Новата скулптура на Мария Калас, открита в центъра на Атина преди няколко дни, беше остро критикувана от жителите на гръцката столица и почитателите на оперната певица.
Скулптурата на дивата стои срещу Одеона на Ирод Атик в малък парк с маслинови дървета близо до Акропола в Атина. Поръчката за изработването на монумента е направена от Гръцката асоциация „Мария Калас“ преди тържествата за 100-годишнината от нейното рождение през 2023 г. Това е лъскава бронзова статуя, висока 1,8 метра, вдъхновена от снимки на великото сопрано. Очевидно една снимка от представление в Миланския оперен театър „Ла Скала“ е впечатлила скулпторката Афродита Лити „поради гръцките й черти, дорийски стил и простота“.„Зарадвах се, че мога да изследвам уникалната й личност и да разкажа за нея не с думи, а с емоции“ , заявява тя пред гръцкия ежедневник „Катимерини“.
Паметникът бе открит от кмета на гръцката столица Костас Бакоянис и оттогава е осмиван в карикатури и бурни коментари в социалните мрежи. „Прилича на Терминатор“, „ би било по-добре да е в тематичен парк за Междузвездни войни“, „Мария, искрено ти се извиняваме“ са само част от коментарите. Други критици сравняват монумента с добре познатата статуетка на филмовите награди „Оскар“, определят я като кич и дори като „Ганди на токчета“.
„Нищо не може да бъде по-малко представително за Мария Калас, тъй като нито една оперна певица, дори ученик от втори клас в музикалното училище, никога не би заел такава поза със скръстени ръце пред гърдите си, тъй като възпрепятства пеенето“, каза Майкъл Мусу . „Операта е за пеене и ... освобождаване на гласа. Ако Калас опита да пее, в реалния живот, в позата, замислена от скулптора, резултатът ще бъде като цигулар, който се опитва да свири на счупена цигулка“, допълни опереният певец и арт директор на Атинския фестивал.
Лиана Скурли, която преподава скулптура в Атинското училище за изящни изкуства, основател е на Гръцката асоциация „Мария Калас“ и помага за събирането на средства за статуята, определи критиката като „напълно несправедлива“. „Цялата философия зад тази статуя беше свързана с популяризирането на нейния гръцки произход“, отбеляза Скурли. „Пресъздаването на вътрешната страст на всяка знаменитост винаги е трудно за всеки скулптор. Очаквахме малко шум, малко суетене, но нищо подобно”, добави тя.