Лора Маркова ще закрие 10-тото издание на Фестивал Allegra в концерта

Лора Маркова ще закрие 10-тото издание на Фестивал Allegra в концерта "София & Винтертур"

На 20.07.2024 г. в зала „България“ от 19:00 часа

На 20.07.2024 г. в зала „България“ от 19:00 часа ще завърши Фестивал Allegra с концерт на София & Винтертур – Оркестър, съставен от оркестъра към Национално музикално училище и оркестъра на консерваторията в гр. Винтертур, Швейцария със солист Лора Маркова – цигулка, Симон Венгер – диригент и Славил Димитров – диригент. Билети потърсете ТУК

Програма:

Панчо Владигеров (1899 - 1978)

Българска рапсодия "Вардар" оп. 16

Макс Брух (1838 – 1920)

Концерт за цигулка No. 1 в сол минор, оп. 26

Лудвиг ван Бетовен (1770 – 1827)

Симфония No. 5 в до минор, оп. 67

В някакъв смисъл независима от останалите си 8 сестри е и Пета симфония на Бетовен; неговата съдбовна Пета. Граф Николаус Д’Арнонкур я смяташе за откровено политическо произведение и се надсмиваше над приказките за Съдбата и нейните подканяния да ѝ се отвори; смяташе, че това са измишльотини на  Бетовеновия секретар Антон Шиндлер. Политическото може да се събере тук в кратката формула in Tirannos/Срещу тираните. Глухотата изглежда не пречи да чуваш отчетливо ударите на съдбата; така сочи тази велика симфония: глух за бръщолевенията – ти ясно долавяш най-важното.

…Предопределението. Свободата… Не изглежда кощунство да се каже, че Българска рапсодия „Вардар“ в национален контекст има популярността и значението, които има Петата симфония на Бетовен в световен – или поне – европейски. Творението на младия Владигеров върху мелодия на неговия първи учител Добри Христов кара сърцата да играят, челата да се вдигат, а телата да тръпнат. Сякаш сме във финалната сцена на „Тъй рече Заратустра“: Танцувайте! Смейте се! Издигайте се! – „едничък чуй се вик“ (както се казва песента от Добри Христов - основа на рапсодията). Ала „българско, твърде българско“, ако перифразираме автора на „Заратустра“ за автора на рапсодията, посветена с наивна прямота от него „На борещата се за независимост Българска младеж във Вардарска Македония“.

Страстно интермецо между рапсодията и симфонията е прочутият цигулков концерт на Макс Брух. Концерт, разположен удобно между Брамс, Менделсон, Шуман, творба в която – необичайно – солистът заявява присъствието си с бурна каденца в началото. Но, разбира се, не помним музиката само заради тази особеност. Вярваме, че интерпретацията на съвсем младата възпитаница на Коля Блахер Лора Маркова ще принуди уморително познатото да ни заговори различно, неочаквано…

Ключови думи: