Главният гост-диригент на Софийската филхармония Саша Гьотцел: „Паралелно с аналоговите  формати ние трябва да създадем дигитално преживяване за младите хора“

Главният гост-диригент на Софийската филхармония Саша Гьотцел: „Паралелно с аналоговите формати ние трябва да създадем дигитално преживяване за младите хора“

На 30 септември от 19.00ч. в зала „България“ дирижира първи концерт за сезона

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с маестро Саша Гьотцел, преведено от Ангелина Александрова, в звуковия файл под главната снимка!

Виенчанинът Саша Гьотцел се завръща на пулта на Софийската филхармония във вечер, посветена на Рихард Щраус. На 30 септември от 19.00ч. в зала „България“ публиката ще има удоволствието да се наслади на две знакови творби на немския гений: „Дон Кихот“ за виолончело, виола и оркестър, оп.35 и сюитата из „Кавалерът на Розата“, оп.59. На сцената, заедно с него излиза и солистът на Берлинската филхармония Кнут Вебер. Първата виола на националния оркестър Милена Златарова ще добави своя професионализъм за пълно потапяне в пиршеството на мелодиите.

„В Австрия познаваме Рихард Щраус като модернист, който започва неоромантизма. Той композира „Кавалерът на розата“ с австрийския поет Хуго фон Хофманстал и това показва неговия интелектуален и емоционален капацитет. Щраус описва сцена, която се развива по време на Виенския барок", разказа Саша Гьотцел в ефира на Класик ФМ радио. „Инструментите показват емоциите на хората от епохата на Барока. Понеже Моцарт е бил неговия любимец,  използва подхода му, за да създаде лайтмотив за всеки герой. Моцартовият подход е по-различен от този на Вагнер, когото същото възприема като идол, но Рихард Щраус налага Моцартовия подход в авангарда на виенската музика в началото на 20 век“, посочи още маестрото.

Преди ден Саша Гьотцел бе избран за главен диригент на Националния оркестър на Лоара /Orchestre National des Pays de la Loire/, с който е свързан от повече от 10 години. „Целта е да станем оркестър номер 1, който служи на обществото на Франция, и най-добрият оркестър извън Париж. Музикантите имат късмета да са в добро финансово състояние, тъй като регионът подкрепя културните инициативи", каза още Гьотцел.

По думите му, „преди Covid-19 исках да включа училищата и да разработим идеята около епохата, атмосферата, в която е живял Малер. Всички заедно трябва да отидем с децата в тяхната обкръжаваща среда. Трябва да навлезем в компютърните игри и платформи, за да достигнем от най-малките и класиката да изглежда абсолютно нормална за тях.  Идеята е чрез дигитална реалност да може да се постигне виртуално изживяване от атмосферата и времената на създаване на музиката. Аналоговите формати не могат да работят на ниво дигитализация. Да очакваш младежи да ходят на концерт само защото са го гледали на стрииминг е абсолютно погрешен подход. Паралелно с аналоговите  формати ние трябва да създадем дигитално преживяване за младите хора“.

Доскорошен художествен ръководител и главен диригент, а днес- почетен диригент на Филхармоничния оркестър „Борусан“ в Истанбул, Саша Гьотцел си сътрудничи със забележителни солисти и в програмите на водещите международни фестивали в Залцбург, „Би-би-си Промс“, Истанбулския фстивал. С Оркестър „Борусан“ Гьотцел работи със солистите Даниил Трифонов, Юджа Уанг, Рудолф Бухбиндер, Максим Венгеров, Аркадий Володос, Юлиан Рахлин, Дениъл Хоуп, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Анна Нетребко, Рене Флеминг, Брин Терфел, Пьотър Бечала.
В биографията на Гьотцел са вписани участията му като диригент на Филхармоничния оркестър на Канагава, Симфоничния оркестър на Бретан, Австрийско-корейския филхармоничен оркестър, като гост-диригент на Симфоничсия оркестър NHK, Мюнхенския симфоничен оркестър, Дрезденския филхармоничен оркестър, Националния оркестър на Франция, Израелския филхармоничен оркестър, Лондонския филхармоничен оркестър, симфоничните оркестри на Люксембург, Страсбург, София и Ванкувър, Парижки камерен оркестър.
Активно участва и като оперен диригент на постановки в Мариинския театър, Виенската народна опера, операта в Анже и Нант, в Монпелие, Рен, Националната опера на Нанси, в токийската зала Бунка Кайкан. След спектакъла на „Сватбата на Фигаро“ във Виенската държавна опера е поканен за допълнителни спектакли в театъра.
Има издадени компактдискове във фирмите „Дойче грамофон“ и „Оникс“ със Симфоничния оркестър на Истанбул и с творби от Респиги, Хиндемит и Шмит (2010), с Цигулковия концерт на Хачатурян (2018) и „Музика във времената на машините“ (2012) и др.
Саша Гьотцел е главен гост-диригент на Софийската филхармония.

Билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.

Очаквайте интервюто с Кнут Вебер на сайта!

Ключови думи: