Световноизвестното клавирно дуо Катя и Мариел Лабек и маестро Найден Тодоров изнасят концерт в изборната вечер в зала

Световноизвестното клавирно дуо Катя и Мариел Лабек и маестро Найден Тодоров изнасят концерт в изборната вечер в зала "България"

Концертът за две пиана на Франсис Пуленк в тяхна интерпретация ще звучи на 2 април от 19.00ч.

Най-известното клавирно дуо – виртуозните сестри Катя и Мариел Лабек - се завръщат в София за концерт с националния оркестър на 2 април. В деня на изборите, под палката на служебния министър на културата маестро Найден Тодоров те ще представят изключителния Концерт за две пиана на Франсис Пуленк.

Елегантната френска вечер включва още " Следобедът на един фавн" от Клод Дебюси и забележителното „Болеро" от Морис Равел.

Билети за концерта са налични на касата на зала „България" и в Ивентим.

Изключително успешната кариера на сестрите Лабек започва от ранна възраст. Първите им уроци по пиано са с тяхната майка –италианската пианистка Ада Чеки, ученичка на Маргарита Лонг. После учат в класа на известната френска пианитка и педагог Люсет Декав и през 1968 всяка от тях е отличена с първото място (Premier Prix) в класацията на Парижката консерватория. В края на следването си, на 17 и 19 години, по желание на Оливие Месиен под неговото артистично ръководство те записват първия си диск с неговата творба „Visions de l'Amen" . Следват участията им в множество фестивали за съвременна музика, където свирят произведения на Месиен, Лучано Берио, Пиер Булез, Филип Бусманс, Дьорд Лигети и др.

Изпълнението на „Рапсодия в синьо" на Гершуин им носи международна известност и оттогава до днес продължава тяхната забележителна кариера. Определят ги като най-доброто клавирно дуо в света (Ню Йорк Таймс). Повече от 50 години Катя и Мариел Лабек свирят и разширяват репертоара за две пиана. С еднакъв успех изпълняват джаз, барок, модернизъм и експериментални жанрове.

Гостуват на най-престижните оркестри като Берлинската филхармония, Чикагския симфоничен оркестър, Чешката филхармония, „Филхармония Ла скала", Лайпцигския „Гевандхаус", Лондонския симфоничен оркестър, Лондонската филхармония, Филхармонията на Лос Анджелис, Нюйоркската филхармония, Оркестъра на Париж, Оркестъра на Филаделфия, Кралския Концертгебау – Амстердам, Оркестъра на „Санта Чечилия" и Виенската филхармония под диригентството на Джон Адамс , Семьон Бичков, сър Колин Дейвис, Густаво Дудамел, Мирга Гражините-Тила, Зубин Мета, Сейджи Озава, Антонио Папано, сър Саймън Ратъл, Еса-Пекка Салонен, Майкъл Тилсън Томас и Яп ван Зведен.

Много произведения са написани специално за тях, като „Linea" за две пиана и перкусии от Лучано Берио, „Water Dances" (Водни танци) за две пиана от Майкъл Найман, Battlefield (Бойно поле) за две пиана и оркестър от Ричард Дюбон, „Nazareno" за две пиана, перкусии и оркестър от Освалдо Голихов и Гонзало Грау, „The Hague Hacking" за две пиана и оркестър от Луис Андрисен, „Капричио" от Филип Бусманс, „Концерт за две пиана" от Филип Глас с премиера в Лос Анджелис с Густаво Дудамел и Филхармоничния оркестър на Лос Анджелис, концерти за две пиана и оркестър от Брайс Деснер и от Нико Мюли.

Сестрите работят редовно и с попзвезди като Стинг, Мадона, Елтън Джон, Том Йорк и др. Музика, изпълнена от Лабек звучи в много холивудски филми, сред които „Мъжът, който плачеше" с Джони Деп, Кристина Ричи и Кейт Бланшет, „Невидима нишка" с Даниел Дей Люис и „Непростимо" със Сандра Бълок и Виола Дейвис.

КОНЦЕРТЪТ ЗА ДВЕ ПИАНА И ОРКЕСТЪР е създаден за три месеца през лятото на 1932 и е считан за кулминацията на ранния период на композитора. Самият Пуленк пише на белгийския музиколог Пол Колер: „Вие ще се убедите каква огромна стъпка напред е в сравнение с предишните ми работи и аз наистина навлизам в своя значим период". Концертът е поръчан и посветен на принцеса Едмон дьо Полиняк, покровителка на изкуствата, на която са посветени много шедьоври от началото на ХХ век – като „Приказка за Лисицата, Петела, Котарака и Овена" на Стравински, „Павана за една починала инфанта" на Равел, Втора симфония на Курт Вайл и „Сократ" на Сати. В нейния парижки салон се е събирал музикалният авангард на тогавашното време.

Премиерата е била на 5 септември 1932 на концерт на Международното общество за съвременна музика (ISCM) във Венеция, в изпълнение на Пуленк и неговия приятел от детинство Жак Феврие, с оркестъра на „Ла Скала" под палката на Дезире Дефоу (бъдещия диригент на Чикагския симфоничен оркестър). По-късно композиторът изпълнява концерта и заедно с Бенджамин Бритън в Англия през 1945.

Ключови думи: