Крути мерки за спасяването на Филаделфийския оркестър от фалит

Крути мерки за спасяването на Филаделфийския оркестър от фалит

Продължават опитите да бъде възстановен финансовия баланс

Продължават опитите да бъде възстановен финансовия баланс на един от най- реномираните американски симфонични състави – прочутият Филаделфийски оркестър. Създаденият още през 1900 г. симфоничен ансамбъл, с който много успешно някога е работил и великия Сергей Рахманинов, днес изпитва много сериозни затруднения. Още миналата година бе тиражирана новината, че оркестърът се намира на ръба на финансовите си възможности и го грози закриване, но паралелно с неприятната вест имаше и надежда, че обществеността няма да позволи реалното изчезване на състава от картата на водещите музикални институции в САЩ. Меценати, фондации, благотворителни организации и анонимни дарители – на помощта на всички тях продължава да се уповава оркестъра и въпреки това, положението му остава критично. Година по-късно след обявяването на фалита – ето как стоят нещата сега: американската общественост вече бе информирана, че макар и за известно време, оркестърът е спасен от банкрут! Съдът, който гледа делото за несъстоятелност, се съгласи с предложените планове за преструктуриране на ансамбъла. В близко бъдеще се планира да бъдат намалени разходите на музикалната организация, както и заплатите на служителите й в размер на 15%. Десет от музикантите ще трябва да си тръгнат от Филаделфийския оркестър, тъй като съставът на оркестрантите също бива съкратен – от 105 на 95. Председателят Ричард Б.Уорли каза, че това са тежки, но наложителни решения. В основата им стои една „реалистична структура“ за издръжката на оркестъра, както и това, че само по този начин може да се обезпечи съществуването на институцията. Официалното обявяване в несъстоятелност на Филаделфийския оркестър дойде през април на 2011г. и предизвика объркване сред американските поклонници на класическата музика. Нека припомним, че този оркестър бе основан в самото начало на 20 век и в историята му основополагаща роля имат легендарните диригенти Леополд Стоковски и Ойген Орманди. Десетилетия наред той бе един от „Големите пет“ – неофициалната класация на петте най-престижни американски оркестри /в която влизат още симфоничните състави на Ню Йорк, Чикаго, Бостън и Кливланд/. В резултат обаче на падащите продажби на билети, оркестърът на Филаделфия постепенно стигна до незавидното си сегашно положение, спаднаха дори и даренията към него. Според финансовите експерти на състава сега - структурния дефицит на оркестъра възлиза на 11.5 милиона евро. И докато вървят съдебните заседания и оздравителните планове, оркестърът не спира дейността си. Оказа се, че настоящият музикален директор Яник Незет–Сегуин постига най-добри резултати в продажбите на билети, според отчетите от неговите концерти. Само преди три седмици амбициозният диригент осъществи една отдавнашна прекрасна идея – честване на Леополд Стоковски с няколко концерта /21-23 юни/, придружени от впечатляващата осъвременена визуална картина на „Дисни Фантазия“, „Шехерезада“от Римски-Корсаков и 1-ва Симфония на Брамс.