Людмил Ангелов и Саша Гьотцел на сцената със Софийската филхармония
Снимка: Софийска филхармония

Людмил Ангелов и Саша Гьотцел на сцената със Софийската филхармония

На 21 април от 19.00 ч. в зала „България"

Двама безапелационни любимци на родната публика гостуват на Националния оркестър на 21 април. Главният гост-диригент на Софийската филхармония, харизматичният Саша Гьотцел и виртуозният пианист Людмил Ангелов ще представят революционният за времето си Първи концерт за пиано на Брамс. Маестро Гьотцел включва в програмата и „Соната" за медни духови инструменти от Джовани Габриели, „Фанфари" от Пол Дюка , „Фанфари" от Рихард Щраус и Втора сюита от балета „Дафнис и Хлое" от Равел.

Йоханес Брамс е на 20 години, когато се представя на Роберт Шуман. Шуман моли госта да му изсвири някои от своите произведения. Възхитен, веднага извиква съпругата си Клара (известна концертираща пианистка) да чуе талантливия младеж. Брамс остава цял месец в дома им. Време, изпълнено с музика и вълнуващи разговори за изкуството. Нещо повече, Шуман превръща неизвестния композитор в сензация с последната си „лебедова" статия „Нови пътища" в списанието „Neue Zeitschrift fur Musik", което издава: „Аз знаех и се надявах, че ще дойде Онзи, който е призван да стане идеалният изразител на времето. Онзи, чието майсторство няма да се появи с боязлив кълн от земята, а изведнъж ще разцъфне с пищни цветове. И той дойде! Този светъл юноша, над чиято люлка са бдяли грации и герои"....

Такава е атмосферата, в която се ражда Първият концерт за пиано и оркестър в ре минор. Шуман насърчава младия творец да излезе извън рамките на клавирната и камерна музика, която до този момент е пишел. Първите му клавирни сонати нарича „скрити симфонии". Брамс не е така уверен в потенциала си на симфоник. Концертът, който завършва през 1858 г., е написан след дълъг процес на творчески метаморфози.

Първото публично представяне на концерта – на 22 януари 1859 г. под диригентството на Йозеф Йоахим с Хановерския придворен оркестър, солистичната партия свири Брамс – преминава благополучно, макар и без голям успех. Следващото изпълнение в Лайпциг на 27 януари с Гевандхаус оркестър под диригентството на Юлиус Ритц, композиторът нарича „блестящ и решителен провал". Едва с третото изпълнение - отново под диригентството на Йоахим, концертът е оценен по достойнство и заема достойно място в репертоара на най-големите пианисти и оркестри.

Произведенията на Габриели, Дюка и Щраус отдават значимото на великолепните медни духови инструменти, които играят важна роля в творбите. Вечерта ще завърши с една от най-красивите любовни теми в балетната литература – Втората сюита от балета „Дафнис и Хлое".

Билети за концерта са наличнина касата на зала „България" и в Ивентим.

Снимка: Софийска филхармония

Людмил Ангелов е роден във Варна. Завършва Държавната музикална академия "Панчо Владигеров". Негови учители са Виктория Спасова, Людмила Стоянова и изключителният педагог Константин Станкович. Носител е на награди от международните конкурси "Фр. Шопен" (Полша), Palm Beach (САЩ), Piano Masters (Монте Карло) и World Piano Masters Tour (Франция).

Популярен на петте континента, Людмил Ангелов е изнасял рецитали, камерни концерти и е бил солиcт на реномирани оркестри, под палката на световноизвестни диригенти. Свирил е в Берлинската Филхармония, "Музикферайн" във Виена, "Концертгебау" в Амстердам, "Плейел" и "Гаво" в Париж, "Линкълн Център" в Ню-Йорк, "Ла Скала" в Милано, "Алтеопер" във Франкфурт, "Херкулес" в Мюнхен, BOZAR в Брюксел, KKL в Люцерн, Операта в Монте Карло, Цюрихската опера, "Аудиторио Насионал" в Мадрид, залата на Московската консерватория, Националната филхармония и Националната опера във Варшава, KBS в Сеул и много други.

Записвал е за фирмите RСА, Gega new, Pentatone, Danacord, Non Profit Music, Toccata Classics, Hyperion, Vela Records и Virginia RecordsНегов диск с творби от Шопен е удостоен от Националния Шопенов Институт във Варшава с "Grand Prix du Disque Chopin". През 2016 британската фирма Hyperion издава звукозаписната премиера на Концерт за пиано и оркестър Оп. 3 от Мориц Мошковски, записан от пианиста с Оркестъра на ВВС в Глазгоу.

Людмил Ангелов е признат като един от големите съвременни интерпретатори на Шопен. През сезон 1987/1988 той представя всички творби за соло пиано на композитора в цикъл от дванадесет рецитала, за което получава отличието „Млад музикант на годината" в България. През 1999 изпълнява с огромен успех интеграла с музика на Шопен в Мадрид и други градове в Испания, а десет години по-късно представя отново Шопеновия интеграл в България и Испания. Той е чест гост на най-известните Шопенови фестивали, включително и фестивала „Шопен и неговата Европа" във Варшава. През 2011 учредява Фондация „Пиано Екстраваганца", която става организатор и продуцент на ежегоден международен музикален фестивал „Пиано Екстраваганца", посветен на рядко изпълнявани произведения от клавирния репертоар.

Талантливият пианист концертира активно в творчески тандем с цигуларя Веско Ешкенази. През 2006 година двамата осъществяват интегрално изпълнение на Моцартовите сонати за пиано и цигулка в Хихон, Толедо и Мадрид, а през 2016 участват с огромен успех в „Европейски музикален фестивал" в София, отбелязвайки 20 години съвместна сценична изява с проекта „Танго".

Людмил Ангелов е носител на наградата Аполон Токсофорос и член-кореспондент на Кралската Академия на изящните изкуства в Толедо. През 2011 е награден от Министерството на културата на Полша с медал "ГЛОРИА АРТИС" за заслуги в популяризирането на полската музика по света, а през 2015 е удостоен с Голямата награда на град Варна за цялостната си дейност. Преподава като почетен професор в Нов български университет, където ежегодно изнася и майсторски клас. Канен е за жури на международни конкурси, между които „Фр. Шопен" във Варшава през 2010,  2015 и 2020 г.

Снимка: Софийска филхармония



Австрийският диригент Саша Гьотцел отдавна си е извоювал забележителна репутация както на главен ръководител, така и на предпочитан гост-диригент. Той е роден през 1970 във Виена, петгодишен получава първите си уроци по музика от своя баща, който му преподава  цигулка, а на 11 започва да учи дирижиране при проф. Рихард Остерайхер. Вдъхновен от изкуството на Зубин Мета, Марис Янсонс и Сейжи Озава, Гьотцел става ученик на Озава, който го кани на фестивала в Тенгълууд. След това учи и в Академията „Сибелиус", в класа на Йорма Панула. На 24 години започва да ръководи Австрийско-Корейската филхармония във Виена, а след 2009 застава начело на Истанбулската филхармония „Борусан" . Като артистичен директор и Главен диригент на оркестъра, той го издига до ново, още по-високо художествено ниво и му спечелва международно признание с участията на Залцбургския музикален фестивал (2010), Би Би Си Промс (2014) , Фестивала на изкуствата в Хонг Конг и европейските концертни турнета в „Музикферайн" и „Концертхаус" – Виена, „Концертгебау" – Амстердам, театър „Шанз-Елизе" – Париж и други. Маестро Гьотцел е ръководил филхармоничния оркестър на Канагава, Япония, Симфоничните оркестри  на Бретан и Куопио, Финландия; Тихоокеанския музикален фестивал в Япония и Австрийско-Корейския  филхармоничен оркестър. Артистичен директор  е на турската фондация „Музика за мир" и работи в тясно сътрудничество с младите хора в областта на музикалното образование, развитие и изпълнителско изкуство.

Като гост-диригент е често канен от Симфоничния оркестър на Ен Ейч Кей, Мюнхенската филхармония, Симфоничния оркестър  Лирик- Нанси, Парижкия камерен оркестър, Националния оркестър на Бордо, Дрезденската филхармония, Националните оркестри  на Франция и Белгия, Оркестъра на „Театро Комунале" – Болоня, Израелския симфоничен оркестър,  Лондонския филхармоничен оркестър, симфоничните оркестри на Люксембург, Страсбург и Ванкувър, Музикалния фестивал в Абу Даби.

Работи с изтъкнати солисти като Даниил Трифонов, Юджа Уанг, Рудолф Бухбиндер, Мъри Парая, Максим Венгеров, Аркадий Володос, Юлиан Рахлин, Даниел Хоуп, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Брин Терфел, Пьотр Бечала.

Саша Гьотцел е високо ценен и като оперен диригент. Участва активно в постановки на  Мариинския театър, Виенската народна опера, оперите в Анже – Нант,  Монпелие и Рен,  Националната опера в Нанси, Тиролския държавен театър в Инсбрук, в токийската зала Бунка Кайкан. След големия му успех със спектакъла на „Сватбата на Фигаро"  през 2014 година , Виенската държавна опера го ангажира до 2018 за продукциите на „Вълшебната флейта", „Дон Жуан",  „Риголето" и „Кавалерът на розата". А през 2017 Саша Гьотцел дирижира „Тайният брак" на Чимароза в Националната опера на Лорен в Нанси. Работил е с певци като Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Роберто Аланя, Томас Хемпсън, Хуан Диего Флорес, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Джойс Ди Донато, Михаел Шаде и др.

Има издадени компактдискове във фирмите „Дойче грамофон" и „Оникс" : „Саша Гьотцел дирижира творби от Респиги,  Хиндемит и Шмит" (2010), „Музика от ерата на машините" (2012),  „Шехерезада" – Римски-Корсаков (2014), „Кармен" (2016),  Чайковски, Концерт за цигулка и Вариации „Рококо" (2017) , Хачатурян, Концерт за цигулка (2018).  Заедно с Камерния оркестър на Париж записва музика от Бах и Шнитке, а трите му албума, записани със Филхармония  „Борусан" – Истанбул са отличени с по 5 звезди за изпълнение и звук от „BBC Music Magazine".

От сезон 2019-2020 Саша Гьотцел е главен гост-диригент на Софийската филхармония.

Ключови думи: