Кралската опера подготвя Хенделова оратория, която не се препоръчва за непълнолетни

Кралската опера подготвя Хенделова оратория, която не се препоръчва за непълнолетни

„Теодора“

„Теодора“ е едно от емблематичните заглавия сред ораториите на Георг Фридрих Хендел, което от премиерата си през 1750г. не е поставяно в "Ковънт гардън". С либрето на един от редовните сътрудници на композитора Томас Морел, произведението разкрива историята на християнската мъченица Теодора, намерила смъртта си в Антиохия по време на гоненията на Диоклециан след отчаяните опити да бъде спасена от римския войник Дидим, разкъсван между подчинението и собствените си убеждения. Далеч от разказването на великите истории от Стария завет, Хендел се фокусира върху изследването на човешките чувства и вечния конфликт между вярата и гражданската власт.

Именно това предоставя възможност за различен прочит и силно развито въображение, което понякога прехвърля границите на добрия вкус. Кралската опера в Лондон е програмирала между 31 януари и 16 февруари 2022г. спектакъл със заглавие „Теодора“ (което е противоречие, защото ораторията сама по себе си е драматичен музикален жанр без постановки, костюми или декори). Това е копродукция на "Ковънт гардън" с Кралския театър в Мадрид, а режисурата е поверена на  Кейти Мичъл. Под музикалното ръководство на Хари Бикет участват, наред с други певци, мецосопраното Джойс ДиДонато и контратенорът Якуб Йозеф Орлински.

Изненадата в случая е тази препоръка, публикувана на уебсайта на Кралската опера: „Подходящо за лица над 16 години. Тази продукция показва открито сцени на сексуално насилие, тормоз и експлоатация и съдържа теми за тероризма“.

Радикалното режисьорско решение на Кейти Мичъл е  „изградено през призмата на съвременния религиозен тероризъм и придава на пиесата модерен, феминистки контекст“, става ясно от обяснително съобщение за публиката, резервирала билети за спектакъла. Как ще бъде приет този новаторски поглед върху Хенделовата класика, предстои да разберем скоро.

Ключови думи: