Фолкер Бертелман взе
Снимка: Getty Images

Фолкер Бертелман взе "Оскар" за филмова музика вместо Джон Уилямс

Христо Грозев - с отличието за "Навални"

Без шамари, но с участието на магаре и мечка протече 95-ата церемония по връчване на наградите „Оскар“, организирана от Академията за кинематографично изкуство и наука на САЩ. Бляскавото събитие започна в 20 часа местно време на източното крайбрежие на САЩ (полунощ по Гринуич в понеделник) и се излъчва на живо от телевизия Ей Би Си. Холивудските звезди преминаха по килим с цвят на шампанско на церемонията за 95-ите награди "Оскар" в неделя. Сред новостите е излъчването на QR кодове на телевизионните екрани преди началото на рекламните блокове с линкове към кратки видеозаписи за номинираните. Вечерта започна с интересен монолог от Комикът Джими Кимъл, който за трети път бе водещ на церемонията. Той не се сдържа и припомни миналогодишната криза с шамара на Уил Смит.

Снимка: Getty Images

Големият победител на вечерта е кунг-фу лентата за паралелни вселени „Всичко навсякъде наведнъж“. Филмът на Даниел Куан и Даниел Шайнърт взе общо седем статуетки, сред които и тази за най-добър филм. Двамата бяха отличени за режисурата си във филма.

 

Емоционална награда беше и тази за най-добър документален филм, която беше присъдена на филма „Навални“. На сцената се качи и българският разследващ журналист Христо Грозев, върху чието разследване е заснета лентата, а на сцената се качи и съпругата на руския опозиционер Юлия, която присъстваше заедно с двете им деца. Тя заяви: "Съпругът ми е в затвора само защото е казал истината. Съпругът ми е в затвора само защото защитава демокрацията". Това е и първият „Оскар“ за продукция на Си Ен Ен досега.

Снимка: БГНЕС

Мишел Йео стана първата азиатка, спечелила „Оскар“ за главна женска роля“ в историята на Академията, а Джейми Лий Къртис и Ке Хуи Куан взеха наградите в категориите за поддържащи роли.За главна мъжка роля изненадващо беше отличен Брендан Фрейзър за ролята му в „Китът“, макар залозите да сочеха, че или Колин Фарел или Остин Бътлър ще спечелят в тази категория. Джейми Лий Къртис взе наградата за поддържаща роля с думите „Спрете! Имам на разположение само 45 секунди“.Награден беше и Ке Хуи Куан, който определи този момент като сбъдването на американската мечта. Брендан Фрейзър едвам сдържаше сълзите си по време на речта си, след като получи наградата за най-добра мъжка роля. Един от най-симпатичните гости на вечерта беше едно малко магаренце – директна препратка към филма „Баншите от Инишерин“, който не взе нито една статуетка.

Снимка: NETFLIX

Статуетката за най-добър международен филм беше присъдена на продукцията на NETFLIX „На Западния фронт нищо ново“, на която бяха присъдени отличията също за най-добър дизайн и за оригиналната музика на германския композитор Фолкер Бертелман. За същия саундтрак Бертелман бе отличен и с наградата BAFTA още на 19 февруари. Лентата бе официалното предложение на Германия за „Оскар“, а продукцията присъства и в официалната селекция на Международния филмов фестивал в Торонто. Това е първата награда на Академията за Бертелман. Преди това той беше номиниран под сценичния си псевдоним Хаушка за музиката си за филма „Лъв“ от 2016 г. (композирана съвместно с Дъстин О’Халоран).  

Снимка: NETFLIX

 „Когато работиш върху такъв филм, винаги си трогнат“, каза Бертелман, приемайки отличието, имайки предвид характера на филма „На Западния фронт нищо ново“. „Понякога трябва да направите екрана много малък, защото се случват толкова много експлозии.“ Преди дни пред Дойче веле композиторът разкри колко трудно е да се улови ужасът на войната в музика.

Снимка: NETFLIX

„Чувствах, че музиката трябва да пасва по някакъв начин на бойната машина, например на шевните машини. Единственият начин да направите това беше да вземете кратки, емблематични елементи и да ги накарате да изскачат отново и отново, като арт инсталация“, споделя Фолкер Бертелман. „Замислих се и върху факта, че тези петима млади мъже, които отиват на война, губят всичко, за което са мечтали, за относително кратък период от време, всичко, което всъщност са като хора. И все пак те продължават да имат тези моменти, когато могат да държат женски шал в ръцете си или да видят плакат на жена. Във филма жените са склонни да символизират това, което тези момчета всъщност чакат, където имат чувство за нормалност. Ето къде има надежда. И почувствах, че има нужда от религиозна тема, която да върви с мощния звук на бойната машина“, добави филмовият композитор.

С наградата на Фолкер Бертелман не се сбъднаха прогнозите за 91-годишният Джон Уилямс, създател на музиката за филмите "Междузвездни войни" и "Челюсти", който можеше да стане най-възрастният носител на награда "Оскар". Той беше номиниран за музиката към филма на Стивън Спилбърг "Семейство Фейбълман". Въпреки това, Уилямс остана най-възрастният номиниран за наградите на Американската киноакадемия. Ако му беше присъдена наградата, той щеше да стане най-възрастният носител след сценариста Джеймс Айвъри. Това щеше да бъде и шеста награда на Академията за кинематографично изкуство и наука на САЩ за маестрото. Авторът на музиката към "Индиана Джоунс", "Спасяването на редник Райън", "Амистад", "Хари Потър" и др. е рекордьор по брой номинации на жив артист за наградата "Оскар" - 53. За сравнение, единствено Уолт Дисни има повече номинации- 59, като се е случвало творби на Уилямс да се конкурират в една и съща категория.

Ключови думи: