“Аз мечтаех този концерт да се случи в центъра на нашата столица, на това толкова символично място пред Катедралата “Ал.Невски”. Място, което обединява и разединява хората, които сме виждали разсърдени, не толкова щастливи и много щастливи също. Поводите са били наистина многобройни, но този път исках да дам един тласък на българската култура и на българския културен живот и да поставя операта на един пиедестал – там, където тя принадлежи”. Това заяви в ексклузивно интервю за Класик ФМ радио оперната прима Соня Йончева. На 31 август от 20ч. в сърцето на София най-търсеното българско сопрано по света ще излезе на една сцена с Краля на операта Пласидо Доминго в съпровод на Софийската филхармония под палката на Найден Тодоров.
“За мен винаги е било важно операта да достигне до колкото се може повече хора, защото аз вярвам, че операта не е само едно изкуство за определен тип хора, а и за широките маси. То е визуално и музикално изкуство, което носи наистина един много силен заряд. За мен е важно да сплотявам хората. Това много ми харесва и когато поводът е наистина щастлив и красив и когато може да се създаде нещо прекрасно и те да останат с един невероятен спомен, за мен няма по голям подарък от това”, добави именитото ни сопрано.
“В първата част ще чуете предимно Вердиев репертоар. Двамата с Пласидо ще пеем два дуета - единият от “Травиата”, а другият - от “Аида” и междувременно ще има ария от “Мадам Бътерфлай” на Пучини. Самият концерт ще продължи след това във втората си част малко по-разчупено, защото искам да дам един акцент на сарсуелата- това, което Пласидо обожава и винаги е защитавал като стил в нашето изкуство”, поясни Йончева. “Накрая, концертът ще завърши с една българска творба на един български млад композитор, когото изключително много уважавам и ценя - Румен Бояджиев-син, който е написал една прекрасна “Ръченица” и съвсем символично искам да завърша с едно много българско произведение, което е написано сега от един човек ,който живее в момента в България и съществува”, подчерта изявеното ни сопрано. “Това идва по един много “натурален” начин. Аз съм българка и говоря на български с децата ми, дори вече и със съпруга ми в някои моменти и наистина много нося българското в себе си. Моят баща и моята майка винаги са били, не бих казала патриоти, но по скоро хора, които милеят наистина за родината и които винаги са били свързани с това, което се случва тук. Аз самата съм свързана с това, което се случва тук по един много естествен начин. България присъства в моето творчество”.
Меломаните откриват българска следа и в най-новия звукозаписен проект на Соня Йончева, озаглавен “Rebirth”. Дискът, който през ноември ще започне да бъде представян по света, спечели наскоро престижното отличие Opus Klassik, е едно своеобразно музикално изследване, което обхваща от италианския, испанския барок и английските мадригали до българската народна песен и хит на AББА, за който получава специално разрешение за запис. “Открих че народите по света по онова време, преди 400 500 години, че хората са били толкова обединени, въпреки че не са имали възможността да комуникират един с друг. Това, което ме порази наистина, са приликите между българския фолклор, както се чува в “Заблеяло ми агънце”, и някои от мадригалите на Монтеверди. Това може би никой не може да си обясни научно, но фактът е факт и това много ме окуражи да включа “Заблеяло ми агънце” в диска”. Йончева не пропусна да отбележи и връзката си с народната музика на родината си. “Баща ми обожаваше българския фолклор - винаги е пеел по всякакви поводи, понякога тъжни, понякога радостни, но ние самите като семейство винаги сме давали голямо значение на музиката вкъщи- той по неговия си начин, майка ми по нейната рок страст и ние с класическата музика”.
Сопраното, което триумфално шества из световните сцени, не спира да следи българската действителност и арт сцената в отечеството си. “Смятам, че наистина е настъпило времето, в което България преодоля в последните 30 години едни големи премеждия. Аз знам, че когато говорим за бедност, когато говорим за. проблеми на чисто обществено ниво, културата и изкуството минават на по-заден план, което е съвсем естествено. Но сега виждам, че България е една държава, която е здраво стъпила на краката си и с един много сигурен поглед в бъдещето и смятам че е време да се обърне внимание на изкуството, защото в България живеят толкова много артисти, а и в чужбина колко много артисти живеят също българи, които разнасят тази любов и страст, която имаме към изкуството. Те са част от българския народ, така че смятам, че трябва да се обърне внимание....Говоря за литературата, за изобразителното изкуство, за киното, а говоря също и за българския драматичен театър, който е на едно страхотно ниво. има толкова много интересни български актьори и аз ги следя, между другото, от дистанция....Обичам актьорите, които са истински на сцената. Няма да посоча имена, но съм свързана с българския културен живот. Аз усещам, между другото, в последните години как институциите също застават и подкрепят. Особено сега го видяхме с концерта” Гала в София”, който беше подкрепен и от Министерство на културата, и от г-жа Фандъкова, която е един страхотен фен на оперното изкуство”.
Соня Йончева показа неколкократно подкрепата си към младите, като подаде ръка на баса Божидар Божкилов за концерта си в Пловдив през миналата година, а през тази година млади български дизайнери подготвиха свои модели за “Гала в София” в рамките на обявения от нея конкурс. Оперното ни дарование ще бъде облечена в тоалет на Ваня Нецева. “Аз като един представител на културата на изкуствата наистина бих подкрепила, ако е възможно естествено, да се засили много повече информацията измежду децата за изкуствата, за културата, защото вярвам, че изкуствата носят един много исторически заряд, тоест те ни дават много ценна информация за това какви са били хората преди нас, а те са една важна стъпка към хората, които сме ние в сегашно време. Така че аз бих подкрепила винаги младите таланти, образованието, всички тези ценности които изкуствата ни носят и сплотяват. Най-голямо значение са децата, защото те са нашето бъдеще”, каза още Йончева.
Тя посрещна предизвикателствата на пандемията като се включи в онлайн концерти, които не счита за “новата нормалност”. “Това не е начинът, по който можеш да изживееш и да се докоснеш до изкуството. Много е сложно през един екран да получиш емоциите, които едно живо изпълнение ти дава. Видях, че това беше всъщност един невероятен начин хората да останат свързани с нас по време на пандемията и беше много важно по какъв начин го правим и какво е “съобщението” зад всичко това. Много от институциите, за които работя- театри по света, в Европа и в Съединените щати, донесоха един много символичен начин на комуникация. Например, видяхме гала вечерта от Метрополитън опера, която доколкото разбрах, е обединила 700 хиляди човека онлайн, които са я проследили. За мен това е наистина невероятно. Знам, че всички тези хора имат нужда от нас и ние имаме нужда от тях.” По думите й, концертът “Гала в София” е роден вследствие от пандемията, както и концерта в Пловдив през миналата година. "Аз съм много позитивен човек, с много енергия и никога не виждам в препятствията нещо, което би ме сразило. По-скоро те ме мотивират да създавам нещо положително”, изтъкна Йончева.
За следващите се превъплъщения на сцената, за отношението си към киното и срещата си с режисьора на “Титаник” и “Аватар” Джеймс Камерън, за формулата, чрез която съчетава различните роли в личен и професионален план, чуйте повече в ексклузивното радиоинтервю на Георги Митов-Геми със Соня Йончева в звуковия файл под главната снимка.
А поканата й за концерта “Гала в София” звучи така: “Аз съм Соня Йончева и на всички слушатели на Класик ФМ, които ще проследят концерта на 31-ви август от Катедралата “Ал.Невски” бих искала да им пожелая да прекарат един незабравим момент в нашата компания. Ние сме тук за вас, ще пеем за вас и се надявам да прекарате един много щастлив момент и да излезете щастливи от нашия импровизиран театър”.