Новооткрита творба за соло цигулка на Сарасате бе публикувана
Снимка: boileau-music.com

Новооткрита творба за соло цигулка на Сарасате бе публикувана

„Прелюд“, написан през 1905г.

Първо издание претърпя неизвестна досега солова творба за цигулка на Пабло де Сарасете /1844–1908/. Заслугата за това е на испанския цигулар и педагог Мануел Гийен Наваро, който се натъква на пиесата, докато изследва корените на цигулковата музика на неговата родина. Отскоро вече и нотите са достъпни за по-широката аудитория – те са отпечатани от музикалното издателство „Boileau“ в Барселона. Става дума за „Прелюд“ /„Preludio“/ за соло цигулка, написан от Сарасате през 1905г., чийто следи обаче се губят няколко години по-късно, след като през 1908г. композиторът умира. В наши дни Мануел Гийен Наваро открива композицията в стар испански журнал от началото на ХХ век /1905г./, където е била поместена репродукция на авторския нотен текст. Според  професора по цигулка от Консерваторията на Арагон в Сарагоса, става дума за единствената творба на Сарасате за соло цигулка, тъй като всички други негови цигулкови произведения имат съпровод за пиано или оркестър. Той отбелязва също, че този „Прелюд“ се различава от останалото цигулково наследство на автора, защото за разлика от „Цигански напеви“ например, тук композиторът не черпи идеи от фолклорни източници. Музикантът, открил нотите,  не спира дотук – той прави и съответната редакция, изпълнява ги и съдейства за издаването им.

Мануел Гийен Наваро описва творбата като „много привлекателна, макар и различна от познатите произведения на Сарасате“, пише The Violin Channel. Композирана е в стил, който позволява един  доста свободен маниер на изпълнение /още в началото е изписано указанието „molta fantasia cadencioso“/, наподобява речитатив и има почти изцяло импровизационен характер. Ревностен привърженик и изследовател на испанската цигулкова музика, цигуларят коментира още, че този „Прелюд“ би бил подходящ за студенти в консерваторията – сравнително кратък е, но пък  предлага много възможности за работа върху редица аспекти на цигулковата техника.

Ключови думи: