Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с пианиста Цимон Барто в превод на Ангелина Александрова, разположено в звуковия файл под главната снимка!
„Ако можеш да поставиш нещо в рамка, то не е изкуство. Рамката дава ограничения, а изкуството има отношение към тях. Най-добрият артист е този, който кара рамката да се чупи“. Това е кредото на Цимон Барто. Американският пианист не е просто музикант- той пише романи и поезия, говори свободно няколко езика и поддържа физическа форма с редовни фитнес упражнения. На 2 декември 2021г., четвъртък, от 19.00ч. той ще бъде солист на Софийската филхармония под палката на неговия ментор и откривател за света Кристоф Ешенбах, с когото се запознава на фестивала Сполето на Джан Карло Меноти в Италия.
Концертът на Софийската филхармония се организира в партньорство с „Кантус Фирмус“ и е е част от програмата на „Европейски музикален фестивал“- 2021г., чието 21-во издание се осъществява с финансовата подкрепа на Министерството на културата и Столичната община, като част от Календара на културните събития на Столична община. Билети за събитието могат да бъдат закупени на касата в зала „България“ и онлайн в мрежата на Eventim.
Бабата на Цимон Барто му дава първите уроци по пиано, когато е на 5 години. Самият той пише опера на 9-годишна възраст. От детските си години Цимон Барто е впечатлен от оперното изкуство и определя за свои еталони Едита Груберова и Монсерат Кабайе, считайки ги за „артисти, които знаят как да оформят фразата“. „Когато се учих да свиря на пиано, исках всичко да има фраза в свиренето- начало, кулминация и край. Днес много малко използват фразите“, сподели Барто в ефира на Classic FM radio. „Аз се крия в нотния текст и нищо не променям“, признава той. „Много малко хора свирят по такъв начин, че да преувеличават динамиката в свиренето на пиано. Иначе не могат да предадат музиката, както трябва“.
Литературният му талант се проявява в редица произведения, но и провокира необичайна идея- всички неговия писмени творби да бъдат гравирани върху 3000 гранитни плочи в задния двор на дома му във Флорида. „Повечето хора ще си помислят, че съм луд. Това е музикална епика. В крайна сметка, искам да създам инсталация не просто с каменни плочи, а да бъдат подредени в спирала и да имат вградени медни струни“, подчертава Цимон Барто. „В един от разказите ми става дума за 17-годишно момче, пътуващо по света, но със сериозно заболяване. Героят умира в този разказ и това е метафора за него“, посочва музиканта, докато разкрива сюжетната линия в произведението си.
Цимон Барто успява да изгради здравия си външен вид с посещения в 24-часов фитнес салон, където не звучи качествена музика. „Не обичам да слушам нищо, докато тренирам“, коментира той. По думите му, подходяща музика за бодибилдинг е тази на Бетовен- Симфония № 7 и Тройния концерт, но не изключва части от балета „Пролетно тайнство“ от Игор Стравински и малко Бах. Според Барто, правилното хранене може да доведе до дълголетие. Той препоръчва 5-6 хранения на ден и нискомаслена диета за жените. „Привърженик съм на вдигането на тежести, а не на аеробните упражнения, защото в тях има предизвикателство. Повече от половин час на ден не тренирам“, добави той.