Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Иван Пенчев и Константин Илиевски в звуковия файл под главната снимка!
Броени часове преди концерта на 1 март в зала „България“ музикантите Иван Пенчев и Константин Илиевски остро осъдиха кризата Русия-Украйна. Цигуларят и създател на Quarto quartet Иван Пенчев окачестви ситуацията като „борба не на човешко ниво“. „Все едно сме се събудили в един лош филм. Не е възможно човек да повярва, че в 21 век ние преживяваме това“, заяви в ефира на Classic FM radio диригентът Константин Илиевски, който е главен диригент на Радиосимфоничния оркестър на Братислава. По думите му, в него „има колеги от всички държави, участващи в този военен конфликт. Като се върнем на репетиция следващата седмица, те да не започнат да се стрелят на сцената? Това е non sense, толкова невероятно и жестоко спрямо реалността особено след като коронакризата приключва“
„Иска ми се да оневиня обикновените руснаци, защото хората не са виновни, че лидерът им е такъв“, добави Пенчев. Според него, „музиката е един от основните вдъхновители за жаждата за живот и за импровизация, за нещо, което човек може да служи за доброто на хората. Да предизвикаш някого от сцената, който да си каже: „А, защо утре да не се събудя и денят да не бъде различен?“
На 1 март ще прозвучат 12-те цигулкови концерта „La Stravaganza“ /„Екстравагантност“/ от Антонио Вивалди в изпълнение на 15 музиканти на сцената, солисти от три водещи оркестъра – Софийска филхармония, БНР и Софийски солисти. Вълнуващото преживяване за публиката ще поднесат цигуларят Иван Пенчев с Quarto quartet и приятели, а гости за проекта са диригентът Константин Илиевски, който ще влезе в ролята на чембалист, и известният бароков музикант Явор Генов – лютня-теорба и барокова китара.
Вивалди е заложил толкова много разнообразие и характерност в тези свои творби, което поставя на музикантите на почти двучасово екстремно натоварване, особено на соло цигулката, която ще диктува интензитета с нежни мелодии и бравурни пасажи.„Един от концертите дотолкова прилича на концерт на Бах, че може би само един-два тона са разменени, а темата е абсолютна същата“, разкрива Иван Пенчев. „Докато репетирахме, обсъждахме, че концертите напомнят на Капричиите на Паганини в много елементи. Линията Вивалди-Локатели (който пропагандира италианската техника в Амстердам,)- Паганини е типичната италианска виртуозна цигулкова музика“, допълни цигуларят. „Доколкото съм чел, по това време във Венеция няма строго определени правила за орнаментика, защото италианците поради своята емоционалност, не са били спокойна публика. Много често цигуларят е започвал в едно темпо, а свършва в друго по-бързо темпо, тъй като е усещал, че на публиката е доскучавало и той започва да прави по-интересни неща“, каза още Пенчев.
„Много често свиря барокова музика като чембалист и водя различни състави, но в случая съм гост“, отбеляза диригентът Константин Илиевски. „От много време не бях свирил толкова хромантична музика с толкова авангардни акорди, които на места нямаха разгадаване“, описва маестрото рядкото звучене на „La Stravaganza“. „При „Годишните времена“ няма такива пасажи; те са много ясни“, казва той. „Соло партията на цигулката е по-неудобна- много виртуозно за цигулар, обхванал цялата тогавашна техника на инструмента“, подчерта Илиевски. „Изненадва ме все още, че формата не е типична. Тези концерти са по-скоро като фантазии и нямат тонална структура на средния дял. Всяка част е като една мозайка“, счита той.
Днес отделни концерти от цикъла „La Stravaganza“ получават известност от големия и малкия екран. Според Иван Пенчев, „Вторият концерт звучи в популярния сериал „Наследството на Гулденбургови“, който през 90-те години се излъчваше в българския телевизионен ефир, а четвъртият концерт звучи в една от филмовите версии на „Тримата мускетари“ .
Билети за концерта на 1 март - на касата на зала „България" и в мрежата на Ивентим!