Албена Петрович-Врачанска преди премиерата в
Снимка: Facebook фотоколаж

Албена Петрович-Врачанска преди премиерата в "MozArt Festival - Правец 2021: "Камерната опера се налага като наследник на голямата опера"

На 19 август /четвъртък/ 2021, 21.00ч. сцена Правец

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми с Албена Петрович-Врачанска, разположено в звуковия файл под снимката!
 
Световната премиера на камерната опера „Каменният пир“ поставя началото на тазгодишния MozArt Festival в Правец. Постановката на Държавна опера – Стара Загора препраща публиката към Моцартовия оперен шедьовър „Дон Жуан“ и разглежда през призмата на съвремието ни вечните етични и морални проблеми, поставени в драматургията на познатата опера. Премиерата на операта-алегория в две действия „Каменният пир“ ще се състои на 19 август /четвъртък/ 2021 от 21.00ч. на сцена Правец.

Музиката е дело на световнопризнатата българска композиторка Албена Петрович-Врачанска. Либретото е на известната българска писателка Яна Букова. Режисьор - Огнян Драганов. „Това е едно от най-добрите решения на кризата, която изживя оперния жанр през втората половина на 20 век. Имаше отдалечаване от публиката, представленията са все по-скъпи и е трудно да се изплатят. В международен мащаб, като оперен жанр, камерната опера се налага като наследник на голямата опера“, коментира в ефира на Classic FM radio Албена Петрович-Врачанска. „Либретистката Яна Букова прие темата с голямо желание. Идеята й е за вид пост-скриптум на „Дон Жуан“. Това е продължение в нашия век на  Моцартовите герои и използва техните имена директно, а взаимоотношенията им заемат по-различен и съвременен оттенък. Връзката „хищник плячка“ е една от основните, както и наказанието“, допълва тя. „Очарована съм от нейните идеи. Този препрочит е изключително актуален и преди, и след пандемията- за консуматорския свят, в който живеем, за неизчистените отношения и проблема с околната среда“, подчертава композиторката.

„Моята музика не прави препратки към Моцарт. Написани са в моя стил. Музикалното решение е да използвам мелодията. Използвам и много съвременни похвати, приложени в оркестъра, а любителите на оперния жанр ще чуят арии с традиционни мелодични линии“, каза Врачанска. По думите й, „директорът и визионер Огнян Драганов реши, че е добре да се окуражават и провокират българските творци да създават нови произведения. Безкрайно благодарна съм, че той се ангажира още един път да направи постановка на моя опера в партньорство с Моцартовия фестивал. Този опит с „Любов и ревност“, който направихме през 2018г., ни окуражи и двамата и на него му хареса това предизвикателство да представя нови произведения на публиката.“

Основна тема на MozArt Festival – Правец 2021г. са жените-творци, чието място все още не е достатъчно ясно очертано в света на класическата музика. „На общоевропейско и световно ниво нещата са трагични. Наскоро четох статистики, че само 2 или 3 процента от концертния живот обхваща жени-композитори, без значение дали са исторически или съвременни, така че сме далеч от постигането на равенство. Може би Моцартовия фестивал в Правец го постигна“, посочи композиторката, която живее и работи в Люксембург.

Продукцията се реализира от екипа на Държавна опера- Стара Загора : Режисьор - Огнян Драганов, Диригент - Виктор Крумов, Асистент режисьор - Денис Бояджиев, Сценография и костюми – Гендони, Концертмайстор - Милена Иванова, Хормайстор - Ивона Иванова, Отговорен корепетитор - Мирослав Георгиев

В ролите : Дон Жуан, протагонист - Николай Моцов, Лепорело, спътник и доверен човек - Иван Кабамитов, Дона Елвира, жертва - Тереза Бракалова, Дона Анна, Дон Отавио, свидетели - Деси Стефанова и Валери Турманов, Трима съдии (хор от три мъжки гласа) - Костадин Якшев, Марин Русинов, Игнат Желев, Il Commendatore - Nemesis (хор от пет женски фигури) - Инна Андреева, Камелия Стойчева, Пролет Пенчева, Ивона Иванова, Лили Ходжева, в съпровод на Оркестъра на Държавна опера - Стара Загора.

Ключови думи: