Фридрих Пфайфер пред Classic FM radio: „Бъдещето на дирижирането е бъдещето на класическата музика и операта“

Фридрих Пфайфер пред Classic FM radio: „Бъдещето на дирижирането е бъдещето на класическата музика и операта“

„Животът на Моцарт не е толкова весел, колкото се вижда във филма „Амадеус““

Тази вечер, 16 декември от 19.00ч. в зала „България", маестро Фридрих Пфайфер ще дирижира изпълнението на Софийската филхармония на Моцартовата Симфония No 32 и със Симфония No 3 от Шуберт, както и 19-тия клавирен концерт на Моцарт със солист Летиция Хан. Билети- на касата на зала „България".

„Бъдещето на дирижирането е бъдещето на класическата музика и операта. Смятам, че трябва да се бяга от този звезден статус, който някои колеги си придават“. Това заяви в ефира на Класик ФМ Фридрих Пфайфер. Той си припомни годините, в които работи с Виенските филхармоници, дирижирани от Николаус Харнонкур, с когото се запознава още докато пее в Хора на Виенските момчета. „Харнонкур преобърна всичко в оркестъра. Там работят професионалисти, които са свикнали да изпълняват произведенията по определен начин. Той пристигна и каза „Ако някъде пише форте, свирим го форте. Ако пише фортисимо, свирим го фортисимо“. Да накараш Моцарт да звучи по начина, по който не са свикнали хората, ги кара да мислят, че диригентът е диктатор, силна личност, която се налага“. По думите на Пфайфер, който е работил с легендарни диригенти, „при Бърнстейн виждаш как музиката може да се изпълнява с изключителна емоция. При Караян преди началото на репетицията или концерта нямаше звук и никой не промълвяваше нито една дума“. 

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с маестро Фридрих Пфайфер в превод на Ангелина Александрова, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Австрийският диригент Фридрих  Пфайфер започва своя път в музиката като валдхорнист и певец в прочутия Хор на виенските момчета. Време, белязано с участията му като солист в записи на Бахови кантати под диригентството на знаменития Николаус Харнонкур и изпълнението на ролята на първото от трите момчета – гении на храма в операта „Вълшебната флейта” от Моцарт, поставена в Баварската държавна опера в Мюнхен и Виенската държавна опера (1968 – 1972). След прекрасните години в Хора на виенските момчета, се посвещава на валдхорната. Учи при проф. Йозеф Велеба в Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена.

На 18 години Фридрих Пфайфер е водач на валдхорните в Tonkunstler Orchestra на Долна Австрия, две години по-късно е назначен на същия пост във Виенския симфоничен оркестър. На 1 септември 1981 г. се присъединява към оркестъра на Виенската държавна опера, свири на позициите първа, трета и четвърта валдхорна. През 1985г. е поканен да стане част от Виенския филхармоничен оркестър (в този престижен състав свири до 2008). Под диригентството на Рикардо Мути изпълнява през 1987 като солист на оркестъра, Моцартовата Симфония – концертанте в ми бемол мажор KV 297b. В същия период Пфайфер е член и на Hofmusikkapelle (1987 – 2008).

След като завършва курс на обучение при Карл Остерайхер, талантливият музикант насочва вниманието си към дирижирането. С богатия опит на оркестрант, бързо израства в това ново поприще. Между 1990 – 2008 г. той е артистичен директор на „Musik im Stadl”, дирижира серия концерти с Виенските филхармоници (участват и на Залцбургския фестивал). Гост-диригент е на Пражкия радиосимфоничен оркестър, Камерния оркестър – Залцбург и New Japan Philharmonic Orchestra, на оркестри в Австрия и Словакия. От 2008 – 2011 е диригент във Виенската държавна опера, от 2011 – гост-диригент в Националната опера на Молдова в Кишинев. Дирижирал е оперни постановки в Румънската национална опера в Клуж и Националната опера в Букурещ, на фестивала „Джордже Енеску”. Репертоарът на Фридрих Пфайфер се разпростира от виенските класици до майсторите на 20 век. Има репутацията на задълбочен познавач на стила Верди – дирижирал е многократно негови опери и Реквием.

Ключови думи: