Калоян Куманов събира Шопен и Бетовен във „Вековна рапсодия

Калоян Куманов събира Шопен и Бетовен във „Вековна рапсодия"

В компанията на Стунджи, Миро Турийски и Миро Иванов

Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Калоян Куманов, разположено в звуковия файл под главната снимка!

И в музиката, както в свободните борби, правилото е, че няма правила. И с пълната си творческа борбеност четирима виртуозни музиканти изпълняват това анти правило, превръщайки го в стандарт. Резултатът е „Вековна рапсодия"- втория сингъл от „Калоян Куманов проджект", който доказва, че прогресив рок може да звучи и с акордеон, а мелодия може да бъде хит, дори и без водещи вокали.

„Вековна рапсодия" пристига почти година след като Калоян Куманов разби музикалните стереотипи с неговата Leyenda, създадена по мотиви от вечната класика на Исак Албенис. „Сега съм събрал три епохи- романтизъм от Шопен, класицизъм от Бетовен и модернизъм в онази част, която е композирана и аранжирана специално за този проект", заяви в ефира на Classic FM Radio Калоян Куманов.

Самият Калоян изгражда музикалната линия, като в аранжимента се включва и Мирослав Турийски-пиано. За да се затвори нотния кръг, в екипа влиза отново Стоян Янкулов-Стунджи-ударни и Мирослав Иванов- китара. „Видеоклипът е много ефектен и допринесе много за тази музика.  Жоро Ставрев има филмова концепция за клиповете. В него има много детайли. Актрисата Божана Мановска играе ролята на горска нимфа. Кадрите са от Хисарската гора", уточни Куманов.

„Музиката трябва се прави красиво от хора, които я разбират. Тя трябва да бъде изпълнявана с душа и както трябва", подчертава акордеонистът. „Като преподавател, забелязвам, че децата не бяха чули Ноктюрното от Шопен в тази композиция, но това не означава, че тя не трябва да звучи оригинално". Куманов е работил извън България, като преподава цели 11 години в Каталунската консерватория. „Бях част от Държавния акордеонен оркестър, където бях солист в рамките на 10 години. Преподавах и балканска музика в една от школите. Използват се наши мотиви в техни спектакли. Едно от нещата, които исках да направя, е да създавам тази музика, както я виждам, но всичко да излиза от България. Обучението по музика в България е на високо ниво. Тук проблемът е малките сцени. В България сме много добре подготвени и съм го чувал в Испания. Тамошната класика е с фламенко мотиви и ние няма как да го придобием. Много се подпомага местната музика. Това също ми се иска да се случва повече в България", разкрива талантливият акордеонист.

„Музиката е винаги мир. С „Вековна рапсодия“ ме канят на много места, но усещам притеснението на хората. Музиката винаги помага. Това че слушаме и се усмихваме не означава, че не разбираме какво се случва. Не трябва да смесваме политика и изкуство. Един артист, който дава божественото от себе си, той няма нищо общо със случващото се там. Те не би трябвало да са потърпевши по този начин. Мисля, че на тези хора им тежи, че страните им участват във война и сами го преживяват", добави музикантът.

Ключови думи: