Албена Данаилова и Николас Паске - на една сцена във Фестивал и Академия

Албена Данаилова и Николас Паске - на една сцена във Фестивал и Академия "Алегра"

На 19.07.2024 г. от 19:00 ч. в Централен военен клуб

На 19.07.2024 г. от 19:00 ч. в Централен военен клуб предстои концерт с участието на Фестивален оркестър Алегра, Албена Данаилова – цигулка и диригент – Николас Паске. Събитието е част от афиша на Фестивал и Академия "Алегра", които се реализират с финансовата подкрепа на Столичната община – Програма "Култура".

Програма:
Джоакино Росини (1792 – 1868)
Увертюра към операта "Крадливата сврака"
Александър Глазунов (1865 – 1936)
Концерт за цигулка в ла-минор, оп. 82
Феликс Менделсон Бартолди (1809 – 1847)
Симфония No. 3 в ла-минор, оп. 56

Заглавие като Крадливата сврака вероятно предизвиква леко притеснение у заклетия опероман. Но пък музиката на този Росиниев шедьовр е тъй очарователна, богата и благородно лека, че опероманът охотно прощава. Още повече, че става дума за прелестна дама – героиня на мелодраматична история, с някои антиобществени прояви. За любов, чест, вярност, заплаха и избавление.

А свраката, ще попитате вие? А свраката ще се чуе в самото начало на увертюрата с виртуозното и дръзко трещене на набедена героиня сред тревогата на случващото се и горделивия марш на – да речем – избавлението от недоразумения и беди.

Александър Глазунов, наследникът-чудо на Могъщата петорка и глезено дете на Беляевския кръжок е автор на един, но любим на цигуларите концерт. Едночастната творба има всичко нужно на добрия виртуоз – компактност, стремителен ход на музиката, умерена страстност, замах, разнообразие и логичност на формата. (Концертът е едночастен, започващ като излияние, завършващ като карнавал). Ето защо, той е обичан и от публиката, от, да го наречем – добрия меломан. И очакваме изискан цигулар от ранга на виенския концертмайстор Албена Данаилова да разбуди туй, що е съкровено укрито от навика в известната пиеса. Първият инструментален концерт на Глазунов е връстник на последната му симфония. Оттук нататък, смутен от новите пътеки, по които поема музикалното изкуство, уморен от донякъде безогледния му прогрес, Глазунов плавно се оттегля от активната композиторска работа. Но написаното, сред което непременно изящният цигулков концерт остава. И живее своя независим живот.


Навярно и по времето, когато Менделсон композира своята трета „Шотландска“ симфония, земята дала и име е сънувала своята независимост. Така симфонията, освен паметник на сериозната симфонична мисъл на Менделсон е поклон към красотата, традициите на земята Шотландия; тук пейзажът става история, описанието – величествен спомен, а споменът – сурово видение. А всичко това е в очертанията на елегантен – както винаги при композитора – симфоничен релеф.

Албена Данаилова е родена в София в семейство на цигуларя Боян Данаилов и пианистката Виолета Попова. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София при Нели Желева и проф. Дора Иванова. Носител е на награди от конкурсите „Светослав Обретенов“, „Млади музикални дарования“, „Ян Коциан“ и „Концертино Прага“ – Чехия, в Клостер Шьонтал – Германия, „Тибор Варга“ – Швейцария, „Виторио Гуи“ – Италия.

През 2001 завършва Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия при проф. Петру Мунтеану и продължава образованието си в майсторските класове на Ида Хендел, Херман Креберс и др.

Същата година е назначена на поста втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 става първи цигулар, а през 2006 – концертмайстор. През сезона 2003/2004 свири и в Лондонския филхармоничен оркестър.

Албена Данаилова е първата жена, която става концертмайстор на познатия със своя консерватизъм оркестър на Виенската Филхармония. Тя се явява и печели мястото след тежък конкурс през 2008, а след двугодишен пробен период е назначена официално на престижната позиция.

Безспорен талант и изключителен професионалист, освен като концертмайстор Албена Данаилова има успешна кариера и като солист и камерен музикант. Свири редовно в България, Германия, Израел и САЩ. Има записи  за немското радио „Kultur“, Северогерманското радио, Българското Национално Радио и Българската Национална телевизия. От 2011 е водач на „Ensemble Wien“ ( като наследник н Паул Гугенбергер и Райнер Хонек).

Албена Данаилова е професор по цигулка във виенския държавен университет. Свири на цигулка, предоставена ѝ от Австрийската национална банка.

Професор Николас Паске е роден в Монтевидео, където учи цигулка и дирижиране в тамошната Музикална академия. След това допълва обучението си във Висшите училища за музика в Щутгарт и Нюрнберг. Паске двукратно – през 1984 и 1986 спечелва селекцията на млади диригенти, т. нар. Dirigentenforum, провеждан от Германския съвет зс музика. През 1987 идва и победата на 37-то издание на престижния диригентски конкурс в Безасон, Франция. От тогава, диригентът работи с различни реномирани състави по цял свят. С тях той провежда редица концертни обиколки в Швейцария, Италия, Португалия, Южна Америка (Чили, Уругвай, Бразилия, Колумбия), САЩ, Австралия, Южна Корея, Намибия както и ред страни от югоизточна Азия.

През 1993, Маестро Паске оглавява Симфоничния оркестър на Печ, Унгария. С този състав той също интензивно концертира в чужбина (Германия, Швейцария), разбира се, редом с концертните задължения към града и циклите, изнасяни в Будапеща. Под палката на Паске, симфониците на Печ записват интегрално оркестровите произведения на Ласло Лайта за фирмата “Марко Поло”. През 1998 заслугите на Н. Паске за изпълнение и популяризиране на унгарската музика са отбелязани с присъждане на наградите Béla Bartók/Ditta Pásztory и Lászlo-Lajtha Prize. След Печ, Паске става главен диригент на на Филхармонията в Нойбранденбург, Германия. С този оркестър той също предприема ред гастроли, записва и множество CD. Сътрудничи редовно и с националните радиостанции Deutschlandfunk – Кьолн и Deutschland Radio – Берлин.

Н. Паске е бил и шеф-диригент на Оркестъра на Държавната опера в гр. Кобург, като и досега запазва тясна връзка с този баварски оркестър.

Диригентът има обширна – и разширяваща се дискография за фирми като Marco Polo, Naxos и Beyer. Сред последните му записи са всички съчинения за цигулка и оркестър на Пиер Род с цигуларя Фридеман Айххорн и Филхармоничния оркестър на Йена.

През 1994 Николас Паске е избран за професор по дирижиране в Университета за музика “Франц Лист” във Ваймар. Там той води международни диригентски класове и дирижира университетския оркестър. Води майсторски класове по дирижиране в Испания, Австрия, Бразилия, Великобритания и Чехия. Член е на редица национални и международни журита.

Проф. Паске активно работи с младежки и студентски оркестри сред тях: Младежкият оркестър на Баден-Вюртемберг, младежкият оркестър на Хесен, както и камерният оркестър “Белведере” от Ваймар, с който два пъти печели конкурса на немските младежки оркестри. Ръководи още Трансрегионалния младежки оркестър Баден-Вюртемберг/Оксенхаузенand the (IRO), който всяко лято събира млади музиканти от 10 страни. Диригент е и на South-East Asian Youth Chamber Orchestra, обединяващ млади инструменталисти от различни държави от региона с база Mahidol University, Salaya/Bangkok (Тайланд), също и на OJCA, Централноамерикански и Карибски младежки симфоничен оркестър. Понастоящем Маестро Паске е главен диригент на Младежкия симфоничен оркестър на провинция Хесен (LJSO Hessen).

 

Ключови думи:
@