Димитър Косев: „Ако сега не сме ние, след време ще бъде някой друг!”

Димитър Косев: „Ако сега не сме ние, след време ще бъде някой друг!”

Дирижира Русенската филхармония на 30 юни 2021г. в столичната зала „България“

Първото изпълнение в България на Десета симфония от Бетовен /възстановка на Първа част, направена от британския музиколог Бари Купър през 1988г./ ще изнесе Русенската филхармония на 30 юни в столичната зала „България“, в рамките на Софийски музикални седмици. В основата на тази идея е Димитър Косев, главният диригент на Държавна опера Русе, който в една концертна вечер събира познатият и непознатият Бетовен: Увертюра „Егмонт“ и Концерта за пиано и оркестър № 5, редом с неизпълняваната досега у нас партитура на „хипотетичната“ първа част от една реално несъществуваща симфония. „Всичко звучи толкова мащабно – и заглавието, и звученето, и името на автора, а то е толкова семпло и толкова бързо може да се разкаже цялата история с няколко думи“, казва младият диригент. Той изрично подчертава, че става дума само за една част, която е и „толкова кратка – 15 минути“, разказвайки историята около събирането на нотните текстове: „През 60-70-те години успяват да намерят около 250 такта – фрагменти, скици, теми, неща разхвърляни може би из стаички и тавански помещения. Но това е и хубавото на класическата музика – че тогава не са имали интернет, не са имали и начин да ги записват тези неща – единствено и само на хартия са успявали. Така че, сега живеем във времена, в които във всеки един момент може да се намери ново произведение на всеки един автор”.

За реконструкцията на британския музикален изследовател Димитър Косев добавя: „Като музиковед и композитор, през 1988г. в Манчестър Бари Купър успява да завърши тази първа част по скици на Бетовен; като интелигентен и образован музикант, спазвайки всички изисквания /стилово и композиторски/, той успява да направи тези 15–16 мин. от първата му част“. Това обаче, повдига и един съществен въпрос – въпросът за автентичността на много нотни текстове познати днес, включително и тези на Бетовен, което кара диригентът да възкликне: „Толкова е необятно, толкова е несигурно всичко, което изпълняваме в момента, че просто не може да се коментира кое е истина и кое не! Но в крайна сметка, това му е интересното!” Разсъждавайки върху изследователската работа на Купър, младият български диригент е категоричен в оценката си: „Това е абсолютно изкушение! Мога да припозная неговото изкушение в момента в мое лице – не е правено, хората само говорят за това…, но никой не се е осмелил до ден днешен да го изсвири!“ А как звучи партитурата на Бари Купър и доколко тя е в синхрон с познатата ни симфонична мисъл на Бетовен? „Има много интересни похвати на късен Бетовен, на ранен Шуман и Шуберт“, разяснява Димитър Косев, от когото ще чуете и още исторически факти, включително и тези, които обясняват защо се долавя полъх от предходната Девета симфония на композитора.

„Реших под един общ знаменател да направим неща, които досега не са се случвали“ е краткото обобщение на диригента за вечерта на 30 юни в зала „България“. Освен важната симфонична премиера, ще има и още премиерни събития: първата съвместна изява на Русенската филхармония с пианиста Иван Янъков /солист в Петия концерт/, който до момента не е свирил с този оркестър и диригент, както и първото от доста време насам гостуване на русенските музиканти като симфоници в София, което също много отдавна не се е случвало. „Един оперен оркестър, и то доста силен Вердиев оркестър, да свири симфонична музика е едно предизвикателство – не само за музикантите, но и за мен, а и въобще за целия институт“, признава 28-годишният носител на наградите „Златно перо“ от 2019г. на Cantus Firmus и „Млад музикант на годината“ за 2020г. (слушателската анкета на предаването „Алегро виваче“ на БНР).

Да представиш непознати творби на отдавна познати композитори е въпрос на диригентски хъс и смелост. А за Димитър Косев това са онези произведения „за които човек не би се осмелил, защото отзвукът би бил много странен в нашите среди…” И въпреки всичко, той е абсолютно категоричен - въпрос на време е именно те да започнат да се изпълняват: „Аз казвам на моите колеги, че ако не сме ние, след време ще бъде някой друг!”

Цялото интервю на Юра Трошанова с диригента Димитър Косев може да чуете под снимките вляво!

Повече информация ще намерите ТУК

Ключови думи: