Хореографът Владимир Ангелов за Соня Йончева и Пласидо Доминго: „Това е една невероятна двойка“

Хореографът Владимир Ангелов за Соня Йончева и Пласидо Доминго: „Това е една невероятна двойка“

В периода 2003 -2009г. българинът е главен хореограф-балетмайстор на Вашингтонската Национална Опера в Кенеди Център, ръководен от великия испански тенор.

„Близо до Кенеди център има ресторанти. Една вечер в един от тях бях със знаменития танцов критик Джордж Джаксън. Във фоайето на ресторанта той каза „Здравей, Пласидо“, поздравявайки маестро Доминго. След кратко ръкостискане,  ме попита „От къде сте?“ и аз отговорих „От България“. Той отвърна: „Имате доста талантливи оперни певци“, а танцовият критик до мен отговори: „ И хореографите не са зле“. Тогава Пласидо Доминго  сподели: „Ние може би се нуждаем от хоерограф. Предстои ни постановка на „Самсон и Далила“ и има една сцена от 20- минутен балет. Бихте ли се поинтересували да я поставите?“.  Казах „Да, разбира се“ и останалото е история“. Това заяви в ефира на Класик ФМ радио хореографът Владимир Ангелов.  От 2003 до 2009г. той е главен хореограф-балетмайстор на Вашингтонската Национална Опера в Кенеди Център под ръководството на Пласидо Доминго. Работи непосредствено със световноизвестния тенор, който дирижира някои от постановките. Създава мащабни балетни платна за над 12 опери и оперети, между които “Сицилиански вечерни”, “Самсон и Далила”, “Веселата вдовица” и много други.

„Ние репетирахме “Самсон и Далила” в отделни зали. Пласидо Доминго реши да съчетае всички заедно. Бях се притеснил, тъй като той много се интересуваше как вървят танц, хор, солисти и т.н., но не седеше в залата да контролира. След като балета свърши, след 20 минути, всички започнаха да ръкопляскат и аз просто въздъхнах и си казах, че се получи.  „Да, ще правим повече неща. Сядай до мен!“, каза Доминго. Това беше приятно усещане да бъда там и да му мога да помогна с каквото поиска“, разказва българският хореограф с международна кариера.

Владимир Ангелов описа Пласидо  Доминго като „приятен, етичен, изключително любезен“ и допълни: „ Той ни се доверяваше, че това, което ще се направи, ще бъде добро. Това е една невероятна черта на Доминго, която адмирирам и до ден днешен. Той никога не си повиши гласа, не се кара на някого, винаги е много деликатен и нежен към хората, без значение дали са от хоровия състав или са чистачи в залата“.

„Неговото присъствие кара хората да се съсредоточат и да се чувстват по-добре и в същото време се отваря тяхната  артистична чакра, защото той е там“, каза хореографът, описвайки харизмата на Пласидо  Доминго. „Във Вашингтон той имаше програма за млади оперни певци и винаги е бил подкрепящ. Искам да му кажа: „Благодаря ви, че подкрепяте новия и младия талант!“.

В навечерието на „Гала в София“ хореографът Владимир Ангелов подчерта, че „името на Соня Йончева е много популярно в оперните и артистични среди на сценичните изкуства. Името й се знае и от музиканти, оперни артисти, но и хореографи и танцьори. Факт е, че тя е българка и е сред една линия на български оперни певци, пяли в чужбина, е наистина много ласкаещо…“ Той отправи послание към Соня Йончева и Пласидо Доминго: „На добър час с всичко, което правят! Това е една невероятна двойка- Соня като млада, нова оперна звезда, а Доминго като корифей и вдъхновение за много бъдещи оперни звезди“.

Припомняме ви, че хореографът Владимир Ангелов пристигна в България по покана на художествения ръководител на балета на Старозагорската опера Силвия Томова. На 24 и 25 юли 2021г.  почитателите на съвременния танц  в Града на липите успяха да се срещнат с изкуството на трима успели български хореографи, които живеят и градят кариера в чужбина. Празничната хореографска вечер носи обединяващото заглавие „Балет без граници”, в която талантливата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера разкри и своите постижения в областта на съвременния танц. В първата част зрителите  се насладиха на хореографската миниатюра на Калоян Бояджиев „Съвършена картина”, последвана от „ОДА” на Христиан Бакалов, а във втората част бе представен едноактния танцов спектакъл на Владимир Ангелов със закачливото заглавие „какаФония”.

За идеята и концепцията на тази постановка, за  мястото и философията на съвременния танц, както и за предстоящия учебник по хореография, върху който работи повече от 10 години, чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с Владимир Ангелов в звуковия файл, разположен под главната снимка.

 

Кой е Владимир Ангелов?

Владимир Ангелов завършва балетния профил на Държавното хореографското училище през 1986г. в класа на Крум Янков. Назначен е от Маргарита Арнаудова като млад танцьор в Балет „Арабеск”, където започва да експериментира като хореограф. Получава първото си хореографско отличие от националния балетен конкурс в Добрич, за съвременна соло хореография на изпълнителката Антоанета Алексиева. Творчески активен, но и интелектуално любопитен, Ангелов се записва да следва задочно специалност „Философия“ в Софийски университет „Св.Климент Охридски” – събитие , което оказва огромно влияние в творческата му кариера.
През 1990 г. Владимир Ангелов заминава за САЩ, където през 1996г. се дипломира с Master of Arts от Университета във Вашингтон със специалността Съвременна хореография. Представя творби на редица международни фестивали между които: “Нови Хореографи на Палци”, Ню Йорк; Виена ТанцФест, Австрия; Парижкия Международен Танцов Фестивал, Франция; Танцов Фестивал Киото, Япония; Латиноамерикански Балетен Фестивал, Пуерто Рико и много други.
Създава множество съвременни едноактни балетни постановки и работи с американски трупи като Атланта Балет, Аризона Балет, Индианаполис Балет, Ричмонд Балет, Сан Франциско Балет, Вашингтон Балет, както и с междyнародни трупи като Алберта Балет, Канада; Балет Манила, Филипините; Националния Балет на Мексико;Токио Сити Балет, Япония и Марийнски Балет в Санкт Петербург, Русия.

Владимир Ангелов преподава майсторски класове и представя семинари за балетни трупи, унивеситети и фестивали в Австрия, България, Бразилия, Франция, Финландия, Германия, Мексико, Русия и Япония. От 2009 до 2014 г. работи като преподавател в университета във Вашингтон и продължава активно да пътува и поставя в международен план. Носител е на редица награди между които Специалното Хореографско Отличие на американското министерство на културата (The National Endowment of the Arts). От 2015 г. и по настоящем е главен директор на първата в света интернационална информационна мрежа и международна организация за хореографи, базирана във Вашингтон – Dance ICONS, Inc

Ключови думи: