Цигуларката Малина Манчева: „При първия локдаун имаше 3 месеца, в които в цяла Западна Европа не е прозвучал един тон на живо“

Цигуларката Малина Манчева: „При първия локдаун имаше 3 месеца, в които в цяла Западна Европа не е прозвучал един тон на живо“

Свири на 19 октомври в „Сънят на Паладио”

 

15-тото издание на фестивала „Изкуството на барока“ продължава с концерт-спектакъла „Сънят на Паладио”, който ще се проведе на 19 октомври от 19.30ч. в зала „България“. Билети ще откриете в системата на Epaygo. В изпълнителския състав е Малина Манчева, която живее и работи в Германия. „За съжаление доста малко свиря в България. Посрещам това участие с много положителна емоция, развълнувана съм и очаквам с нетърпение този концерт“, заяви българската цигуларка в ефира на Класик ФМ радио.

 

Тя ще участва в изпълнението на Кантата за соло цигулка, орган и бас „Mein Herz ist bereit” от Николаус Брунс и ще представи Концерта за соло цигулка и струнен оркестър във фа минор от шведския композитор Йохан Хелмих Роман. „Общувайки с библиотекаря на Стокхолм, който предостави безплатно партитурите, разбрах, че самият Роман не е имал време да пише, а неговите ученици. Това, което ще представим, е написано от Пер Бранд- цигулков ученик на Роман. Композиторът е учил и цигулка, и обой. Бил е толкова изявен през 1710-1712, че шведският крал му позволява да замине да се обучава в Лондон. Кралицата по това време Урсула Елена е била негов патрон и след завръщането му, той става главен капелмайстор на кралския двор. Роман се отдава на преподаване и се подобрява нивото на шведската инструментална култура“, разказа Манчева.

В студиото на Класик ФМ радио тя донесе своята барокова цигулка, която е копие на Амати, както и специални лъкове, с които илюстрира нейните звукови възможности. Чрез своите камертони цигуларката демонстрира и разликата в звука от бароковата епоха до днес /съответно при 415, 432 и 440 Hz/.

В днешните смутни времена, в които живее между София и Кьолн, Малина Манчева твърди, че „в момента всички се опитват да използват времето, за да свирят. При първия локдаун имаше 3 месеца, в които в цяла Западна Европа не е прозвучал един тон на живо. Нещата се подобриха впоследствие. Всички ансамбли търсят различни варианти – с тестове, ваксини и т.н, но да може да се свири. Надявам се да се случи чудо и икономически да прескочим кризата, за да може да продължи културата и това е единственото, което ме интересува“.

Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Малина Манчева в звуковия файл под главната снимка, в което са включени музикални откъси и изпълнение на живо.

Повече за Малина Манчева: Тя е получила първите си уроци по цигулка на 5 -годишна възраст. След това се обучава в НМУ- София и в НМА.  Между 1995 и 2002 г. Манчева следва в Консерваторията в Кьолн при Ингеборг Шерер, откъдето получава три дипломи: модерна цигулка, барокова цигулка /в класа на Рихард Гуилт / и барокова камерна музика /с ансамбъла Vox Anima на Райнер Циперлинг/.

Като оркестров музикант, Малина Манчева е свирила в състави като Collegium Cartusialum, Das Neue Orchester, Kölner Akademie, Capella Augustina, Orchester RheinKlang, Musica Sacra, Concerto con Anima, Neuen Rheinischen Kammerorchester. В периода Duisburger Philharmonikern.

Нейният всеобхватен интерес към камерната музика и исторически информираното изпълнение я кара да избере пътя си на свободна практика. Тя е член на различни ансамбли за старинна музика като Concerto con Anima, Capella Augustina, L'arte del mondo, Das Neue Orchester, Anima Eterna, Musica Sacra и др., но изпълнява и съвременна музика със своето трио Musaì (цигулка, кларинет/саксофон, пиано) и организира театрални концерти за деца. Участва и в Trio Dilma  - проект за изпълнение на български фолклор, както и композиторски и образователни програми.

Ключови думи: