Фестивал за съвременна класическа музика ще се проведе за трети път в подбалканското село Антон

Фестивал за съвременна класическа музика ще се проведе за трети път в подбалканското село Антон

„Мишовите звукови пейзажи“ ще се състои на 23 - 24.08.2025

В почивните дни на последната седмица на месец август 2025 година – 23-ти и 24-ти, в подбалканското село Антон ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика. Името му „Мишовите звукови пейзажи“ е посветено на композитора и пианиста Михаил Големинов. В село Антон той видя подходящо място недалеч от столицата, неексплоатирано от туристическите потоци, където е възможно да се правят концерти в непосредствена близост до природата. Когато той не е вече сред нас, „Ориндж фактори“ реализира тази идея чрез концерти с музика от ХХ и XXI век, а неговото творчество е неотменна част от фестивалната програма. По-голямата част от изпълняваните досега негови творби звучат за първи път тук: приживе Михаил беше повече зает да експериментира с всяка следваща идея и пиеса, отколкото да се грижи да показва вече създаденото. Същото е и с най- ранните му пиеси вдъхновени от Щокхаузен, Шьонберг, Берг и Скрябин, композирани в периода преди Виена до 1984 година: най-често единственият екземпляр оставаше у изпълнителя, а свой собствен нямаше. На този трети фестивал ще прозвучат за първи път точно две такива, смятани за изгубени пиеси, за които авторът често съжаляваше, че ги няма – Соната за соло виолончело (1979) от и Сонатина за соло виолончело (1984), в изпълнение на португалския виолончелист Мигел Роша. Тези ноти любезно предостави виолончелистката Мариета Иванова, на която Михаил ги е дал за изпълнение след създаването им. Това преоткриване на отдавна забравено произведение е като реализиране на композиторската мечта на Дебюси колко е примамливо един ден нищо неподозиращата публика да открие, че е съществувал даден композитор с творчеството си. Ще бъдат представени творби от Михаил с фиксирана електроника и изпълнители, както и лайф електроника и изпълнители от саксофонния квартет „Квазар“, който идва от Монреал в България специално за откриването на фестивала в село Антон.

Сонатите за цигулка и пиано от Барток и Сонатата за виолончело и пиано от Дебюси са основата на общата програма на фестивала, а с концерта „100 авангард“, чрез музиката на Букурещлиев, Булез, Берио и Мадерна се отдава почит на смелите музиканти на поствоенния авангарден период (условно между 1950 и 1975 година), проправили новия език в европейската музика. 2025 година с изминалите цели 100 години „нова музика“ напомня колко всъщност тя не е нова, и колко е условно понятието авангард и поставангард, при това със стореното им обширно място в общата история на музиката. Независимо „възвръщането към корените“ чрез преобладаващите от творби на ХХ-ти век тази година, програмата на фестивала се движи в широките рамки между творби в отворена форма и такива с класическа нотация, пиеси за изпълнител и генерирана лайв електроника, както и такива с фиксирана електроника, класически камерни ансамбли, както и такива, разположени в пространството между Средна гора и Стара планина. Барток и неговите две сонати за цигулка и пиано са шедьоври, създадени почти по същото време, когато са родени Булез, Берио и Букурещлиев. Тези творби са на повече от столетие и звучат не по-малко абстрактно, авангардно и мистично от някои майсторски нови творби, докосвайки безусловно всеки слушател. Може би двете Бартокови сонати заедно в една и съща концертна вечер не са изпълнявани от български артисти досега у нас: със сигурност това ще стане реалност на фестивала. Във всички случаи природната среда на открито ще бъде възможно най-подходящата сцена за тях. Фестивалът ще бъде открит с концерт на саксофонния квартет „Квазар“ от Канада, който освен саксофонните квартети на Михаил Големинов, ще представи и българската премиера на квартета на Ясен Воденичаров, както и двама емблематични канадски композитори: Клод Вивие и Гордън Уилямсън. В програмата им е включена и творба от Кейсуке Йокота – един от отличените композитори на композиторския конкурс в София посветен на Марин Големинов и Михаил Големинов през 2023 година. Тази година са включени две пиеси от Стив Райх: отново, както през 2023 г. ехото от минимъла ще се носи между Средна гора и Стара планина. Това са „Ню Йоркски контрапункт“ за саксофонен квартет и „Клавирна фаза“, която Христея Маркова и Николай Иванов ще изпълнят на пиано и маримба. Произведението „Архипелаг 4“ на Андре Букурещлиев донесе на Христея наградата на името на композитора на Клавирния конкурс за съвременна клавирна музика в Орлеан през 2022 година. Николай Иванов ще представи творби от актуални съвременни композитори и изпълнители на маримба и маракаси.

Мигел Роша е включил в програмата си и две творби от водещия португалски композитор с огромно влияние и главно място в съвременната музика на страната си Хорхе Пейшиньо, както и „Фрагменти“ от неговата ученичка Изабел Соверал, с интензивната си мрачна експресия, в която пиеса е постигнато съвършено съчетание между звучността на челото и пианото.

Ирландският композитор Фъргъс Джонстън – верен приятел на „Ориндж фактори“, ще бъде представен на това издание на фестивала със своето клавирно трио.

Вижте повече ТУК

Ключови думи: