Нацизъм тресе Фестивала в Байройт

Нацизъм тресе Фестивала в Байройт

Едва ли Рихард Вагнер е подозирал, че неговият фестивал, създаден през 1876г., ще шокира

Едва ли Рихард Вагнер е подозирал, че неговият фестивал, създаден през 1876г., ще шокира вместо да изненадва приятно обществеността. За пореден път темата за нацизма привлече вниманието на публиката и критиката, като че ли повече от самите оперни спектакли. Малко предистория: факт е, че самия Вагнер е автор на няколко текста, чието съдържание е изпълнено с антисемитизъм; факт е, че той умира половин век преди Адолф Хитлер да дойде на власт; но факт е, че нацисткият диктатор се позовава на писанията на композитора в собствените си теории за чистата раса и унищожаването на евреите. От 25 юли 2012г. насам нацизмът отново вълнува гостите на Байройт. Вагнеровият фестивал в баварския град започна с „Летящият холандец”, където в главната роля се превъплъти южнокорейския оперен певец Самуел Юн. Солистът от Кьолнската опера трябваше да замества бас-баритона Евгени Никитин в случай на заболяване. Но руският оперен певец отказа в последния момент участието си заради…нацистки татуировки по тялото си. Престижното немско издание „Билд” разкри в свое разследване, че в младежките си години Никитин е свирил в хеви-метъл банди и съвсем логично е украсил подобаващо своето тяло. От телевизия ZDF детайлно разкриха значението на свастиките и останалите знаци по кожата на певеца, като две от тях са използвани от нацистите и неонацистите. В отговор 38-годишният Никитин се оправда пред седмичника Bild am Sonntag с незнанието, че тези символи могат да бъдат свързани с нацизма. За да не търпи повече „обиди и недоволства”, руският бас-баритон се отказа от участието си в „компрометиращия”, по думите му, фестивал. "Неговото решение да върне ролята на Холандеца по тези причини е в съответствие с постоянния отказ на управата на фестивала да се свързва с каквато и да е форма на националсоциалистическо мислене", заявява мениджмънтът на събитието на своя сайт. И може би за да потули грандиозния скандал в навечерието на 200-годишнината на Вагнер, ръководството на Байройт реши да компенсира тази „грешка на растежа” с изложба „Тихите гласове. Фестивалът в Байройт и евреите (1876-1945)”. В нея се разказва антисемитиската история на събитието. Експозицията разкрива връзката между организаторите на феста с антисемитизма и победата на немския национализъм, достигнали своя апогей в ерата на Третия райх. В изложбата попадат 53 артисти, сред които големи оперни имена от немската сцена, преследвани от нацистите. Откриването направи кметицата на Байройт Бригите Мерк-Ербе, според която няма смекчаващи обстоятелства, че немският град „е бил бастион на нацисткия режим”. На фона на гореказаното, изглежда колкото смешно, толкова и тъжно, трескавото редене на изложбата, в която активно се включили днешните директори на фестивала и наследници на композитора Катарина Вагнер и Ева Вагнер- Паские. Нека ви припомним, че вдовицата на Вагнер, Козима, поема ръководството на фестивала през 1883г. и открито отказва да назначи евреи на главните постове на събитието. Тя забранява и еврейско участие в поставената пет години по-късно опера „Нюрнбергските майстори-певци”. Освен това доведената дъщеря на композитора, Винифред Вагнер, която оглавява фестивала по време на нацисткото управление, е близка приятелка и почитателка на Хитлер до смъртта си през 1980 г.