Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Емма Тахмизян, разположено в звуковия файл под главната снимка!
"Зачеркнете Youtube, когато работите над определена пиеса!" За това призова новите поколения Емма Тахмизян. "Убивате си сивите клетки, въображението и възможността да влезете в езика и света на композитора, а това е най-голямата привилегия и подарък, дошъл от един дух, преживял през всички векове", подчерта тя пред Classic FM. По думите й, изкуственият интелект е създаване на "Франкенщайн в музиката".
Изтъкнатата пианистка и педагог, която пристигна в родината си от САЩ, ще участва в Тържествения концерт по случай 100 години от рождението на Добрин Петков. Събитието предстои тази вечер, 1 септември от 20.00ч. на Античния театър в Пловдив. Входът е свободен за публиката. В началото на професионалния си творчески път Емма Тахмизян е редовна солистка на Пловдивската филхармония с всички нейни диригенти, включително и в изпълнение на Концерт за пиано и оркестър № 5 от Бетовен под диригентството на Добрин Петков в Пловдив и на гастрол с Маестрото под съпровода на тогавашната Ленинградска филхармония. "Той правеше всичко с достойнство и за достойнството на музиката. Рядко съм срещала през всичките си години човек, който да живее музиката, но без да говори за това, а просто действайки", споделя Емма Тахмизян. Неговият жест показваше "движението на въздуха, с което изразяваше желанието си да поиска още звук", допълва тя.
Вдъхновена от въздействието на музиката върху неврологични смущения и заболявания, тя пренася свои програми от големите концертни зали – Carnegie Weill Hall в Ню Йорк и La Salle Cortot в Париж, в специализирани медицински заведения като Центърa за неврологични заболявания, с който е свързана работата на изтъкнатия учен, невролог и писател д-р Оливър Сакс. "Занимавах се със състоянието на синестезия, в което има вплитане на сетивата - чуване на цвят, виждане на звук... Там, където спират машините, идва музиката", посочва изявената музикантка и преподавател.
Емма Тахмизян завършва Пловдивското музикално училище, Българската държавна консерватория в София и Juilliard School of Music в Ню Йорк. Започва да учи пиано на 3-годишна възраст, прави първата си публична изява на 5 години, печели национален конкурс на 6 години, прави първото си международно турне на 11 години и дебютира като солист на Пловдивския симфоничен оркестър на 13 години с Концерт за пиано и оркестър К. 488 от В. А. Моцарт, под диригентството на Жан Ангелов. Нейни преподаватели са Пенка Петкова – през първите петнадесет години от обучението ú в Пловдив, и Джулия и Константин Ганеви и Марина Капацинска в Консерваторията в София. В Juilliard School вдъхновяваща за нея личност става именитият цигулар и педагог Феликс Галимир. Работила е и с легендарната френска пианистка Ивон Лефебюр в няколко от нейните летни семинари в Париж.
Още от първата си изява на 5-годишна възраст в родния си Пловдив Емма Тахмизян пленява както публиката, така и критиката. От 16-годишна възраст тя жъне успехи по международни конкурси и в период от десет години става носител на осем високопрестижни награди от едни от най-върховите световни конкурси – „Чайковски" (Москва), „Лийдс" (Великобритания) и „Ван Клайбърн" (САЩ), както и „Монреал" (Канада), „Й. С. Бах" (Лайпциг), „Б. Сметана" (Чехия). Отличена е също с международната награда Pro Musicis.
Според The Tribune, Емма Тахмизян е "артист от най-висша класа“. Световната ú кариера започва когато на 19 години спечелва Първата награда и Златен медал на конкурса „Роберт Шуман" в Цвикау, Германия, последвано от рецитален дебют в Берлин.
Концертира с клавирни рецитали, като солист на оркестри и в камерни концерти в Европа и Северна Америка – Париж, Рим, Венеция, Берлин, Потсдам, Лайпциг, Дрезден, Саарбрюкен, Мюнстер, Женева, Биен, Виена, Грац, Прага, Москва, Санкт Петербург, Вилнюс, Торонто и Монреал. Изявите ú в САЩ я водят в престижните зали Alice Tully Hall и Avery Fisher Hall – Lincoln Center, Carnegie's Zankel Hall и Weill Recital Hall, The 92nd Y, The Jack Skirball Center for the Performing Arts, The Museum of Modern Art и Miller Theatre в Ню Йорк, Jordan Hall в Бостън, John F. Kennedy Center for the Performing Arts и Smithsonian Institution във Вашингтон, Los Angeles County Museum of Arts и Ambassador Auditorium в Лос Анджелис.
Между оркестрите с които свири като солист са всички български оркестри, Източноберлинският радио оркестър, симфоничните оркестри на Санкт Петербург, Мюнстер, Китченър-Ватерло, Сан Анджело, Бруклинският симфоничен оркестър и Пражкият камерен оркестър. Основател и член е на квартет „MOSAIC”. В изявите си в камерна музика партньорства с пианиста Кристофър О’Райли, цигуларите Ролф Шулте, Марк Песканов и Михаил Копелман, челистите Колин Кар, Мат Хаймовиц, Стивън Доун и Фред Шери, валдхорниста Дейвид Джоли, перкусиониста Даниел Дракман, с членове на Orpheus Chamber Orchestra, с Lark Quartet и Cassatt String Quartet.
Представяна е с рецитали на живо по Радио WQXR – Ню Йорк със cонати от Д. Скарлати и „Карнавал” оп. 9 от Р. Шуман, Радио WNYC – Ню Йорк с Theo’s Sketchbook от Себастиан Къриър, Радио WGBH – Бостън със Соната оп. 111 от Л. ван Бетовен и Фантазии оп. 116 от Й. Брамс, Радио Swiss Geneva с „Картини от една изложба” от М. Мусоргски, Радио Нидерландия с директно излъчване на нейния рецитал в „Цвингер” в Дрезден, MIDEM Classique – Кан с рецитал и запис на Сонати оп. 31 № 3 и оп. 111 от Л. ван Бетовен, и с много изпълнения и интервюта по българското радио и телевизия. Записвала е за Koch International, New World Records, Classico, Balkanton и Bridge Records.
Още от първите си изпълнения в най-ранна възраст, свирейки детски пиеси от Роберт Шуман, Асен Диамандиев и Парaшкев Хаджиев, и няколко години по-късно, представяйки произведения от Панчо Владигеров, Веселин Стоянов, Парашкев Хаджиев, Бенцион Елиезер и Александър Райчев в Москва, тя е запленена от връзките в музиката през различни епохи. Рециталните ú програми отразяват възгледа ú, включвайки произведения от над четири века – от Джироламо Фрескобалди и Уилям Бърд до Оливие Месиен, Дьорд Лигети, Джордж Кръмб, Андре Букурещлиев, Уилям Болкъм, Джон Кориляно, Стийв Маки, Рамон Лазкано и много други. Вдъхновени от нейното изкуство, съвременни композитори, между които носителят на наградата Grawemeyer Себастиан Къриър и Рон Йедидиа създават редица произведения, специално написани и посветени на пианистката – Piano Sonata, Piano Concerto, Theo's Sketchbook, Colorwheel, Scarlatti Cadences и Brainstorm от С. Къриър и Sonata No. 6, The Bells of Dawn от Р. Йедидиа. Oсъществила e световни премиери на множество нови музикални творби. В годините на Студената война с изкуството си и присъствието си в САЩ тя допринася за запознаването на американската публика с България.
Дали с интерпретации на произведения от Скарлати, Бах, Бетовен, Шуман, Брамс или композитори от ХХ и ХХІ век, нейните изпълнения са посрещани възторжено и ca възхвалявани като „наелектризиращи“ (The New York Times). Отзиви гласят: „Емма Тахмизян е зашеметяваща в Концерт № 2 от Й. Брамс” (The Times Record); „абсолютно завладяващо, вълнуващо, вдъхновяващо и интензивно изпълнение“ (Sulzbach Zeitung, за изпълнението ú на Davidsbündlertänze Op. 6 от Р. Шуман); „провокиращо размисъл изпълнение“ (Portland Press Herald, за изпълнението ú на „Картини от една изложба” от М. Мусоргски); „Емма Тахмизян дава зашеметяващо изпълнение, за което композиторите мечтаят.“ (сп. Fanfare, за нейния компактдиск на Theo’s Sketchbook от С. Къриър).
Участва в разнообразни видео и медийни продукции в САЩ и Европа. Работи с немския филмов и театрален режисьор Ханс-Петер Клоос.
Наред с концертната си дейност, тя отдава от таланта и опита си от най-висока класа на образователното поприще: асистент в Българската държавна консерватория (днес НМА „Проф. Панчо Владигеров”) – София, резидент-артист в Университета на щата Вирджиния, гост-професор в Lawrence University Conservatory of Music в щата Уисконсин и лектор в College of the Holy Cross, щата Масачузетс.
В продължение на близо тридесет години е член на факултета на Bowdoin International Music Festival, където концертира, преподава пиано и камерна музика, провежда майсторски класове, води семинари на различни теми за студенти инструменталисти и композитори от целия свят и участва в най-pазнообразни дискусии и разговори с публиката. Pаботи също в тясно сътрудничество със студенти по композиция в Juilliard School в Ню Йорк и Middlebury College, щата Вермонт.
Гостувала е в Американската аkадемия в Рим с рецитали с лекции, провеждала е майсторски класове и уъркшопове в САЩ, Италия, Германия и в България, където е работила с ученици от НУМТИ „Добрин Петков” – Пловдив, НМУ „Любомир Пипков” – София и със студенти от НМА „Проф. Панчо Владигеров” – София. Участвала е в състава на журито на международни конкурси в Германия, Испания и САЩ.