Чуйте повече в интервюто на Георги Митов-Геми с цигуларката Албена Данаилова, разположено в звуковия файл под главната снимка!
“Винаги съм много топло приета тук и се радвам да работя с млади хора, които много се стараят, слушат и някои от тях показват забележително ниво”. Така започва срещата ни в ефира на Classic FM Radio с една от най-добрите български цигуларки Албена Данаилова - първата жена концертмайстор в над 150-годишната история на Виенската филхармония. Тя се завърна за кратко в родината за втория си майсторски клас със студенти в НМА, които тази вечер, 10 март, от 18:30ч ще демонстрират разучавания материал с нея, както и своето майсторство, в концертната зала на Академията на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" № 94. “Няма конкуренция, а има работа”, уверява ни Албена Данаилова, докато описва крайната цел – “да се получи един общ поглед за това какво научих, какво мога да взема и как да продължа”.
Авторитетната цигуларка се вълнува от плановете на българското Министерство на образованието и науката за сливането на висши учебни заведения. “Поне що се отнася до класическата музика, страната ни винаги е била една от водещите в Източна Европа. След промените, както във всеки бранш, имаше отстъпление, а сега има възраждане. Не бих искала да спирам такова обръщане на внимание към нас като към музиканти със смесването ни със също толкова известни учебни заведения като НАТФИЗ….Актьорско майсторство, музика, танци песни - всичко това се съдържа във всяка една от нашите професии на артист, но тясното профилиране дава възможност за конкуренция на световния пазар. Това не може да се случи в едно смесено учебно заведение”.
Освен на първия пулт на Виенските филхармоници, Албена Данаилова е и професор по цигулка във Виенския държавен университет, който описва като “най-големият в Европа, но не и най-добрият. Това “смесено учебно заведение” има огромна администрация, която се захранва с друга администрация, което понякога ме лишава от студентите по цигулка, защото те трябва да посетят други модули – от мениджмънт до свирене на кавал, например. Те стават широко профилирани музиканти, “баш майстори за всичко”. Ако искаш да бъдеш толкова добър, че да влезеш във Виенската филхармония или оркестър в Амстердам или Лондон, ти просто не можеш да бъдеш широкоспектърен. Казвам го от собствения ми опит и опита на множество концертмайстори- българи по света, соло изпълнители и артисти на сцената”.
Изтъкнатата българска цигуларка коментира и отражението в музикалния свят на руската инвазия в Украйна. По време на американското турне на Виенската филхармония настъпват промени на диригентския пулт- вместо Гергиев, палката поема Яник Незе-Сеген. “Решението да не участва на концертите ни в Карнеги хол взе самият Валерий Гергиев, страхувайки се че ще има демонстрации срещу него, тъй като е известен с връзките си с руския президент Владимир Путин. Той сам се отказа”, разкрива Данаилова. “Аз свиря във Виенската филхармония с руски и украински колеги. Оркестърът е интернационален. Мислите ли, че трябва да изхвърля руските си колеги на улицата само защото са руснаци или имат мнение, с което защитават вътрешно родината си?”, пита реторично изявената инструменталистка. “Всички желаем войната да спре. Нормални хора има и от другата страна на барикадата, които не искат тази братоубийствена война. Мисля, че да бъдеш изхвърлен за едно мнение в света на изкуството, да ти бъде прекратен договора, са вид санкции, които не допринасят за спирането на войната, а за разделението между хората. Изкуството винаги е било там, за да успеем да се обединим, въпреки думите”, каза още Албена Данаилова.
В края на интервюто тя не пропусна да отбележи и 20-тата годишнина на Оркестъра на Classic FM Radio: “Честит юбилей! Много се радвам, защото тук са всички приятели от миналото ми. Още от Музикалното училище се познавам с някои от колегите ми. Винаги се радвам, когато ме поканят на концерт, защото е интересно как протича нашата работа по репетициите и на концертите с тях. Пожелавам големи успехи!”
Албена Данаилова израства в семейството на видния наш цигулар Боян Данаилов. Учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при Нели Желева и проф. Дора Иванова. Продължава обучението си във Висшето училище за музика и театър в Рощок при проф. Петру Мунтеану. Посещава майсторски класове при Ида Хендел, Херман Креберс и други. Завършва през 2001 г. и още същата година получава ангажимент в групата на втори цигулки в Баварския държавен оркестър. Две години по-късно тя се издига до водач на първите цигулки, а през 2006 г. вече е първи концертмайстор на оркестъра. В същата роля тя работи и в Лондонската филхармония през сезон 2003/2004. На 1 септември 2008 г. Данаилова печели престижния конкурс за концертмайстор на Оркестъра на Виенската държавна опера (Виенската филхармония), като става първата жена, заела този престижен пост. От 2010 година е назначена за постоянно.
Цигуларката е носител на награди от конкурсите „Светослав Обретенов“ и „Млади музикални дарования“ (България), „Ян Коциан“ и „Концертино Прага“ (Чехия), „Клостер Шьонтал“ (Германия), „Тибор Варга“ (Швейцария), „Виторио Гуи“ (Италия) и е полуфиналист на престижния конкурс „Чайковски“ в Москва. Наред с работата си като оркестров музикант, Албена Данаилова има и успешна кариера като солист и камерен изпълнител. Тя свири редовно като солистка в България, Германия, Израел и САЩ, осъществява записи за Deutschlandradio Kultur, Северногерманското радио и др. Водач е на „Ансамбъл Виен“, където наследява Пол Гугенбергер и Райнер Хонек.
Свирила е два пъти като солист на Виенската филхармония – през януари 2009 г. на Залцбургския фестивал под диригентството на Сейджи Озава и през октомври същата година в абонаментния цикъл на състава в концерт под палката на Жорж Претр. Този концерт е представен също в Brucknerhaus в Линц и излъчен на живо по ORF 2.
Албена Данаилова свири на майсторска цигулка, предоставена ѝ от Австрийската национална банка.