Родният град на Лудвиг ван Бетовен /1770–1827/ сега е ангажиран с известния фестивал, посветен на голямата 250-годишнина от рождението на музикалния гений. Заради пандемията от Covid-19 и съпътстващите я ограничителни мерки в Германия, през изминалата година голяма част от събитията нямаше как да бъдат проведени и бяха изместени към края на лятото на 2021г. Така през настоящите дни в Бон тече програмата на големия финал на цялото юбилейно честване, а точно Beethovenfest заема специално място в отбелязването на значимата годишнина – с програма от 20 август до 10 септември. Почти половината от общо 60-те различни представления и събития на Beethovenfest са спонсорирани от компанията Beethoven Jubiläums, а фестивалът разчита и на щедра подкрепа от германското федерално правителство. Включиха се и администрациите на провинция Северен Рейн-Вестфалия, окръг Рейн-Зиг и град Бон, с чието съдействие беше създадена доста обширна юбилейна програма /близо 200 проекта на независими артисти и общности, големи културни институции и др./ След разрастването на пандемията, обаче, общото решение на всички ангажирани в организацията беше категорично – конкретният план за удължаване на честванията на Бетовен да бъде до септември 2021г., което позволи и на Бетовеновия фестивал да отложи проектите си с цяла година.
От друга страна, за ръководната фигура Нике Вагнер, родственица на великите Рихард Вагнер и Ференц Лист, това е последният сезон като интендант на фестивала. От седем години насам /от 2014г./ тя оглавява Beethovenfest и неотдавна в интервю за DW сподели някои моменти от равносметката, която прави в края на мандата си: „Числото седем в крайна сметка е библейско, магическо число и аз вярвам, че сме успели да променим много за тези седем години. Работихме върху един нов образ на Бетовен…“, казва тя. „Бетовен твърдо е част от нашата музикална култура, но трябва да внимаваме да не се отнесем към него несправедливо, като позволим на събитията, с които го честваме, да се превърнат в рутинни“. Нике Вагнер описва трудностите по организацията на това безпрецедентно фестивално издание, което трябваше да управлява точно при избухването на пандемията, като „трагедия". „Единствената утеха е, че поне част от програмата може да бъде „запазена“ и „пренесена“ в 2021г., и сега да се осъществи“, допълва тя.
Диригентите Жорди Савал, Кристоф Русе, Щефан Шолтес, Алесандро Де Марки, Филип Херевеге, Михаел Хофщетер, Максим Паскал и доайенът Херберт Бломстед с Берлинската филхармония са сред големите имена, гостуващи сега на „отложения“ фестивал в Бон, а голяма част от тях идват, за да дирижират истински маратон от всички Бетовенови симфонии. Отделно от тази програма и след финала на 10 септември, Кент Нагано ще дирижира „Missa solemnis“ не в Бон, а сред акустиката на величествената Кьолнска катедрала на 29 октомври 2021г. Нагано е ангажирал международен състав солисти и прочутият немски оркестър Concerto Köln, с който от няколко години насам работи върху своя научно-художествен проект, представящ Вагнер и неговия цикъл „Пръстенът на Нибелунга“ чрез исторически информираната изпълнителска практика.