Диригентът Джонатан Нот бе избран за музикален директор на Театър

Диригентът Джонатан Нот бе избран за музикален директор на Театър "Лисеу"

https://www.plateamagazine.com/noticias/18792-jonathan-nott-nuevo-director-musical-del-gran-teatre-del-liceu

Маестро Джонатан Нот ще бъде новият главен музикален директор на Gran Teatre del Liceu, считано от сезон 2026/2027, и ще служи пет сезона. Нот ще поеме поста от Жозеп Понс след четиринадесет години начело на Orquestra del Teatre. От сезон 2026/2027 Жозеп Понс ще бъде почетен музикален директор на Liceu.

Джонатан Нот, настоящ главен диригент на Токийския симфоничен оркестър и музикален и артистичен директор на Orchestre de la Suisse Romande в Швейцария, беше движещата сила зад престижния конкурс за дирижиране „Густав Малер“ и беше главен диригент на Бамбергския симфоничен оркестър в продължение на десетилетие и половина (2000-2016). Кариерата на Джонатан Нот е свързана с широк репертоар - от Моцарт и Шуберт до Малер, Брукнер и Шостакович.

„С ентусиазъм приветствам назначаването на Джонатан Нот за мой наследник като музикален директор на Гран Театър дел Лисеу“, каза Жозеп Понс. „Мисля, че това е голям успех и отлична новина както за Театъра, така и за музикалния свят на нашата страна. Театърът се справи добре: с внимателен подбор, дискретно и за първи път с участието на Оркестъра в този процес. Моите най-топли поздравления и за Джонатан. Той ще се озове в един велик Театър, с първокласни музикални ансамбли, изпълнен с ентусиазъм и желание да създава възможно най-добрата музика. Поздравления!“, завършва напускащият музикален директор на Театъра.

Джонатан Нот е бил солист на момчешки хор (с Луи Фремо и Симфоничния оркестър на град Бирмингам), пял е като тенор в университета в Кеймбридж и е учил оперно пеене в Кралския северен колеж по музика. Като репертоарен директор в Лондонското оперно студио, той се обучава по дирижиране при Дейвид Пари, изпълнява Тоска на орган, ръководи задкулисен хор в „Парсифал“ в Ковънт Гардън (под ръководството на Бернард Хайтинк) и дирижира задкулисен оркестър в записа на „Аседио ди Кале“ от Доницети за Opera Rara. Като тенор, той пя с хоровете на катедралите „Свети Павел“ и „Уестминстър“.

Първата му позиция е като репертоарен директор във Франкфуртската опера, под ръководството на Гари Бертини, който му дава и първата му възможност за дирижиране: „La finta giardiniera“ на Моцарт и трилогията „Бекет“ на Хайнц Холигер, чийто успех води до дирижирането му на „Носът“ на Шостакович и „Махагони“ на Вайл.

Като първи капелмайстор на операта във Висбаден, той дирижира широк репертоар: от Чимароза, Моцарт, Росини, Верди, Гуно, Пучини, Шостакович, Вайл, Максуел Дейвис и Хенце, до нова продукция на „Ромео и Жулиета“ от Прокофиев и „Зондхайм и магазинче на ужасите“. Дирижира и „Пръстенът на Нибелунга“ от Вагнер (със Зигфрид Йерусалим) и „Електра“ от Р. Щраус (с Ева Мартон) на фестивала Maifestspiele.

По време на престоя си във Франкфурт той развива силен интерес към съвременната музика, дирижирайки произведения от Лигети (първата унгарска продукция на „Великият тъпак“ в Будапещенската опера), Булез (балет „Бежар“), Щокхаузен, Лахенман, Хосокава, Йотвьош, Губайдулина и множество композитори от по-младото поколение.

Джонатан Нот е заемал позиции като музикален директор на Люцернската опера, главен диригент на Люцернския симфоничен оркестър и музикален директор на Ансамбъл Intercontemporain. Дебютира в SWR на фестивала в Баден-Баден в „Електра“ (продукция на Рут Бергхаус с участието на Хилдегард Беренс), а като музикален директор на Оркестъра на Романтична Швейцария ръководи нови продукции на „Севилският бръснар“ от Росини, „Пелеас и Мелизанда“ от Дебюси, „Парсифал“ от Вагнер и „Кавалерът на розата“ от Р. Щраус в Гранд театър в Женева. Дирижира концертни версии на „Тристан и Изолда“ на Единбургския фестивал и „Фалстаф“ и „Пръстенът“ на Люцернския фестивал с Бамбергския симфоничен оркестър, на който е главен диригент от 2000 до 2016 г. Току-що завърши нова продукция на „Пръстенът“ в Театър Базел

Ключови думи: