На 9 февруари 2023 г. Държавна опера Варна ще представи „Норма“ от Винченцо Белини под диригентската палка на Вилиана Вълчева, която бе на диригентския пулт и на премиерата на това заглавие в Опера в Летния театър през 2016 г. Забележителното тук е, че не друг, а именно оперният театър във Варна поставя за пръв път в България белкантовия шедьовър на Винченцо Белини на 23 май през далечната 1972 г. В постановъчния екип са били видните български оперни творци, свързали за дълго време кариерата си с Варненската опера - диригентът Недялко Недялков, режисьорът Михаил Хаджимишев и художничката Ани Хаджимишева, родители на фотографа Иво Хаджимишев. През 2016 г. втория прочит на белкантовия шедьовър прави незабравимият главен режисьор на Държавна опера Варна Кузман Попов, който е и сценограф на постановката с художник Ася Стоименова. А за предстоящия спектакъл на 9 февруари с маестра Вилиана Вълчева работят също Надежда Маккюн – диригент на хора, Даниел Йовков – светлинен дизайнер и Димитър Иванов – мултимедия. В ролята на Норма ще приветстваме Линка Стоянова, която заедно с Дария Масиеро блестеше на премиерата през 2016 г., а сега със същата роля отбелязва голямото си завръщане на сцената след известно отсъствие. Във великолепния солистичен състав са включени Силвия Ангелова – Адалджиза, Валерий Георгиев – Полионе, Гео Чобанов – Оровезо, Бойка Василева – Клотилде и Христо Ганевски – Флавио. Хор и оркестър на Държавна опера Варна.
"Норма" в режисьорския прочит на Кузман Попов е едно невероятно красиво зрелище, с чудесни костюми, спираща дъха динамика на действието и забележителното сопрано Линка Стоянова в ролята на жрицата и майката, изправена пред трудния избор между властта и любовта", пише музикалната критичка Елена Хаберман за премиерата 2016 на „Норма” в авторитетното списание „Der neue Merker – списание за опера и балет във Виена и цял свят”.
„Впечатляващата сценография, всъщност един красив, създаден с много фантазия и богатство от цветове фон, допълнен само с няколко заменяеми елементи от декора, е дело на режисьора Кузман Попов, който поднася отчетлив и пределно разбираем прочит на операта. Костюмите на Ася Стоименова са прекрасни и много добре синхронизирани в цветово отношение със сценографията. Да добавя към това и великолепните светлинни решения“, обобщава Елена Хаберман.
„Обичам това, което правя и се чувствам длъжна да го споделя. Нищо друго няма значение за мен, когато изляза на сцената. На сцената съм спокойна, концентрирам се, раздавам се изцяло. На сцената съм щастлива”, сподели за своята Норма през 2016 г. Линка Стоянова.
За изтъкнатото сопрано Линка Стоянова 2022-ра е свързана с двоен празник – 20 години, откакто е солистка на Варненската опера (преди това е пяла 8 години в хора) и 50-тата й годишнина. "Първите ми големи роли бяха Тоска в „Тоска“ и Леонора в „Трубадур“, които получих, след като спечелих през 2002 г. обявения от една германска импресарска агенция конкурс. Спомням си, че кандидатствахме 50 певици. След това участвах в голямо турне с двете заглавия в Испания и Португалия. В Германия и Австрия изпях и третата си роля – Амелия в „Бал с маски“, последваха Аида“ в „Аида“, Кралица Елизабет в „Дон Карлос“ и още няколко други централни роли. При мен така се случи така, че да дебютирам в чужбина", споделя оперната прима. Тя е влизала и в ролите на Сента в „Летящият холандец“, Леонора във „Фиделио“, Норма в „Норма“, Мими в „Бохеми“, Елвира в „Ернани“, Лейди Макбет в „Макбет“, Чо-Чо-сан в „Мадам Бътерфлай“, Микаела в „Кармен“, Ярославна в „Княз Игор“.