Диригентът Гуидо Манкузи преди концерта на Виена Шьонбрун оркестра в София:

Диригентът Гуидо Манкузи преди концерта на Виена Шьонбрун оркестра в София: "Написах специално полка „Шопска салата“ и марш „Българите идват“"

Маестрото пред Classic FM Radio

Чуйте интервюто на Георги Митов-Геми с маестро Гуидо Манкузи - диригент на Оркестъра на Двореца "Шьонбрун"-Виена, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Кросоувър между  типичните балканските ритми от южната част на полуострова- България, Гърция, Република Северна Македония с привкус на австрийска класика - това е подготвил маестро Гуидо Манкузи като подарък за българската публика.  "Аз ще представя един валс, който се нарича „Стил и елегантност“. Написах го преди няколко години специално за страните от Балканския полуостров. Тази музика ще се хареса на всички, които живеят в тази част от Европа. Специално за българската публика създадох една полка, която носи заглавието „Шопска салата“, знаейки значението на това понятие. E, аз я обичам в комбинация с ракия. Тази музика е много българска. Втората композиция, която също носи българското в себе си, е маршът, озаглавен „Българите идват“. Има толкова много ваши сънародници във Виена, мои приятели, а също и в оркестровия състав. Все още не знам дали ще изпълним „Българите идват“, но вероятно ще го направим", сподели маестрото в ефира на Classic FM.

 

Австрийско-италианският диригент Гуидо Манкузи е роден в Неапол през 1966 г. Той е израснал в музикално семейство, като получава първите си уроци по пиано от филмовия композитор Нино Рота. След смъртта на баща си,  Гуидо Манкузи и семейството се преместват във Виена. Бъдещият маестро става солист в Хора на Виенските момчета и посещава Виенската музикална гимназия /Vienna Musikgymnasium/. След дипломирането си Манкузи изучава фагот и пеене във Виенската консерватория, както и композиция и дирижиране във Виенския музикален университет. Завършва обучението си с отличие.

За да усъвършенства обучението си като диригент, той става асистент на Рикардо Мути в Миланския оперен театър „Ла Скала“ в Милано, като е избран и за асистент на Адам Фишер.

Първите му ангажименти като музикален директор и хоров диригент са в Градския театър Кобург (ФРГ), Театър ан дер Вин, Раймунд Театър и Градския театър Санкт Пьолтен.

Като диригент гостува в Грац и Кил. Именно в Клагенфурт, Южна Австрия, където поставя „Мадам Бътерфлай“ от Пучини. Гуидо Манкуци привлича вниманието на  режисьора Дитмар Пфлегерл, който го назначава за главен диригент - позиция, която Манкузи заема в продължение на 5 години. Там той разширява репертоара си и натрупва важен ръководен опит. Успехите му в Клагенфурт също позволяват на Манкузи да спечели по-голямо международно внимание.

През 1998 г. Манкузи заема позицията на главен диригент на Оркестъра на двореца Шьонбрун и в тази си роля основава Камерна опера Шьонбрун.

Нарастващата му известност води до покани към него за участие на големи турнета през следващите години, като диригентската работа го отвежда в Москва, Тел Авив, Хелзинки, Стокхолм, Рим, Торонто, в САЩ, в Южна Америка и накрая в Япония и Южна Корея. В родната си страна той дирижира в KlangBogen Wien и Wiener Festwochen.

В крайна сметка, Гуидо Манкузи е избран за постоянен гост-диригент на Фолксопер Виена, като от 2014 г. е неразделна и важна част от театъра. През 2017 г. Манкузи е назначен за главен гост-диригент на Оркестъра BDZ в Будапеща, а през 2018 г.  - за музикален директор на Seefestspiele Mörbisch.

От най-ранните дни на своя музикален живот Манкузи също така композира. Днес неговото творчество съдържа меси, пасиони, кантати, оркестрови произведения, филмова музика, две оперети, балет и опера. Премиери и записи на CD, както и отделни поръчки, нарежда Манкузи сред най-добрите съвременни композитори.

Той винаги се е смятал за човек на театъра, като създател и творец на фантастични светове. Маестрото разбира понятието „музикален театър“ в неговото единство. Като композитор създава драматургични произведения, а като диригент е техен адвокат. Един живот извън рамките, който той иска и също така може да има. Композиторите и диригентите искат да дадат нещо на хората – това е идеалът, който Манкузи следва повече от 30 години.

Ключови думи: