"За първи път съм в България. Страхотно удоволствие е да дадеш живот на едно произведение с Джонатан Блоксам и Софийската филхармония. Емоциите излизат наяве в най-висша форма по време на изпълнението", заяви пред Classic FM Мария Юденич. Тя е една от най-забележителните цигуларки на своето поколение, удостоена с множество международни награди, включително първи места на престижните конкурси „Изаи“, „Тибор Варга“ и „Йозеф Йоахим“. Нейният албум Songbird, издаден от Warner Classics, получи наградата Opus Klassik за „Камерен музикален запис на годината“. С богат репертоар, обхващащ произведения от класически и съвременни композитори, Юденич е чест гост на водещи оркестри по света, включително Симфоничния оркестър на Франкфурт и Берлинската филхармония.
"За първи път свирих този концерт за цигулка на Ян Сибелиус преди 2 години. Аз не съм емоционален човек, но той успява да изкара най-силното вълнение от мен. Музиката те отвежда на места, на които никога не си бил", споделя младото дарование. "Когато разучавах творбата с моите преподаватели, беше интересно да следя бележките по нотните листове, написани от композитора. Иска ти се да избухнеш с цигулката в определена фраза, а забележките те подготвят за истинската връхна точка. Има много несъответствия между бележките и оригиналната партитура….През цялото време има пояснения, но не можеш да импровизираш. Предизвикателството в третата част е да свириш 200 ноти едновременно! В последната част има напрежение и искаш да изсвириш толкова много неща на един дъх", добави Юденич.
"Пристигам за втори път в страната ви. Спомням си колко сериозно музикантите възприемаха програмата на концерта още от първата репетиция. Този път по същия начин те показват най-доброто от нея и особено радостта от изпълнението на тези фундаментални произведения. За първи път ще работя с Мария Юденич", признава Джонатан Блоксам. "Софийската филхармония е свирила Вариации "Енигма" от Едуард Елгар. Неговата първа симфония е много различна. Тя подчертава английския дух в най-чистия му вид. Това е проявата на Елгар като композитор в началото на кариерата му – сякаш слушате един химн в зародиш. Не знам каква е българската представа за англичаните и британската същност- вероятно сдържаност, възпитание и следобеден чай. В това произведение има високи очаквания и прекалена доза британско звучене. Моля оркестрантите да не го свирят така! Симфония № 1 е написана в началото на 20 век. Елгар се развива през цялото време, като се фокусира върху различни нива в творбата и комбинирането им. Има заигравка между вторите цигулки и виолите, които свирят съответно „форте“ и „пиано“ и има опасност по време на изпълнението двете групи да се смесят. Композиторът дава спецификите в инструкциите и как да бъдат изпълнени точно тези „слоеве“ от творбата", посочва Блоксам.
Британският диригент е музикален директор на Luzerner Theater, главен диригент на Nordwestdeutsche Philharmonie и постоянен диригент и артистичен съветник на London Mozart Players. По думите на маестро Пааво Ярви той е диригент със съвършена техника, вродена музикалност, естествен усет за оркестър и дълбоко познаване и разбиране на симфоничния репертоар.
Назначен е за музикален директор на Театъра в Люцерн през 2023 след дебюта му през 2022 с операта „Замъкът на херцога Синята брада“ от Бела Барток. А след големия успех на новата продукция на „Бохеми“, определена като „оперния акцент на сезона“ в Luzerner Zeitung, както и на оперите „Монтеки и Капулети“ и „Дидона и Еней“, от октомври 2022 е постоянен диригент и артистичен съветник на London Mozart Players.
Оперният му дебют е през 2019 в спектакли на „Риголето“ с Glyndebourne Touring Opera, през февруари 2021 дирижира на фестивала в Глайнбърн четири напълно разпродадени представления на „Луиза Милер“ с Лондонската филхармония, а през есента на същата година дирижира продукцията на Glyndebourne Touring Opera на „Дон Паскуале“, получавайки отлични отзиви.
Акцентите на гостуванията му от последните няколко сезона включват Лондонската филхармония, Залцбургския Моцартеум оркестър, Лондонския Mozart Players, Националния оркестър на Би Би Си в Уелс, Шотландския Кралски национален оркестър, Оркестъра на Хале, Белгийския национален оркестър, различни филхармонични оркестри.
Този сезон той се завръща в Симфоничния сезон на Би Би Си с произведения от Рихард Вагнер и Чарлз Айвс и дебютира на фестивала „Джордже Енеску“ с оркестъра на Румънското национално радио.
През 2021 е издаден първият му албум с произведения на Рихард Щраус и Цезар Франк с Филхармоничния оркестър на Северозападна Германия (Херфорд), високо оценен от Musicweb International. През 2024 Блоксам издава запис на концертите за клавишни инструменти на Бах с Академията на Сейнт Мартин, които са избрани за номер едно в световната класация Apple Classical Top 100. Той има също записани произведения на Брус Бротън с Лондонския симфоничен оркестър (2024), както и дискове за BBC Scottish Symphony (2022) и London Mozart Players (2023).
С Камерния ансамбъл Britten Sinfonia реализира световната премиера на Barbican Glade от Добринка Табакова, Pastoral Symphony от Брет Дийн и City Life от Стив Райх като част от честването на 40-годишнината на Barbican Centre в Лондон.
Има активни творчески контакти с много прочути солисти и през този сезон работи с Франк Петер Цимерман, Стивън Исерлис, Даниел Мюлер-Шот, Шеку Кане-Мейсън, Абел Селаокое, Джес Гилам, Милош Карадаглич, Тимоти Риду, Мариам Батсашвили и др.
Кариерата си започва като асистент-диригент на Мирга Гражините-Тила със Симфоничния оркестър на Бирмингам (CBSO). Там той дирижира обширен репертоар в периода 2016 – 2018, както и заключителния концерт на сезон 2016/2017. След това е поканен от Пааво Ярви да дирижира летен концерт с Deutsche Kammerphilharmonie, което води до проект за запис и абонаментни концерти в Бремен и с Elbphilharmonie в Хамбург. Оттогава е редовен гост на световни оркестри като Residentie Orkest – Хага, Филхармоничния оркестър на Люксембург, Камерния оркестър на Лозана, Tapiola Sinfonietta, Баската национална филхармония, Малайзийската филхармония и др. В родната си Великобритания дирижира Бирмингамския симфоничен оркестър, Шотландския симфоничен оркестър на Би Би Си, Камерния оркестър на RTE, Оркестър Aurora, чест гост е на London Mozart Players, Лондонската филхармония и Лондонския симфоничен оркестър.
През последните 16 години Блоксам е артистичен директор на фестивала Northern Chords, базиран в Нюкасъл, поръчвайки нови произведения от млади композитори като Джак Шийн и Фрея Уоли Коен. Предстоят му изяви на фестивала през 2025.