntiatio) - соло за сантур Apekema II (Nativitas) – соло за виолончело Apekema III (Passio) – соло за пиано Apekema IV (Assumptio) – трио за пиано, виолончело, сантур; Kybele – дуо за виолончело и пиано Nostos – трио за дудук, виолончело, пиано Tethys – дуо за виолончело и пиано; Lymphae – соло за сантур Hymnos Temenios – трио за сантур, виолончело и пиано Sibylla Amalthea – дуо за виолончело и пиано Kronos – трио за виолончело, пиано и сантур.

Роберто Каравела- композитор, диригент, мултиинструменталист. В продължение на над 30 години концертира и е солист и диригент в Европа, САЩ и Латинска Америка. Сътрудничи си с множество утвърдени в световен план формации. Композирал е симфонични, инструментални, полифонични произведения, оратории и музика за филми, театър и телевизия. Записвал е за музикалните лейбъли Emi Record, Naxos, Denon, Tactus и Diapason. Автор на есета, разкази и романи.

Симонпиетро Кусино - виолончелист, който следва в Консерваторията „Санта Чечилия“ в Рим. След това завършва „Изящни изкуства и виолончело“ в Университета на Уисконсин-Милуоки (САЩ), в класа на маестро В. Лауфер. Концертира в Италия и чужбина като солист и в множество международно признати формации. През 1997 г. основава културната асоциация ALTERA ACTIONE, която продуцира множество концерти, представления, фестивали и звукозаписи

Джовани Аулета Пианист, който завършва Консерваторията „Сан Пиетро Майела“ в Неапол в класа на маестро Серджо Фиорентино . Специализира в Академията „Санта Чечилия“ в Рим, която завършва с отличие. Лауреат на няколко музикални конкурса в категория „Пиано“. Развива интензивна концертна дейност както като солист, така и в камерни състави в Италия и чужбина. Той е преподавател в катедрата „Пиано“ в Консерваторията „Санта Чечилия“ в Рим.

Концертът „Песни от свещената гора“, представен от културна асоциация Altera Actione, представлява оригинална и стимулираща музикална продукция в панорамата на съвременната инструментална музика – и поради избора на звуци, и по отношение на свързаните с него символни пътища. Ансамбълът SolInTrio включва музикалните инструменти сантур, дудук, виолончело и пиано, които бихме могли да определим като „типични“. Всъщност всеки от тях е място на паметта и конкретна емблематична препратка към времето. Това се дължи на собствената им органологична структура и на тяхното значение – в исторически план и за музикалната продукция. Музиката на Роберто Каравела, освободена от клишетата на канона, черпи вдъхновение от интимния мистицизъм. Той е дълбоко свързан със зоната на символа и архаичната памет, като създава път на приемственост между съвремието и традицията. Основният замисъл е да се съберат трите темпоралности - минало, настояще и бъдеще – в едно „подходящо време“, всеобхватно и нетленно място, в което музиката става посредник между човешкото и божественото. От древни времена свещената гора всъщност представлява философското и свято място, в което се проявяват всякакви божества или неземни творения, независимо дали са светещи или нощни, горски или водни, каменни или въздушни, спокойни или разрушителни. В сенчестата гора има символни растения като минзухара на Хермес, маслиновото дърво на Атина, дъба на Зевс, миртата на Афродита, кипариса на Аполон. През Средновековието това защитено пространство в природата се е наричало още Hortus Conclusus (затворена градина) и се е намирало често до манастир и метох. То е било място за медитация, творчество, съзерцание и взаимодействие до божественото. Инструменталните композиции, представени тук от като соло, дуо или трио, са вдъхновени от митологията и голямата сакралност на древните средиземноморски народи. Музикалните произведения отразяват архаичния идеал за поетично и медитативно творчество, тясно свързано с ритуалността. В тях елементи на интензивна мелопоея се редуват с буйни, чародейни и ентусиазирани ритми. И ето, че музиката, като някакъв универсален разтворител, се превръща в танц, свещен химн, непроизнесено слово, но със сигурност се възприема от общата родова памет.

Ключови думи:
@