Прочутият познавач на старинната музика Жорди Савал получи награда за цялостен принос на Фестивала за старинна музика в Йорк. Английският фестивал, който се провежда на всеки две години, оказа специална чест на каталунския музикант. Това е признание за неговите постижения в цялата му досегашна кариера, а наградата бе връчена тази неделя, когато той и ансамбълът му „Hespèrion XXI“ представиха проекта „Пътят към Новия свят: от Испания до Мексико“. „За мен е голяма чест да получа тази престижна награда на Фестивала за старинна музика в Йорк и искам да я споделя с моите музиканти и вече покойната ми съпруга, сопраното Монсерат Фигуерас“ – каза Жорди Савал при награждаването. Близо четири десетилетия той продължава да е една от знаковите фигури в областта на старинната музика. Жорди Савал оглавява ансамбъла „Hespèrion XXI“, създаден от него и съпругата му през 1974г., както и формациите „Le Concert des Nations“ и „La Capella Reial de Catalunya“. Директорът на Националния център в Йорк за старинна музика /National Centre for Early Music/ Делма Томлин, разясни смисъла на признанието така: „Тази награда ни дава възможност да празнуваме фантастичните постижения на истински забележителни артисти по време на Фестивала на старинната музика“. А конкретното признание към Савал, Томлин коментира с думите: „Геният на Жорди и щедростта на неговия дух - в качеството му на инструменталист и диригент, са докосвали толкова много музиканти и публика през последните 40 години. Ето защо, ние сме щастливи да отбележим изключителния му принос към музиката с този приз“. За връчването бе избрана Катрин Бот, оперно сопрано и водеща по ВВС Radio 3, а самото награждаване /Early Music Show/ се предаваше на живо от Националния център за ранна музика. Жорди Савал вече представи и в САЩ своя проект „Пътят към Новия свят: от Испания до Мексико“ /през 2010г./, а на 8 юли вечерта се състоя и изпълнението му пред британската публика в Йорк. Търсещото любопитство и историческите познания на испанския музикант са най-важното в „Пътят към Новия свят“, защото там той изследва пресечните точки между испанската барокова музика и традиционната музика на Мексико и Латинска Америка като цяло.