Надежда Цанова и акад. Васил Казанджиев за първия камерен балет „Надежда за балет“

Надежда Цанова и акад. Васил Казанджиев за първия камерен балет „Надежда за балет“

На 30 юни от 20 ч. в Националната художествена галерия- Квадрат 500

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с Надежда Цанова и акад. Васил Казанджиев, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Едно от специалните събития на 53-ти МФ "Софийски музикални седмици" през този сезон е заглавието „Надежда за балет”. Премиерата на първия камерен балет на академик Васил Казанджиев ще се състои на 30 юни от 20 ч. в Националната художествена галерия, с участието на Надежда Цанова – пиано, Марта Петкова, Веса Тонова и Десислава Стоева-Валев – примабалерини, хореография Арсен Мехабрян (Армения/Швеция). Проектът е подкрепен от Министерството на културата и фондация „Йордан Камджалов“.

„Надежда за балет” е написан за соло пиано, като за първи път композиторът се обръща и към танца, както и към трите прими балерини Марта Петкова, Веса Тонова и Десислава Стоева-Валев. По всяка една от 4-те пиеси е направена хореография, в която всяка една от примите танцува, като накрая всички се събират заедно.

„Умишлено търсих успели и опитни прими, тъй като не е лесно да танцуваш на такава музика. Това не е класическият репертоар, с който те са свикнали през годините. Исках балерини, които могат да си представят тази музика, да я усетят и разбират“, сподели Надежда Цанова в ефира на Classic FM Radio, която работи от 2 години по този проект. „Наблюдавам тази симбиоза между изкуствата в различни държави като например Германия и Франция и дори има традиция. Публиката го приема прекрасно. У нас се гледа на това като на нещо нетрадиционни. Според мен, симбиозата между музиканти, балетисти и артисти може да направи нещо невероятно, когато всеки един от тях е професионалист. Това може да донесе по-голямо въздействие върху публиката“.

 „Много спонтанно написах тези 4 пиеси със средна продължителност от 7-8 минути“, заяви акад. Васил Казанджиев. По думите му, в тази музика се редуват и сменят много често различни състояния и настроения- бързи, бавни, трагични и весели. „С балет съм се занимавал 7 години в Софийската опера, където започнах кариерата си като диригент. Там дирижирах няколко балета, измежду които „Дървеният принц“ от Барток, така че имам слабост към това голямо изкуство и с нетърпение очаквам крайния резултат на 30 юни“, подчерта маестро Казанджиев. „Това е интересно, оригинално и не е правено досега. Надявам се, че резултатът ще е много ефектен и въздействащ върху публиката“, смята той.

Според акад. Казанджиев, „музиката трябва да извира естествено, а не да е умозрително изчислявана. Винаги давам за пример Моцарт, чиято музика извира от само себе си, но е предшествена от много размисъл до най-малките подробности“. Той допълни, че „композицията като всяко изкуство е най-трудна. Тя е истинското творчество – от белия нотен лист да се изпишат ноти и да се получи жизнена и заразяваща творба. За да се нарече композитор, музикантът трябва да е минал през строги изисквания и школа на високо ниво, като нашия проф. Панчо Владигеров. Всички известни композитори са се учили от музиката на други големи композитори. То е неизбежно…Сериозната музика отиде на заден план. Нямам против естрадната музика, но преди години нивото й беше по-високо“.

Ключови думи: