Българска следа в нов танго проект, издаден в Германия

Българска следа в нов танго проект, издаден в Германия

Виолистката Петя Русева от Държавния театър на Олденбург

Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с виолистката Петя Русева, разположено в звуковия файл под главната снимка!

Петя Русева е виолист-оркестрант в Държавния театър на град Олденбург, Германия (Staatstheater Oldenburg) от 2004г., където работи и до сега. Завършила е НМА "проф. Панчо Владигеров", а преди това НМУ "Л. Пипков"- София. Работила е от 2000 до 2002г в Софийската Филхармония, а впоследствие заминава за Германия, където завършва магистратура в Консерваторията на град Вюрцбург (HfM Würzburg) Германия.

През 2012г. се запознава с Хоакин Алем, когато излиза на една сцена с него за съвместен концерт с негови композиции и някои творби от Астор Пиацола. По-късно свири често като дуо и изнася концерти с изявения аржентинец. През ноември 2021г. Хоакин Алем печели стипендия, отпусната от организацията за защита на авторските права Гема (Gema), за написването на първата част от танго балета "Ромео и Жулиета" по Уилям Шекспир. Творбата е записана на едноименния диск през месец март 2022г.През последния месец албумът е класиран под номер 1 в Топ 5 СD във Frankfurt Journal. Това е „музика за слушане, а не за танц“, сподели Петя Русева в ефира на Classic FM Radio. По думите й, всичко е композирано на базата на различни абзаци от „Ромео и Жулиета“. „Когато познаваш  емоционалността на музикантите, знаеш как да композираш“, смята инструменталистката. Ето защо Хоакин Алем предава партията на китарата, която присъства в оригиналния Танго квинтет на Пиацола, на виолата на талантливата българка.

 

Квинтетът за интерпретацията на това произведение е основан почти по същото време с колеги на Петя Русева от театъра в Олденбург. Чрез нов и оригинален репертоар, който съчетава същността на аржентинското танго с цветовете на новата музика и джаза, петимата солисти - Агнес Издебска-Горай (цигулка), Акико Капелер (пиано), Петя Русева (виола), Йохен Цилесен (контрабас) и Хоакин Алем (бандонеон) - дават представа за различните акценти, пулсации, тантри и носталгии на танго нуево традицията от Буенос Айрес. Въз основа на трагедията на Уилям Шекспир, композиторът и основателят на групата, Хоакин Алем, създава съвременна версия на "Ромео и Жулиета" за танго квинтет. "В Буенос Айрес има танго нуево течение, което се обогатява и развива. Танго музикантите го моделират, като вплитат елементи от класическата музика, джаз и други традиционни жанрове като канодомбле", пояснява Русева. 

Като композитор Хоакин Алем печели и втора стипендия, но от Neu Start Kultur,  за написването на втората част на балета, която следва да бъде готова през следващите месеци. 

Пред Петя Русева като оркестрант предстои изпълнението на „Кавалерът на розата“ от Рихард Щраус през следващия сезон на Държавния театър на град Олденбург, който включва 6 симфонични концерта на сезон, поредица от концерти с бароков ансамбъл, 6 камерни концерта  и опери, семейни и детски образователни концерти. „Има театрален педагог, който въвежда децата и родителите им в музиката“, добави Русева. Тя уточни, че за 20 години нито едно българско произведение за оркестър не е прозвучало в Олденбург. Самата виолистка е интерпретирала единствено „Севдана“ от Георги Златев-Черкин  в камерен концерт.

Ключови думи: