Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми със служебния министър на културата маестро Найден Тодоров, разположено в звуковия файл под главната снимка!
„По-трудно е да си диригент, тъй като работиш с емоциите на живи хора, а като министър- само на рационална основа т.е с правила и за създаването им“, заяви служебният министър на културата Найден Тодоров- първи гост в новото студио на Classic FM. „Отказвам огромно количество лични концерти, защото работя не за себе си, а за културата на страната. Надявам се, че това, което правя, ще ме компенсира в емоционално отношение“, сподели маестрото.
„Ако повишаваме културата на хората, те ще започнат да говорят, че бюджетът за култура е малък и тогава той ще бъде повишен. Ако не го смятат, финансовото министерство ще ни пита накъде сме тръгнали“, подчерта Тодоров.
Той изрази убеждението си, че „София има много тежка нужда от нова концертна зала, което не изключва необходимостта и от зала „България“. Това е тема, която ме вълнува. Имам 4-5 идеи къде да бъде мястото на такава зала. Липсата на популярен летен театър, в който да се случват събития през лятото, е друг мой проблем. Мястото на НИМ е мой проблем. Инфраструктурата, занимаваща се с култура, трябва да бъде естествено разпръсната навсякъде, но центровете й трябва да са в центъра. Те са част от онзи магнит на туристическия поток. Важното е подобни институции да се намират в центъра на града“.
„Проектът за оперен театър в Пловдив е забавен поради поредица от проблеми – неразбирателство между екипите и непредвидени обстоятелства по предвидения проект. В момента се работи по отстраняването на стъклена вата зад акустичните пана, както и поправката на покрива. Трябва да се актуализира проекта, за да може в максимално бързи срокове ремонтът на залата да бъде завършен", каза още Тодоров.
„Бюджетът за култура не е в сферата на сериозното. Трябва да помогнем на всички. Ако той бъде по-добър, ще можем да им помагаме по-бързо и по-адекватно“, счита служебният министър на културата.
„България има невероятно културно наследство. В същото време, държавата е стожер, който поддържа нещата да не рухнат. България има своите обекти под защитата на ЮНЕСКО. През следващите седмици трябва да проверим всеки от тях, тъй като Комитетът за световно наследство на ЮНЕСКО ще проведе следващата си сесия в нашата страна. В почти всяка една културна сфера сме по-скоро пасивни, което страшно много ми пречи. С наличния човешки капацитет не е възможно да решим всички задачи“, коментира Тодоров.
„Увеличени са бройките в Националния институт за паметниците на културата, като б ройките трябва да бъдат попълнени със заплати. Понякога имаме парите, а да нямаме право да назначим хората, защото няма бройки за тези места. Успяхме да увеличим със 17 бройки капацитетът на института. Опитваме се с бюджета за следващата година да попълним със заплати тези бройки, за да може да се назначат хора, които да работят“, уточни той
„Трябва да разкараме брутално от съзнанието си, че „нищо при нас не работи“ и „нищо не става“. Тези мисли спъват развитието на България. Ние трябва да сме наясно какъв е капацитета и потенциала ни и всички заедно да работим за това“, посочи Найден Тодоров.
По думите му, „30 години е много сериозен период. Classic FM радио се е превърнало в един незаобиколим фактор в отразяването на българската култура. Щастлив съм, че през годините съм имал възможността да работя с Classic FM. Искам да пожелая след още 30 години, когато се погледне назад, да се види колко важна е била ролята на Classic FM радио за културния живот на България.“