Чуйте повече от интервюто на Юра Трошанова с артистичното семейство Даниела и Юрий Ризови, разположено в звуковия файл под главната снимка!
Летните концерти на Софийската филхармония продължават тази неделя, на 14 август 2022г., в Атриума на Квадрат 500 от 18.30ч. За участие в летния сезон на филхармонията „Споделете музиката“ са поканени Дуо Ризови (валдхорна и цигулка), които привличат към своя концерт и двама от солистите на филхармонията: Кирил Матанов – виола и Кристиана Алипиева – виолончело. „Музика за валдхорна и струнни от 18-ти век“ е темата на вечерта, в която ще бъдат представени оригинални композиции на Йоханес Андреас Амон, Волфганг Амадеус Моцарт и Фредерик Никола Дюверноа – познат и непознат репертоар, създаван изцяло през епохата на класицизма. Артистичното семейство Даниела Ризова (цигулка) и Юрий Ризов (валдхорна) винаги са се интересували от такива творби, които се изпълняват по-рядко, както и от музика, към която самите те могат да добавят свой собствен аранжимент.
„Опитваме се да свирим неща, които не са толкова популярни, издирваме произведения рядко свирени, дори и имаме такъв материал, който няма и записи в интернет. Но този път решихме да направим нещо по-различно в Квадрат 500“, споделя валдхорнистът Юрий Ризов. Заради липсата на подходящ концертен роял там, те предпочитат да поканят двама свои колеги, с чието участие да могат да разширят репертоара си, разполагайки с цигулка, виола, валдхорна и виолончело. „Открих едни квартети, които са много интересни – от Йоханес Андреас Амон и Фредерик Никола Дюверноа, от втората половина на 18 век и неизвестни за българската публика, според мен“, разказва Юрий, а съпругата му Даниела го допълва: „Ние държим в тази програма да бъдат само оригинални произведения, не включваме никакъв наш аранжимент“. От тримата композитори, избрани от тях, безусловно Моцарт е най-известният, но по-важното е, че този избор се основава на една велика епоха в музиката: „Авторите са непознати, а музиката не е непозната, защото стила е абсолютно същия – на виенската класика. Те (Амон и Дюверноа) са почти съвременници с Моцарт и са писали в абсолютно същия стил!“, подчертават изпълнителите.
И двамата са музиканти с дълга практика, със спечелени конкурси в младежките си години и с ценен дългогодишен опит на професионални оркестранти. Бяха част от състава на Оркестъра на Софийската опера от 1984 до 1999г., а през следващите три години работиха в Бразилия. След завръщането си в България, Юрий се присъедини към Софийската филхармония, като водач на валдхорните, често е излизал на сцената и с Оркестъра на Класик ФМ радио. Като камерно дуо са изнасяли концерти в София и чужбина, свирили са в квартет в прочутата Желязна църква „Св. Стефан“ в Истанбул, в трио с именитата пианистка Джени Петрова в българските културни центрове в Будапеща, Виена и Берлин. От 2018г. се установиха в Германия, където също се посвещават на камерната музика в различни видове ансамбли. Казват, че именно там публиката е широко отворена за интересни инструментални формации и дори на техен концерт се е случвало хора от залата да се просълзят. Имат издаден компактдиск с музика за цигулка и валдхорна – отличаващото темброво съчетание, което е запазената марка на Дуо Ризови. „Радваме се, че ни канят и в България, ние с удоволствие свирим и българска музика“, признава Даниела. За тях вече двама български композитори написаха свои произведения: Любомир Денев им посвети пиесата „Басни и игрословици“ за цигулка и корна, а Велислав Заимов – Трио за цигулка, валдхорна и пиано.
Ето кратките бележки на Юрий Ризов за по-слабо познатите у нас композиторски имена на Амон и Дюверноа, чиято музика ще звучи в предстоящия концерт, редом с тази на Моцарт:
„Йохан Андреас Амон (1763-1825) е немски виртуозен китарист, валдхорнист, виолист, диригент и композитор. Амон композира около осемдесет произведения, включително симфонии, концерти, сонати и песни. Той е автор и на две меси, различни литургични произведения и две оперети.
Фредерик Дюверноа (1765-1838) е самоук музикант. През 1788г. постъпва в оркестъра на Театъра на италианската комедия в Париж, а през 1790г. се присъединява и към духовия оркестър на Националната гвардия. Основоположник е на френската валдхорнова школа. Преподава класа по валдхорна в Парижката консерватория. Публикува Методика за обучение на валдхорна (фр. Méthode pour le cor; 1802). Автор на редица композиции за своя инструмент, включително концерти за валдхорна и оркестър и различни ансамбли“.