Маестро Денис Ръсел Дейвис пред Класик ФМ радио: „Ние, музикантите, носим отговорността да помогнем на обществото да се справи с пандемията

Маестро Денис Ръсел Дейвис пред Класик ФМ радио: „Ние, музикантите, носим отговорността да помогнем на обществото да се справи с пандемията"

Дебютира пред Националния ни оркестър на 28 октомври от 19 ч. в зала "България"

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с маестро Денис Ръсел Дейвис в превод на Ангелина Александрова, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Софийската филхармония продължава да среща родната публика с елита на световната класическа музика при спазването на въведените противоепидемични мерки. Четвъртият концерт за пиано на Лудвиг ван Бетовен ще звучи на 28 октомври от 19 ч. в изпълнение на младата клавирна звезда Александър Улман. Софийската филхармония ще представи и рядко изпълняваната Увертюра „Крал Стефан“ от Бетовен, както и Симфония №3 от Сергей Рахманинов. На диригентския пулт ще се качи легендарния Денис Ръсел Дейвис. По думите му, „и Бетовен, и Рахманинов са страхотни композитори и пианисти. И двете произведения демонстрират съчетанието между талант и изпълнителско майсторство“.

„Имам голям опит с традициите в централноевропейските оркестри. България и българските оркестри се приближават много до тази традиция. Те имат топли звуци и звънки струнни инструменти.  От друга страна, оркестрите започнаха да стават все по-международни и звученето им също, но това е част от живота“, заяви Денис Ръсел Дейвис в ефира на Класик ФМ радио. „Ако един оркестър има богат репертоар и е достатъчно приключенски настроен да пробва нови композитори и произведения, той е в „Премиер лигата"“, добави маестрото, който днес ръководи Филхармоничния оркестър на Бърно (Чехия) и Симфоничния оркестър на MDR в Лайпциг.

Денис Ръсел Дейвис ще дебютира пред софийската публика в смутните времена, доминирани от пандемията. „Коронавирусът е голямо предизвикателство и трагедия за обществото и цивилизацията ни. Ние като музиканти носим отговорността да помогнем на обществото да се справи с тази криза“, подчертава 77-годишният диригент.

През годините той изгражда близки приятелства с композитори като Лучано Берио, Уилям Болкъм, Джон Кейдж, Филип Глас, Аарон Копланд, което по негови думи му дава урок да цени труда им. „На партитурата има изписани ноти, а ние, музикантите, трябва да прозрем духа зад тях. Познанството ми с Берио, Копланд, Глас ми помогна по-добре да разбера старите майстори. Въпросите, които отправям към моите приятели-композитори, бих задал и на Бетовен“, убеден е авторитетният маестро.

 

Снимка: Василка Балевска / Sofia Philharmonic facebook

Повече за диригента и солиста на концерта:

Името на Денис Ръсел Дейвис предизвиква възторга на почитателите на класиката по целия свят. Считан за един от най-иновативните и приключенски диригенти - визионери в света на класическата музика, Дейвис успешно предизвика и вдъхновява публиката от двете страни на Атлантическия океан, както и в Япония. Известен е с вълнуващи, добре структурирани концерти и с работата си с оркестрите в Чикаго, Филаделфия, Сан Франциско, Бостън, Ню Йорк и Кливланд. В Европа той работи редовно с оркестрите на Концертгебау, Гевантхаус, Берлинска филхармония, Оркестъра на Миланския оперен театър „Ла Скала“, Санктпетербургската филхармония, Хамбургската и Мюнхенската филхармония.

Дирижирал е оперни премиери на фестивалите в Байройт и Залцбург, Метрополитън опера, Националната опера в Париж, Театър Реал в Мадрид - общо над 140 нови продукции от много от най-влиятелните театрални режисьори в света.

След първите му назначения като музикален директор на камерния оркестър "Сейнт Пол" и главен диригент на Американския композиторски оркестър, който той ръководи в продължение на 25 години, Дейвис се мести в Европа като генерален музикален директор на Щатсгапер Щутгарт, след това Опера Бон и Бетовен оркестър- Бон. След това той ръководи Виенския радиосимфоничен оркестър, Щутгартския камерен оркестър и Оркестъра на Базел.

Роден в Толедо, Охайо, Дейвис учи пиано и дирижиране в Джулиард в Ню Йорк. От 1997-2012 г. е професор по оркестрово дирижиране в Университета Моцартеум в Залцбург; от септември 2020 г. е гост-професор в Академията за музикално и сценично изкуство „Яначек“ в Бърно.

От 2009 г. Денис Ръсел Дейвис е член на Американската академия за изкуства и науки. Той е награден с немския „Федерален орден за заслуги“, австрийския Почетен знак за наука и изкуство, както и със званието „ Командир на изкуството и литературата“, присъдено му от френското правителство.

 

Младият британски пианист Александър Улман изправи на крака публиката в зала „България“ при първия си гастрол у нас през миналата година. Той впечатлява публиката и критиците по целия свят с дълбочината и финеса на интерпретациите си, с техническото майсторство и кристалното фразиране. „Той подхожда към партитурата с огромна яснота и визия, и я оживява, сякаш композиторът гледа през рамото му”. – отбелязва „Huffington Post” (2014). За първи път Улман попада в полезрението на меломаните през 2011 г., когато печели Международния конкурс за пиано „Ференц Лист” в Будапеща.

Гастролира с успех в Европа, Канада, Корея, САЩ, Мексико. Работил е с оркестри като Кралската филхармония в Лондон, Нидерландския радиооркестър, Норвежки радиооркестър, Санкт Петербургска филхармония, Корейски симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Ню Джърси, Симфоничния оркестър на Будапеща и др. Свирил е в зала „Уигмор” и „Кралица Елизабет Хол” (Лондон), „Концертгебау” (Амстердам), „Гевандхаус” (Лайпциг), Кенеди център (Вашингтон), Сеулския арт център, Шанхайски център за ориенталски изкуства и NCPA в Пекин и др.

Пианистът участва в известни музикални фестивали, в международни клавирни серии в Нотингам и Оксфорд, програмите на BBC – Radio 3, France Musique и MDR Klassik. През пролетта на 2019 г. излиза първият му албум за Rubicon със клавирни транскрипции – сюити из велики руски балети: „Лешникотрошачката“ от Чайковски, „Пепеляшка“ от Прокофиев, „Петрушка” и „Жар птица” от Стравински.

Билети за изключителното събитие са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.

Важно! Достъпът до концертите в зала „България“ е само с валиден Зелен сертификат. За публиката, която не разполага с него, се организира мобилен кабинет за извършване на антигенни тестове с работно време от 17.30ч., като трябва да се посети възможно най-рано преди началния час на концерта.

Ключови думи: